En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 27 november 2015

Psykisk ohälsa till salu

Av Sara Modigh - 27 november 2015 14:45

 

Just nu så rear jag ut mina diagnoser då jag känner att jag inte längre behöver dem. Det är  mycket fina diagnoser så kom igen och skynda er att fynda!


Gillar du att ha den där lätt fuktiga hyn, gärna i en blek ton? Gillar du illamående och skakningar?

Jag då har du kommit rätt. Du har nu ett ypperligt tillfälle att införskaffa sig diagnosen "Generaliserat ångest syndrom" även kallat GAD

Detta är diagnosen för dig som inte kan få nog av ångest. Det är för dig som älskar när det pirrar i magen och snurrar i huvudet. Perfekt för dig som gillar att ha en torr mun och svettringar under armarna.

Detta är verkligen toppdiagnosen för dig som aldrig någonsin vill skiljas från känslan av oro igen.

Om spänningshuvudvärk är din bästa vän, tveka inte hör av dig redan idag. 

Gillar du känslan av rädsla när ni tittar på skräckfilm så ska du passa på och ta chansen. För nu med den här diagnosen kan du få uppleva den känslan på riktigt hög nivå utan att ens behöva slösa tid och pengar på filmerna.
Med denna finfina diagnosen sparar ni alltså in mycket pengar ni annars hade behövt lägga ut för att få uppleva rädsla. Kan det bli bättre?

Svaret är ja, känner du att sova inte riktigt är för dig så kan den här diagnosen hjälpa dig att ligga vaken i timmar och vrida och vända dig. Perfekt för dig som gillar långa nätter fyllda av obehagliga tankar och skräckslagen panik. 
Så kom med ett bud så levererar jag diagnosen fortast möjligt!



Känner du att just ångest kanske inte är din grej så har jag även Atypisk depression till salu.

Detta är för dig som gillar att vara deppig, som njuter av mörka tankar och perioder av för mycket sömn.

Om du gillar att tröstäta så har du kommit rätt, diagnosen är också bra för dig som vill vara deprimerad men ändå vill kunna vara glad då och då. 

Gillar du kroppsliga symptom så är detta diagnosen för dig. Blytunga ben och armar är en känsla som kan ta över helt så du under timmar inte orkar röra dig alls. Perfekt om du gillar att ligga still men behöver lite hjälp på traven.

Känner du att ditt liv varit lite för enkelt och att du behöver en ordentlig utmaning? Ja ta då och fundera på att lägga ett bud för att få just den här depressionen. Det är ett perfekt sätt att förlora allt hopp, känna sig värdelös och oduglig, det är ett perfekt sätt att få uppleva maktlöshet och varje liten syssla du måste göra känns som den största utmaningen någonsin. Med Atypisk Depression behöver du inte lämna ditt hem för att klara stora utmaningar. Vissa dagar är utmaningen att bara ta sig upp ur sängen stor nog. 

Med den här diagnosen har du dessutom garanterat självmordstankar då och då vilket kan vara en väldigt spännande del i vardagen. 

Beställer du den här produkten redan nu så får du dessutom ett självskadebeteende på köpet!

Självskadebeteendet inkluderar tankar på att självskada, impulser att fullfölja tankarna och ett stort sug att tillföra sig själv smärta. Så missa inte detta erbjudandet, skynda er att lägga ert bud!



Kanske är ingen av dessa diagnoserna riktigt det du söker?


Jag har då även ADD att rea ut, den diagnosen kanske skulle passa dig och ditt liv bättre.

Du kanske behöver bli mer impulsiv? Eller så kanske du känner att du kanske är lite väl fokuserad?

Ja då kan ADD hjälpa dig att tappa fokus och se till att du nästan aldrig klarar av att avsluta några projekt du påbörjat. Om du lyckats påbörja något från första början vill säga.

Med den här diagnosen får du nämligen också svårighet att komma igång med saker. Vilket är perfekt för dig som känner att du borde städa mindre, strunta i att äta, aldrig komma iväg och träna och så vidare.

Gillar du att känna att du fastnar i dina egna tankar och gillar glida i väg in i din egen värld för att sedan "vakna upp" och inse att du missat ett halvt samtal eller en halv film så är ADD perfekt för dig!

Meningen "Oj förlåt, jag glömde lyssna" kommer att bli en återkommande uppsättning av ord som kommer bli en kär del av ditt liv. 

Är du en tålmodig person och är trött på det? Ja då är detta en perfekt diagnos! Med den här diagnosen kommer du bli en mycket mer irriterad person som blir arg när saker inte går som det ska. 

Du kommer också få uppleva känslan av att vilja ge upp starkare än någonsin tidigare när frustrationen tar över. 

Känner du att du har alldeles för mycket tid och att du inte vet hur du ska fylla ut den tiden? Tycker du om att leta efter saker? Ja då kommer du gilla funktionen som gör att du både är glömsk och ofta tappar bort saker. Det är en effektiv funktion som hjälper dig att sluka all den där tiden du har till övers.



Till sist så jag har även diagnosen Aspergers syndrom till salu.

Jag tror att denna diagnosen skulle passa dig som känner att du har intressen som du skulle behöva hjälp att hålla dig fast vid. Med den här diagnosen får du stenfokus vid ett intresse och kan lära dig hur mycket som helst. Diagnosen hjälper dig att låta ditt intresse uppta så stor del av ditt liv som möjligt. 

Ibland kan du inte ens slita dig för att gå och äta, sova eller ens för att gå på toa! Visst är det fantastiskt? 

Diagnosen funkar också bra för dig som känner att du har lite för lätt att lära dig saker. För med hjälp av Aspergers syndrom så kan du förlora förmågan att lära dig något som är ointressant för dig. 


Tycker du om utmaningar i vardagen så rekommenderar jag denna diagnosen starkt. 

För med Aspergers syndrom blir varenda handling du utför mycket mer utmanande och kräver mer kraft och tänkande.

Du får även en ökad känslighet för yttre stimuli så som ljud, ljus och beröring. 

Att befinna dig utanför ditt hem är alltid tröttsamt och du kan inte sortera bort några intryck utan du får uppleva precis allt! Tänk så mycket du har missat om du levt hela livet utan den här diagnosen. 

Ta chansen nu att få uppleva allt som händer runt omkring dig på en och samma gång. Det ger dessutom häftiga biverkningar som huvudvärk, trötthet, irritation, stress, ångest och en känsla av att hela huvudet ska explodera av alla intryck. Så älskar du negativa känslor är det verkligen perfekt för dig.


Stress har vi väl alla, men tycker du att du inte har nog eller inte påverkas tillräckligt mycket av stress så kommer den här diagnosen kunna göra dig väldigt stresskänslig så att du kan nå det där åtråvärda stadiet av gråt och panik, att bli totalt lamslagen under stressen och att inte klara av minsta lilla stress utan att hela livet faller i bitar. 


Diagnoserna säljes till högstbjudande, inga skambud tack!


 



Nej men skämt åsido. Anledningen till att jag skrev detta inlägg är för att belysa det faktum att psykisk ohälsa faktiskt inte är något man vare sig väljer att skaffa eller är enkelt att göra sig av med.... 

Jag har ofta upplevt att det finns många människor som inte riktigt tar psykisk ohälsa på allvar. Det ses inte som en riktig sjukdom eller som riktiga problem som faktiskt ger stora och svåra bekymmer för den som är drabbad. Utan många har den där attityden att den som är drabbad är en lite sämre människa som faktiskt får skylla sig själv. För det är ju "bara att ta sig i kragen och skärpa till sig" som det så fint brukar kallas. 

Är man drabbad av psykisk ohälsa och inte tar sig ur det på egen hand så är det säkert för att man är lat eller för att man vill vara sjuk.


Det är snart år 2016 och dessa ålderdomliga attityder borde verkligen utrotas en gång för alla. 

Det behövs mer kunskap i samhället om vad psykisk ohälsa faktiskt är och hur det påverkar dem som är drabbade.

Negativa attityder riktat mot en grupp av sjuka människor är inget som hör hemma på tvåtusentalet.

Så ta er i kragen och skärp er, läs på lite om psykisk ohälsa och införskaffa er lite mer kunskap innan ni råkar säga något så pinsamt som att "psykisk ohälsa inte finns" eller att den som är drabbad "bara vill slippa jobba", igen. 

För er okunskap är faktiskt pinsam, ni framstår som obildade drullar helt fast i ert egna synsätt och helt emot att vidga sina vyer och faktiskt ta in och lära sig vad psykisk ohälsa faktiskt är.


Men det är inte bara pinsamt, det är väldigt tröttsamt också. Jag är trött på att bli ifrågasatt, trött på att kallas lat när jag kämpar dygnet runt, trött på att bli behandlad som att jag själv valt detta livet och extremt trött på att människor är så trångsynta och vägrar inse och förstå den kampen vi som är drabbade måste kämpa. 

Psykisk ohälsa är inget man kan köpa på blocket och inte heller ge bort när man tröttnat på den. 

Så kan vi inte bara sluta låtsas som att det är något självvalt? 


 
 
jessica/nestor förlag

jessica/nestor förlag

28 november 2015 09:24

Vilket underbart inlägg! Kramar till dig

http://www.nestorforlag.se/blogg-2

Sara Modigh

28 november 2015 11:14

Tack tack :D

 
Ingen bild

Ibbe

29 november 2015 11:42

Jag visste inte att det existerade sådana självutlämnande bloggar
kvar.

Bokmärkte den en jättebra sida :)!


Sara Modigh

29 november 2015 12:54

Tack ska du ha :)

 
Ingen bild

Carmen

2 december 2015 13:45

Jag känner som du. Om man hade valt att vara utan sin psykiska ohälsa, så hade man inte tvekat en sekund. Rätt tragiskt att vi inte har kommit längre med än såhär att vissa tror att psykisk ohälsa inte finns osv.

Sara Modigh

2 december 2015 14:20

Ja, det är konstigt tycker jag att det vinns så många som tror att man bara låtsas för att slippa jobba.
Det handlar liksom inte om att människor är lata. De är faktiskt sjuka och kan inte jobba.

 
Ingen bild

amanda

2 december 2015 16:50

Helvete (ursäkta språket) vilket bra inlägg detta var!
Jag lider själv av ett antal diagnoser så jag håller med dig i allt du skriver!! Har en depprition sen i våras, har ADD och ångest. Men misstänks nu ha GAD eftersom jag är onaturligt orolig och rädd hela tiden. Ångest är ett snällt ord för mig, jag är mycket mer än ångest. Jag är en ångest klump gånger 3894789128 :)))
Har även panikångest men inte fått någon fast diagnos.

Ska försöka dela detta inlägget till mina närmaste för detta var sjukt bra skrivet. Kram <33

Sara Modigh

2 december 2015 16:57

Åh tack ska du ha :D
Så glad jag blir!

Jag håller verkligen med om att ångest låter lite tamt i jämförelse med det man faktiskt upplever.
GAD är ingen trevlig diagnos att ha direkt, synd att inte alla tycks förstår det.

 
Cecilia

Cecilia

5 december 2015 13:25

Vilket inlägg, det bästa jag läst på länge. Jag hoppar nog över att handla av dig, har diagnoser så det räcker, hihi

http://ceciliahastochnu.se

Sara Modigh

5 december 2015 18:30

Tack så hemskt mycket. Kul att du gillar det och du behöver självfallet inte köpa mina diagnoser ;)

 
Ingen bild

Special Nest

15 december 2015 14:46

Hej Sara. Jag skulle vilja komma i kontakt med dig. Du får gärna mejla på malin@specialnest.se
Allt gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards