En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 12 februari 2016

Förkylda människor

Av Sara Modigh - 12 februari 2016 15:15

Det är bara svaga människor som blir förkylda!     
Sådana där lata människor som inte tar tag i sina liv och skärper till sig. Det handlar egentligen bara om att de vill ha uppmärksamhet. De skriver ut på Facebook att de har sååå mycket feber och att halsen gör ont, de gnäller bara för att fiska sympatier överallt.

De tigger till sig glass och tycker att de har rätten att bara ligga hemma och slappa bara för att de är "sjuka". Förkylning är enligt mig bara en sådan sak folk skyller på för att slippa jobba. Alla mår vi lite dåligt ibland, så sluta tyck synd om dig själv och gör något med ditt liv istället och sluta lata dig! Så länge du bara ligger hemma och tycker synd om dig kommer du aldrig komma någon vart. 

Jag känner en kille som hade cancer och ändå tog sig till jobbet och jobbade så då borde ju du faktiskt kunna jobba med "en rinnig näsa".


-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

För att förtydliga så är detta absolut ingenting som jag verkligen tycker.

Men jag har tyvärr fått uppleva att människor tycker sådär om mina sjukdomar. Att människor anser att jag ska skärpa till mig, ta tag i mitt liv och sluta tycka synd om mig. Att de tror att det är på låtsas, att mina problem inte existerar och att jag bara är lat och inte vill jobba. Att jag överdriver och fejkar för att jag vill ha uppmärksamhet och sympati från min omgivning.

Det är något som jag som drabbad finner oerhört jobbigt och jag tycker också att det är svårt att förstå att människor tycker så då en depression är precis lika verklig som en förkylning och betydligt mycket värre än vad en förkylning någonsin kommer bli.


Hur kommer det sig egentligen att så många människor har den här attityden gentemot psykisk ohälsa?

Vad är det som är så jäkla svårt att fatta? Psykisk ohälsa är ett riktigt problem och personer som är drabbade behöver hjälp och stöd, inte en massa fördomar och skit.

 


Upp till hela 25% av Sveriges befolkning kommer någon gång under livet drabbad av psykisk ohälsa, hur kan ett så vitt utbrett problem ändå vara förknippat med så mycket fördomar och okunskap.

Blir så irriterad när jag tänker på det.


Idag har jag bara en sådan där dag då jag skulle vilja att alla fördomsfulla kräk utan kunskap åker på att få uppleva de liv de ser ner på och tror sig veta allt om.

En dag då jag tycker att alla som säger "ryck  upp dig" till någon med en depression själva ska drabbas av en djävulsk depression, en dag då jag tycker att alla som klagar på flyktingar borde själva bombas sönder i krig och behöva fly för sin överlevnad, en dag då jag tycker att alla som klagar på homosexuella och säger att det är ett val borde vakna upp med den läggningen och se hur mycket val de faktiskt har. 


Jag är så trött på allt hat som bara flödar precis överallt, jag står inte ut!

Jag blir så frustrerad på mänskligheten och alla idioter som förstör för allt och alla. 


Ska de vara så svårt att inse att vi är alla människor och att alla har ett värde oavsett bakgrund, sjukdomar och sexuella läggningar?

Att jag som psykiskt sjuk har känslor, att jag lever ett hårt och jobbigt liv och att jag förtjänar respekt.
Jag kämpar hela tiden med mina problem och det är det enda jag kan göra om jag vill fortsätta existera. 

Är det verkligen så mycket begärt att folk bara håller käft eller tar reda på fakta innan de trycker ner någon i en utsatt situation? 

Jag är en levande individ kan ni snälla bara acceptera mig och försöka förstå min situation istället för att göra mitt helvete ännu värre? 

Ingen sjuk människa ska behöva utsättas för fördomar och stigmatisering som försvårar en redan svår situation. 

Det är år 2016 för fan, är det någon som ska skärpa till sig är det ni med okunskapen!



 
 
Annie

Annie

12 februari 2016 16:00

Håller helt med dig Sara! Bra att du skriver om psykisk ohälsa.
Och att bara säga "ryck upp dig" till nån som mår väldigt dåligt, gör mig riktigt irriterad. Dem har verkligen ingen aning :(

Hur har det gått för dig med sjukskrivning och tid?

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

12 februari 2016 16:19

Tack så mycket Annie :)
De har verkligen ingen aning om hur det är att vara sjuk när de säger sådana saker. Hade de vetat hade de aldrig sagt sådär.

Jag har efter många om och men och flera arga samtal äntligen fått en tid. Fick en remis till sjukhuset istället för på vårdcentralen där jag alltid vart tidigare och jag kan inget annat göra än att vänta och se vad som händer när jag träffar läkaren.

 
Ingen bild

Petra

12 februari 2016 22:33

Folk som använder orden "ryck upp dig" till någon som är tex. deprimerad, lever med en STOR okunskap.

Sara Modigh

12 februari 2016 23:58

Det håller jag verkligen med om!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards