En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 27 maj 2016

Hur mycket är ett människoliv värt?

Av Sara Modigh - 27 maj 2016 15:30

 

Om du stod i valet att välja att rädda ett litet oskyldigt barn eller en liten söt hundvalp vad hade du valt?

Jag skulle ha valt barnet, jag hade valt människan. 

Om din bästa vän blev attackerad av ett djur, skulle du offrat din väns liv i förmån för djuret?

Det kanske du skulle? Men jag hade iallafall inte gjort det.

Hade jag haft möjligheten att rädda min vän, även om det var genom att jag tillslut tvingades döda djuret så hade jag gjort det. Vilken människa jag än såg bli attackerad av ett vilddjur, så skulle jag kämpa för människan. För det är för mig ett självklart val, och många håller nog med.

Många skulle nog ha valt det stackars lilla barnet, många skulle hjälpa en människa i nöd.

Varför tänker jag såhär? Jo för att jag är en människa och som människor bör vi värna om våra medmänniskor, vi borde ställa upp för varandra, hjälpa till i kriser och se till att ingen far illa om det kan förhindras. 


Men det finns en punkt när en människa inte lägre värderas lika högt som ett djur, en punkt då människor samlas för att hata en sjuk människa för att han har överlevt och två vilda djur har fått sätta sina liv till spillo för att rädda denna människas liv. 

Det handlar om när det är en ung och mycket psykiskt sjuk individ som genom handlingar, i vad som bara kan kallas psykos, begår en gärning som tillslut tar två djurs liv. Det handlar om mannen som i sin sinnesförvirring och i tron att han var en profet slängde sig in i en bur med lejon i syftet att dö


Tusentals och åter tusentals kommentarer om att denna mannen skulle ha dött istället finns över hela internet. Kommentarer om att det var han som skulle ha skjutits, att de bara skulle stått och tittat på och låtit honom bli uppäten. Kommentarer från människor om  att de ska söka upp och misshandla honom. Se till att han faktiskt dör, för det är det han förtjänar.

Otroligt många arga och upprörda människor sprider sitt hat och förakt mot en man som är svårt sjuk. 

För att han gjort så att två värdefulla lejon dog.


Men att lejon är utrotningshotade är knappast denna mannen fel, det har de varit sedan långt innan han ens föddes. Det är människorna som ras som har sett till att detta skett.

Det är inte heller hans fel att zooet ifråga inte lyckades mota bort lejonen, att de missade bedövningspilarna och tillslut var tvungna att skjuta två lejon när inget annat hade funkat. 

Jag är av den synen att djur inte hör hemma på zoo överhuvudtaget, så det faktum att han ens kunde göra en sådan sak är ett betydligt större fel än att han blev så svårt sjuk att han gjorde det.

Det är inte hans fel att värden ser ut som den gör, det är inte hans fel att hjälp inte finns tillgänglig och de är inte heller hans fel att det fanns en sådan bristande säkerhet på detta zoo att det ens var möjligt att bara gå in i en bur fylld med lejon.




Jag tycker på sätt och vis att det känns ganska dubbelmoraliskt att i ena andetaget skrika om hur fina    lejon är och hur synd det är om dem som blev skjutna när de attackerade den sjuka mannen, och sen i nästa försvara att dessa djur ska växa upp i fångenskap enbart för människors nöje.

Dessa lejon har enbart existerat i syftet att underhålla människor, att låtsas som något annat får dig bara att framstå som dum. Vad tror du egentligen att ett zoo är? 

Djuren som är där, är där bara för att människor ska kunna kolla på dem och roas av det. 

För visst är det roligt att kunna komma nära och titta på djur som man aldrig annars skulle ha sett? 

Visst är det kul att se dessa vilda djur ihopklämda på små ytor så att besökarna ska kunna gå runt och titta på alla djuren? 

Om du ärligt är upprörd över att djur i vår värld håller på att utrotas så finns det ju sätt som du faktiskt kan hjälpa till på.  Du skulle ju till exempel kunna bli WWF-Fadder, och på så vis hjälpa till att stödja WWF i sitt arbete för att rädda hotade djur som till exempel havssköldpaddor, noshörningar och tigrar. 


Vill man inte bli fadder och ge pengar regelbundet kan man välja att swisha en engångsumma de gånger man är upprörd över att djur håller på att utrotas från vår planet.


"Skänk en gåva via Swish

Med hjälp av ditt stöd kan vi fortsätta genomföra projekt för att försäkra oss om att hotade arter som tigrar, pandor och gorillor inte går förlorade. Din gåva bidrar också till ett ansvarsfullt och hållbart fiske, skogsbruk och jordbruk för att ta hand om de ekosystem där både växter, djur och människor ingår.
Vårt Swishnummer 901 9746.


Gör så här
1. Ange numret 901 9746 som mottagare.

2. Fyll i valfritt belopp.

3. Välj "Betala".


Du signerar med en säkerhetskod, och sedan förs pengarna över till Världsnaturfonden WWF direkt.

Genom att swisha en gåva till oss godkänner du att WWF får kontakta dig. Vi följer personuppgiftslagen.

Inga extra avgifter går till leverantörer av summan du skänker via Swish.

Läs mer om hur du kommer igång med Swish här.

Varmt tack för din gåva!

 

Hur skänker jag en gåva till ett specifikt ändamål?

Gör så här
Om du önskar skänka en gåva till ett specifikt ändamål behöver du skriva vilket ändamål i meddelandefältet när du Swishar.

Du kan välja mellan dessa ändamål:

• Tiger
• Tjuvjakt (Elefant & Noshörning)
• Bergsgorilla
• Arktis & Klimat
• Svensk Natur
• Östersjön
• Hav
• Regnskog "


 

Själv tycker jag det låter som ett mycket bättre sätt för att försöka lösa problemet med hotade djur, än att sitta på Facebook och svära över en sjuk människa. Dina hatfulla kommentarer hjälper inga djur alls. 

Ditt hat mot denna sjuka man kommer inte göra situationen för världens lejon bättre. 

Så istället för att sprida din äckliga attityd så kan ju du ta ditt personliga ansvar och hjälpa till istället. Bidra med något vettigt för att göra situationen för lejon bättre om det nu verkligen är där skon klämmer. 

Men jag tvivlar på att när det väl kommer till kritan så kommer ni med era kommentarer om hur hemskt det är att dessa stackars lejon fick dö för att rädda ett "psykfall" hjälpa lejonen som fortfarande lever. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards