En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 29 juni 2016

10 tecken på din psykiska ohälsa är påhittad för att få uppmärksamhet

Av Sara Modigh - 29 juni 2016 10:45

Alltså wow, jag hittade just den mest idiotiska "nyhetsartikel" jag någonsin sett. Det är alltå en lista på tio saker som "bevisar" att du bara är psykiskt sjuk för att få uppmärksamhet. 


Jag vet inte vad jag ska säga, detta är ju bara så fel som det kan bli. Hur tänkte personen som skrev detta? Har personen absolut ingen förståelse för hur psykisk ohälsa fungerar?


Redan i den första punkten syns bristen på kunskap tydligt. 

"Your definitions of illness change all the time. One day, depression means you can’t get out of bed or tie your shoes or pay bills. The next, it means you want to stay home and watch movies. The next, it’s not that serious. Your definitions change all the time, depending on context and how “sick” you really want to look."
Alla som har minsta lilla erfarenhet av depression, eller psykisk ohälsa överhuvudtaget vet att man har bra dagar och man har sämre dagar. Så det faktum att man ena dagen inte ens kan ta sig upp ur sängen på grund av sin depression för att nästa kunna fixa till sig och åka hem till en kompis är bara hur livet fungerar. Att ens påstå att det skulle vara ett tecken på att man fejkar sin depression är ju det dummaste jag hört. 

Bara för att man är deprimerad innebär det inte att man är i ett konstant stämningsläge utan några toppar eller dalar. 

Kommentarer som denna är precis en sådan kommentar som gör att vi som är sjuka drar oss tillbaka och isolerar oss, för så fort vi inte passar in i den bilden av att ligga i hopkurad i ett mörkt hörn och gråta så är vi helt plötslig personer som bara fejkar vår ohälsa.



Sen har vi nummer två på listan

"You are constantly sharing shit about it on social media. Every time someone writes a #powerful #essay on whatever website about their struggle with upper-middle-class anxiety, you share it. You share “How to date someone with ____.” You share “7 things only people with OCD know.” It’s your whole identity, and you’re constantly reminding people that you are sick and brave and in a permanent struggle against the world."

 

Hur är det dåligt att dela artiklar med information om en sjukdom man själv eller någon i ens närhet har? Att öka kunskapen och förståelsen om psykisk ohälsa är otroligt viktigt då det är många som inte har en aning om hur det fungerar eller hur det är att vara drabbad. Så som författaren till den här "artikeln" till exempel. 

Är man inte sjuk på riktigt om man berättar om sin sjukdom och delar med sig av fakta för att öka förståelsen? Måste man sitta i ett hörn och vara helt tyst och aldrig prata om det för att "vara sjuk på riktigt"



Vidare till nummer tre
"You list it in your bios. If your bio announces from the get-go that you have depression — before you even mention, I don’t know, a job or a hobby or an accomplishment, you need help. And not in the “Lexapro” department, in the “you have nothing interesting to say about yourself besides a disorder” department."

 

Ännu en gång ett uttalande som hintar till att man ska sitta tyst och aldrig tala om sin psykiska ohälsa. 

Att skriva i sin presentation på Instagram, Tumblr eller liknande att man har till exempel en depression handlar inte om att man inte har något att säga om sig själv utöver en diagnos. Det handlar ju om att nå ut till personer i samma situation som man själv är i. 

Många gånger är det skönt att veta att man inte är ensam och att dela sina erfarenheter med någon som genomgår samma sak som en själv är ett stort stöd och tröst för den som mår dåligt. 



Nummer fyra

"You use it to be an asshole to other people. If you don’t call someone back, it’s not because phones give you anxiety. It’s because you’re an inconsiderate asshole. If you don’t show up to a friend’s birthday party, it’s not because you are bad in social situations. It’s because you’re an inconsiderate asshole. If you take your stress out on your significant other constantly for no reason, it’s not because you’re depressed. It’s because you’re an inconsiderate asshole. Mental illness (although convenient) is not a catch-all reason to treat people like shit."


Författaren visar åter igen sin otroligt stora okunskap när han listar upp symptom på psykisk ohälsa och skriver att kort och gott att man är en egentligen bara är en skitstövel. Att man är en skitstövel som inte ringer, eller kommer på kalas för att man har ångest.

Jag, bland många andra kan vittna om hur otroligt svårt och jobbigt det är för någon med en ångestproblematik att plocka upp telefonen och ringa ett samtal. 

Det handlar inte om att jag behandlar folk illa och sedan skyller på ångest, det handlar om att jag har ångest som är så fruktansvärd att jag inte kan hantera den. Vilket leder till att jag undviker situationer som skapar sådan ångest både för min och andras skull. 



Nummer fem

"When it’s convenient, your illness takes a back seat. Unless something really fun is coming up and you manage to get it together, or you want to impress a date by pretending that you’re really active and outgoing and happy! Then you’re fine"


Som vi redan diskuterat så har man ju faktiskt både bra och dåliga dagar, och något som jag personligen fått lära mig för att kunna stå ut med livet är att prioritera väl vad jag gör med mina bra dagar för att inte låta de dåliga dagarna väga över. 

Är det så svårt att förstå att man vilar upp sig för att orka med att gå på den där biofilmen som man velat gå på så länge, eller att man sparar sina krafter för att kunna umgås med familj och vänner. 

För det är ju lite så det fungerar. Man orkar inte med allt, och har jag det väldigt jobbigt i livet måste jag ju hitta de ljusa stunder som håller mig vid liv. Det är inget som man ska skuldbeläggas för, då det är den absolut viktigaste delen i dessa personers liv. 


Sen funderar jag lite på hur författaren tänkte när han skrev denna punkten? Nyss var man ju en "skitstövel som bara låtsas vara sjuk för att slippa gå på kalas" om man inte orkade gå på kalas.

Men nu är det tydligen också ett bevis på att man fejkar sin sjukdom om man faktiskt går på det där roliga kalaset också. 

Hur ska han ha det? 


Nästa punkt på listan

"You think it’s “controversial” to talk about. If you think it’s still a “controversial” thing to announce to your Facebook friends that you struggle with bouts of anxiety, you’re either living under a rock or looking to be a martyr. It’s not controversial anymore. Everyone is open about their struggles with mental illness, and posting stuff about “u shouldn’t be ashamed of ur depression girlfriend~~~” is just redundant. If you need to announce it, fine, but don’t pretend like you’re being brave by saying you’re sad sometimes."


För det första så är det stor skillnad på att "vara ledsen ibland" och att lida av psykisk ohälsa.

Författaren i den här artikeln är ju så otroligt nonchalant mot de problem som faktiskt finns hos personer som är psykiskt sjuka att det är helt obegripligt hur man kan vara såhär korkad. 

Men tyvärr är den som skrivit denna artikel inte ensam om att tänka och tycka sådär och det är det som gör att många som mår dåligt inte vågar prata om hur de mår. 

Bara det faktum att den här artikeln existerar är ju ett bevis på att det fortfarande är kontroversiellt att prata öppet om sin psykiska ohälsa. För det är inte första gången jag måtts av en sådan attityd och det lär inte heller vara den sista. 

Jag undrar också om författaren helt glömt de tidigare punkter då han skrivit om hur personer med psykisk ohälsa ska vara på ett visst sätt, det vill säga sitta ensamma och tysta i ett hörn och aldrig prata om sin psykiska ohälsa? 



Sen så har vi nummer sju

"Even though your relationships have clear patterns, you don’t accept that they might be your fault. It’s never you! It’s always your string of completely unique exes who all just happened to be terrible people and just couldn’t accommodate your #illness. Ugh. Next time, you’ll date someone who “gets” you."


Hur är detta en relevant punkt i en lista över saker som kan hjälpa någon att se om en psykisk sjuk person "fejkar sin sjukdom för uppmärksamhet". Jag menar hur är "det är ditt fel att dina förhållanden spricker" och "tio tecken på att din psykiska ohälsa är fejk" ens sammanlänkande?


Faktum är att sjukdom i ett förhållande komplicerat förhållandet oavsett vad det är för sjukdom man har. Självklart kan ju det ställa till med problem där partnern kanske inte förstår, eller så tär sjukdomen på förhållandet. Att hitta någon med kunskap och förståelse är ju det viktigaste om förhållandet ska hålla.



Nummer åtta

"You constantly post baiting things so that people will ask what’s wrong. “It’s been a bad day. :(” “Not feeling good.” “Ugh, I can’t even.” Yeah, you’re posting those statuses because you want people to ask how you are, and you want to vent about it. But everyone has problems, and using the “feel sorry for me” card over and over again is incredibly irritating for everyone around you."


Är det bara jag som tycker att det känns som den här listan har förvandlats från en lista över "tecken på fejkad sjukdom", till en lista som borde heta "Orsaker till varför jag hatar psykiskt sjuka". 

Att ventilera sina känslor är otroligt viktigt och att få stöd från sin omgivning är en grundsten i att kunna komma vidare och nå ett bättre mående. 

Men alla som mår dåligt har inte förmågan att ringa en vän för att prata ut. Så man kanske skriver ett litet otydligt meddelande och låter någon annan ta den där första och otroligt svåra kontakten. 


Det kanske också handlar om en rädsla för att få negativ respons om de skriver ut exakt vad det var som gjorde deras dag dålig. Titta bara på den här listan och föreställ dig vad dessa påståenden skulle kunna göra mot en sjuk person om de fick det slängt i ansiktet nr de försökte öppna upp om sina problem. 



Nummer nio

"You’re not really trying to get better. Maybe you take medication. Maybe you’re in therapy. But when it comes to the behavior that you’re doing over and again, you’re not interested in doing the hard work that is required to overcome mentally ill behaviors. You’re interested in talking about it, and identifying as a person who has ____, but you’re not interested in being better. Because that’s no fun."


För det första, vad vet du om det? Vad vet du om en annan människas kamp? Hur vet du att personen inte kämpar allt den kan för att bli bättre? Förvandling sker inte över en dag utan det tar många år att jobba sig framåt när man har psykisk ohälsa. 

Men det är klart att man ser det på det sättet när man tror att depression är synonymt med att "vara ledsen ibland". Författaren förstår inte det absurda i sina uttalanden. Men tänk att läsa denna artikel och byta ut det mot fysisk sjukdom istället för psykisk. Hur hade det låtit då? 


För det andra, på vilket sätt skulle terapi och medicinsk behandling inte vara ett försök att bli bättre? 

Vad tror du medicinen och terapin är till för? 



och till sist, nummer tio

"AND FINALLY pansexuals, demisexuals and the other special snowflakes of the LGBT community. Although sexuality is not a mental illness these people who have to be special snowflakes need to be called out more.  It’s demeaning to people who struggle with their sexuality as it makes it seem like some kind of joke. You’re either straight, bi, gay or asexual in some cases. There is no need to make up your own label.

Mental illness is serious, if you have to pretend to be mentally ill to get “likes”  you are just an idiot. People like  these take the stigma away from mental illnesses and make it seem trivial."


Åter igen, vad har detta med personer som "fejkar psykisk ohälsa" att göra? Hur kom vi in på HBTQ och sexuella läggningar helt plötsligt? Det enda här som är "förnedrande för människor som kämpar med sin sexualitet" är författarens text. En författare som efter att ha skrivit åtskilliga nedvärderande texter om psykiskt sjuka nu också får för sig att ge ett slag mot HBTQ-samhället och hur folk väljer att definiera sin sexualitet. Är det inte upp till var och en att bestämma om de tycker att de passar in i de fack som finns, eller om de står utanför och då hellre skapar ett nytt fack för dem själva och personer som dem? 

Hur kan författaren tro sig ha bestämmanderätt över hur många sexualiteter som faktiskt existerar? 

Vem är han att uttala sig om att det bara finns fyra olika sexualiteter och inget annat? 


Nä ännu en gång påvisar han stor okunskap.


Men det värsta av allt är ändå slutklämmen på hela den här vedervärdiga artikel. 


"Psykisk sjukdom är allvarligt, om du måste låtsas vara psykiskt sjuk att få "gillningar" så är du bara en idiot. Människor som dessa tar det som är karakteristiskt från psykiska sjukdomar och får det att verka trivialt."


Om det är någon här som har trivialiserat psykisk ohälsa så är det ju författaren själv. Författaren som på flera ställen beskrivit symptom på psykisk ohälsa som sätt att få uppmärksamt, att man är en skitstövel om man har ångest och som har jämfört depression med "att vara ledsen ibland". Det han har skrivit är en mycket större drivkraft i att få psykisk ohälsa att verka trivialt, än att någon enstaka människa någon gång kanske har "låtsats vara psykiskt sjuk".

Författaren bidrar även med att sprida fördomar och öka stigmatiseringen av psykiskt sjuka vilket är bland det värsta man kan göra mot en utsatt grupp. Att han överhuvudtaget låtsas att detta är skrivet för de psykiskt sjukas skull är ju helt åt helvete. 

Allt som är skrivet här bara dryper av förakt mot psykiskt sjuka och de problem som de drabbade har. 


Jag antar att jag ska återgå till min "fejkade psykiska ohälsa"

nu då, för jag kommer aldrig sluta prata om, dela information och artiklar kring psykisk ohälsa. Jag tycker det är otroligt viktigt att ha ett öppet samtalsklimat kring psykisk ohälsa.

För det är fortfarande många som möts av skit när de pratar om sin psykiska ohälsa.


Jag kommer fortfarande ha det svårt för att ringa det där samtalet som jag vet att jag borde ringa, jag kommer att ha det jobbigt i sociala situationer även om du som skrev denna artikel anser att det är tecken på fejkad psykisk ohälsa.


Jag kommer för min egen hälsas skull att fortsätta  prioritera bra och roliga saker som gör att jag mår bra.

För det är de dagarna  som får mig att orka fortsätta leva, fortsätta kämpa alla de där dåliga dagarna.

För jag kommer att ha dagar då jag mår så dåligt att jag inte ens tar mig upp ur sängen, och jag kommer också att ha dagar då jag orkar med mycket mer. För precis som alla andra har vi som är sjuka både bra och dåliga dagar!


Vilket är något som författaren till artikeln tycks ha missat. Okunskapen är verkligen enorm hos personen som skrev detta och jag hoppas innerligt att människor ser det!


 
 
Maria

Maria

30 juni 2016 16:20

Ja vad ska man säga om det där?? Den som skrivit det där har inte så värst mycket kunskap och empati för andra människor. Sådana kommer det ju tyvärr alltid att finnas.

http://www.borderlinelivet.blogg.se

Sara Modigh

30 juni 2016 23:00

Ja, det är väl tyvärr så. Men jag kan ändå tycka att år 2016 borde det inte finnas så otroligt kunskapslösa människor.

 
Ann

Ann

2 juli 2016 15:09

Det är ganska tydligt att den här personen har någon i sin närhet som är psykiskt sjuk på ett sätt hen inte godkänner som 'på riktigt'. Stackars den som är sjuk och har någon som hen i närheten.

http://nouw.com/annorlunda

Sara Modigh

2 juli 2016 23:00

Ja, det måste ju vara helt fruktansvärt att ha en sådan person i sin närhet. Fy fan säger jag bara :(

 
Cilla

Cilla

2 juli 2016 16:00

Orkade inte läsa alla 10!! Blev så förbannad av att läsa 4 stycken... Vilket jävla stolpskott!

http://ensekundtusentankar.blogg.se

Sara Modigh

2 juli 2016 23:00

Ja, jag förstår dig. Det blev ju inte precis bättre ju längre man läste heller.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards