En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 4 februari 2017

Psykisk ohälsa - En deal breaker?

Av Sara Modigh - 4 februari 2017 15:15

Att det förekommer en hel det fördomar och förutfattade meningar kring psykisk ohälsa lär ju ingen ha missat. En psykisk diagnos är ingenting som någon vill bli drabbad av. Precis som ingen vill bli sjuk i någon fysisk sjukdom. 

Men med psykisk ohälsa är det inte bara en själv som vill undslippa en diagnos, nej är du drabbad vill andra undslippa dig också. 


Överallt på nätet ser man människor som söker vänner eller kärleken, och tyvärr även många av dessa som undanber just människor med en psykisk diagnos. 

 


Jag undrar ju då lite varför det känns socialt acepterat att skriva att man inte vill träffa någon med en psykisk diagnos, men inte att skriva att man undanber människor med en fysisk diagnos. 

Jag har aldrig sett någon skriva att den inte vill dejta någon med MS till exempel. 



Självklart vill man väl aldrig att den man ska leva sitt liv med är sjuk på något sätt. Men att välja bort människor med vissa diagnoser känns bara fördomsfullt och obildat. 

En människa är inte en diagnos och en diagnos innebär inte att människan är annorlunda en människa utan diagnosen. Att man har vissa problem betyder inte nödvändigtvis att det är något som påverkar relationer. 


Det är lite därför jag sällan pratar om mina exakta diagnoser. Jag har inga problem med att berätta att jag lider av psykisk ohälsa. Men jag avskyr när jag blir dömd efter en förutfattad bild av en diagnos. För tyvärr är det ju så att så fort man nämner en psykisk diagnos får människor en bild i huvudet om hur jag är som person baserat på deras fördomar om diagnosen. 

Att bli dömnd på det sättet av någon som inte ens tagit sig tid att lära känna mig tar hårt. 

För jag är en människa och bara för att jag har en psykisk problematik betyder det inte att jag enbart är en steriotyp eller att jag är som tagen ur diagnosmanualen. 


Jag och alla andra människor som har någon form av ohälsa är alla vanliga människor med intressen, mål, olika styrkor och svagheter. Våra svagheter råkar bara ha ett namn. 


 
 
Ingen bild

Maria

4 februari 2017 17:51

Jag har också varit på dessa dejtingsidor och läst mängder med personliga presentationer av killar där de skriver att de söker en tjej som lever hälsosamt och tar hand om sin kropp = smal samt inte har någon psykisk sjukdom och för mig säger det mer om den killen än vilken typ av partner han söker efter, så dessa går hel bort för mig på en gång oavsett hur mycket de skriver och tycker att man är vacker på sina bilder.
Har också varit på dejter med killar som skrivit till en och tycker att man är vacker och när man träffas och de frågar vad man jobbar med och jag berättar att jag är sjukskriven och varför. Har aldrig blivit kontaktad igen. Så då självförtroendet inte är på topp och jag träffat en hel del av dessa killar så känner jag mig lite svår att tycka om för den jag är pga mina sjukdomar.

Sara Modigh

8 februari 2017 10:07

Jaa, den är ju rätt klassisk och är ju definitivt ett sätt att skriva att de inte vill ha en tjock tjej.
Och precis som du skriver så säger det ju mer om hur den killen är.

Tråkigt med människor som är så trångsynta att de inte ger människor chansen bara för att de har en diagnos.

 
Krisse

Krisse

4 februari 2017 20:45

Tyvärr är det alldeles för vanligt att folk undviker en och så sa fort man berättat och så vidare

http://nouw.com/krissse

Sara Modigh

8 februari 2017 10:03

Jaa, det är så tråkigt att människor gör på det viset

 
Ingen bild

Jennifer

7 februari 2017 09:12

Dina två senaste inlägg ligger tyvärr uppe på http://mobil.hemmamammafru.bloggplatsen.se :(

Sara Modigh

8 februari 2017 10:03

åh så tröttsam hon är :(
Tack för att du sa till mig!

 
Ingen bild

Anna

8 februari 2017 20:41

Ditt inlägg finns som kommentar på denna blogg http://quipuskennel.bloggplatsen.se/2017/02/03/11413369-mystiska-besokare

Sara Modigh

9 februari 2017 00:34

Men att hon aldrig ger sig!
Hur svårt kan det vara att inte sno andras blogginlägg?
Jisses alltså

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards