En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 6 mars 2017

Jag är allvarligt sjuk

Av Sara Modigh - 6 mars 2017 10:00

Vad klassas egentligen som en allvarlig sjukdom?

En sjukdom som inte går att bota? En sjukdom som är dödlig? En sjukdom som medför stort lidande till den som är drabbad? En sjukdom som i stor grad påverkar livet negativt? 


Ja, det är ju lite av en tolkningsfråga det där och att många är av olika åsikt står tydligt. 

Själv så tolkar jag allvarlig sjukdom som något som orsakar lidande för den drabbade och/eller något som påverkar stora delar av livet negativt.

Just nu skulle jag säga att min psykiska ohälsa genom mitt liv har varit betydligt allvarligare än min fysiska ohälsa. Men säger man det blir man ju nästintill lynchad. Stötte nämligen på en diskussion på Facebook om allvarliga diagnoser, och många verkar vara enade i att ADHD/ADD absolut inte kan vara ett allvarligt tillstånd. 


   

Ja men visst är det intressant att alla har olika upplevelser och åsikter? 

Väldigt intressant att någon som är drabbad av ADHD kan tycka att det är allvarligt. 

Otroligt intressant att någon kan tycka att en funktionsnedsättning som kan påverka precis allt i livet negativt kan klassas som allvarligt. Hmm, jag undrar hur det kommer sig? 



Dessa två kommentarer var från samma kvinna, som tydligen blir lika upprörd över att folk skämtar om "diagnoser" som SJK (Stor Jävla Kuk), MSKO (Mycket Stort KönsOrgan) och att människor anser att deras ADHD är en allvarlig diagnos.

För en psykisk diagnos kan väl inte vara allvarlig? Det är väl aldrig så att någon kan dö till följd av psykisk ohälsa? Eller hur var det nu igen?

Men det är väl inte där skon klämmer heller, att ADHD inte räknas som en dödlig sjukdom, för Epilepsi räknas ju inte eller som en dödlig sjukdom; även om det kan förkorta livet och i vissa fall också kan leda till döden. Så hur kommer det sig att denna kvinna upprörs så över att människor skrivit om sin ADHD som allvarlig? 

Att hon till och med jämför att kommentarer från personer som har en neuropsykologisk funktionsnedsättning och anser sig ha allvarliga problem till följd, med folk som gör sig löjliga och skämtar om stora snoppar? Det förstår inte jag. 

Hur kan man ens jämföra de olika kommentarerna med varandra? 

Anser man att man har en allvarlig ADHD-diagnos har man antagligen en hel del problem i sitt liv.


 
Återigen kommer vi till den centrala frågan "Vad är allvarligt?". Vad du anser vara allvarligt kanske skiljer sig från hur någon annan ser på saken. 
Men bristande impulskontroll kan leda till extremt farliga situationer, och en brist på konsekvenstänkande leder ju lätt till dåliga konsekvenser.

Brist på koncentration kan leda till att en hel skolgång misslyckas. Ingen utbildning, ingen förmåga att skaffa en och man blir utstött ut samhället. Ensam och eländig, ett liv i misär. Missbruk är inte helt ovanliga i bland psykiska diagnoser och tyvärr dör väldigt många människor av självmord varje år. 

Är inte det allvarligt? 


  


Ja men det är är ju intressant! Här har vi två kommentarer från en person som suttit och skrivit ut vad som är "allvarligt" (enligt honom själv) och vad som är "småsaker".

På hans lista över allvarliga sjukdomar står MS med. Jag har MS, alltså är jag allvarligt sjuk. Men inte i den sjukdom som jag själv upplever som mest allvarlig, utan i den sjukdomen som är fysisk. 

För en depression är bara "en småsak" och något som "varenda jävel har". 
Jag visste inte att en sjukdom var tvungen att vara ovanlig för att kunna vara allvarlig? Det är rätt många som har cancer och MS också, så med den logiken lär ju inte det kunna vara allvarliga sjukdomar heller? 


      

 Nej, och du är uppenbarligen inte ensam om det. Det är en konsekvens av att det inte finns tillräckligt med kunskap om psykiska diagnoser. 

När det gäller just denna diskussionen handlar din oförståelse främst om att du inte kan sätta dig in i hur någon annan definierar just "allvarlig diagnos". Det du definierar som allvarligt kanske skiljer sig från vad någon annan anser. Det handlar också om att förstå att problematiken ter sig hos olika människor med samma diagnos. En person med ADHD kanske har ett hur bra liv som helst och inte har några större problem. Medan en annan förlorar allt, kämpar dagligen tills det inte längre går mer och kampen förloras. 



    

Nej, bara nej!


Jag får krupp på denna kommentar. Fy vad jag hatar den sortens kommentar. Av alla skitkommentarer jag läste så är nog den här den värsta. Det finns så otroligt många som verkligen lider av sin funktionsnedsättning. För det är ju det ADHD är,

en Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. 

Att leva med en sådan diagnos är absolut inte lätt. Det finns väldigt många som verkligen lider av att ha den problematiken. Sen finns det andra som inte har några problem som hellst, och så är det ju med alla sjukdomar, funktionsnedsättningar, störningar och diagnoser. Vi alla drabbas olika hårt och har olika förutsättningar i livet för att kunna hantera det som drabbar oss. 


Ska man gå efter vad snubben i en tidigare kommentar skrev, att MS är allvarligt kan jag ju då anta att det då är "en riktig sjukdom" i dina ögon. Jag kan också misstänka att mina psykiska diagnoser då inte är det enligt dig.

Det är i alla fall det dina ord förmedlar mig när du skriver på det viset.  

När du pratar om "riktigt". Men vad du inte inser är att lidande kan komma i många former, och bara för att det inte är en fysisk sjukdom som orsakar lidandet så betyder inte det att det inte är på riktigt. 


Slutligen, som svar på din extremt korkade kommentar vill jag bara säga att jag om jag fick chansen att trolla bort en diagnos, hade jag definitivt inte valt att ta bort min MS framför min psykiska ohälsa. Så nej, jag som är sjuk "på riktigt" hade inte vart glad om "det bara var ADHD", jag hade vart glad om det bara var Multipel Skleros!



 
 
Maria

Maria

6 mars 2017 13:49

Skrev nyss en lång kommentar som bara försvann så vet inte om du kommer få två nu.
Men det där som du skrivit om är väldigt likt som det jag tänkt på sista tiden och som jag pratat med min kp om.
Får ibland kommentaren att -Hen är sjukare än dig.
Den personen har enligt vården sjukdom som är värre än dom jag har. Men vem som mår sämst kan de ju inte avgöra.
Likasom kommentaren att -Jag har ondare än dig. Som kom från en som har artros då jag "bara" har generellt smärtsyndrom.
Det behövs mer kunskap och förståelse inom vården och ute i samhället. Personer behöver vidga sina blickar och förstå andra människor. Men det är svårt. Många kan inte relatera till psykiskt lidande då de själv jämför med sina bra och dåliga dar och att alla mår dåligt ibland. Men att må så dåligt så att man vill dö under många år, det är det inte många som kan relatera till och de vill inte förstå.

http://www.annorlundaverklighet.blogg.se

Sara Modigh

8 mars 2017 20:17

Jag förstår inte riktigt den där mentaliteten att det ska tävlas om vem som har det värst.
Att någon annan har det värre gör ju knappast mina eller dina problem lättare.
och vem man än syftar på så finns det ALLTID någon som har det värre.
Det är ju lite som att säga till någon med bröstcancer att den inte ska må dåligt, för de med prostatacancer har det så mycket värre.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards