En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 14 april 2017

Du hör hemma på ett mentalsjukhus

Av Sara Modigh - 14 april 2017 18:45

Åh så innerligt jag hatar när människor använder ordet "mentalsjukhus" som ett skällsord.

Alltså när de skriver till eller om andra människor att de borde spärras in på eller att de hör hemma

på ett mentalsjukhus. Jag hatar också något så otroligt när människor skriver om främlingar att de "måste vara psykiskt sjuka/störda" eller "Du borde ju medicineras", bara för att personen ifråga gjort något konstigt eller hemskt. 


Jag ser det till exempel väldigt ofta i kommentarerna när jag läser en nyhetsartikel om en person som begått något hemskt brott. Bara för att man begår ett sådant brott betyder det inte att man är psykiskt sjuk och att vara psykiskt sjuk är inte detsamma som att vara en brottsling. 

Jag är så trött på att psykisk ohälsa ska likställas med alla dessa idioter som gör avskyvärda saker. 

Jag ser det också ofta när två människor har delade åsikter eller om någon beter sig på ett konstigt vis. 

Genast kommer det folk och ska prata om hur psykiskt störd någon är. 


När du sitter där och leker hobbypsykolog och diagnostiserar varenda människa du ogillar eller som du anser har gjort något fel, med en psykisk diagnos sprider du både okunskap och en fruktansvärt negativ attityd. För det är vi som lever med de där diagnoserna på riktigt som sedan kommer förknippas med alla de där sakerna du kallar "psykisk sjukdom". 


Jag nämner knappt ens mina diagnoser för någon, just för att jag inte vill bli förknippad med alla förutfattade meningar och fördomar som finns kring diagnoserna. Jag vill inte jämföras med brottslingar och ouppfostrade idioter. Jag är så trött på att människor har ett så stort behov av att lägga varandra i fack som man sedan döms för.


Jag är varken våldsam, empatilös, elak eller galen.

Jag kommer inte strypa din katt och kallblodigt mörda bara för att jag har en viss diagnos. 

Så kan inte alla bara sluta diagnostisera varandra tack. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards