En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 30 maj 2018

"Du ser inte nedstämd ut"

Av Sara Modigh - 30 maj 2018 09:00

 


Wow, Mister hobbypsykolog kommer och talar om för mig vad jag bör och inte bör göra baserat på en bild på mig. 


Sådant här gör mig så jäkla förbannad, alltså på riktigt. Det är så otroligt oansvarigt att säga åt sjuka människor att sluta ta sina mediciner. 

Jag är redan i ett stadie i min depression där jag funderar på att sluta med mina mediciner och bara gå ner mig själv totalt i mörkret. För när jag är i en depression blir jag väldigt destruktiv och hade jag vart så instabil som jag var för några år sedan hade jag kanske slutat med medicinen efter en sådan där kommentar. 

Något som faktiskt skulle kunna innebära en fara för mitt liv. För jag har väldigt mycket självdestruktivitet och självmordsförsök i mitt bagage.


Hur mycket jag än ogillar att behöva ta mediciner så gör jag ju det för mitt eget bästa. Jag kan inte bara lägga av med all medicin och förvänta mig att bli frisk. Snarare tvärt om. 

Utan min bromsmedicin kommer jag bli sjukare i min MS och utan mina antidepressiva kommer min depression bli värre. 

Att jag "inte ser nedstämd ut" beror väl främst på att jag inte visar den sidan utåt och att många gånger är det helt osynligt. En människa kan skratta och le utåt men vara helt förkrossad på insidan. För när det väl kommer till kritan kan vi aldrig se vad som rör sig inom en annan människa. 

Du kan inte se en depression, du kan inte se ångest och du ser inte all sorg en människa bär på. 

Framför allt inte på en enstaka bild. 


Ett leende är lätt att fejka. Tjejen som skrattar högst kan vara hon som gråter sig till sömns varje kväll och önskar att hon vore död. 
Tro mig när jag säger att bilder inte alltid berättar hela historien. 
När jag tar en bild på mig själv så gör jag ju det när jag har en bra dag, inte en dag då jag inte duschat eller borstat tänderna på två veckor. 
Jag tar ju inte bilder på mig själv de dagar jag inte ens tar mig upp ur sängen. Det borde väl egentligen säga sig självt kan man ju tycka. 

För även vi med depression har våra bra och dåliga dagar. Självklart är vi ju då oftast mest kreativa när vi har en bättre dag. En dag då vi hittar lite energi. 


Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att jag utnyttjar vårdens resurser? 

Menar du att jag inte är värd att få den vård jag behöver? 

Dessutom vad vet du om min kontakt med vården, och vilka typer av behandlingar jag får? 

Just det, absolut ingenting. Du vet inte hur ofta jag är på sjukhuset, du vet inte varför jag är där eller vad jag gör där. 

Du vet inte vad jag medicineras för och av vilken anledning. Du vet inte vilka mediciner jag tar och hur de hjälper min hälsa. 

För hade du vetat det hade du inte kläckt ur dig en så urbota korkad kommentar! 



 
 
Annie

Annie

1 juni 2018 18:58

Tyvärr finns det så dumma människor! som inte borde yttra sig om sånt dem inte vet ett uns av, suck!

Skit i hen. Du är grym!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

1 juni 2018 19:56

Tack Annie

 
Ingen bild

Emelie

2 juni 2018 08:43

Gud vad jag hatar såna kommentarer. För mig har de till och med kommit från psykiatrin... inte lika uttalat då, men att jag inte ser deprimerad ut och sen inte får någon hjälp. Det blev en aning bättre efter autismdiagnosen för då hade jag ändå papper på att jag inte visade känslor på samma sätt, men varför i all världen kunde de inte lyssnat från början?
Styrka till dig.

 
Maria

Maria

2 juni 2018 11:42

Det var bland den dummaste kommentar jag läst. Visst det finns personer som är väldigt anti medicin i huvud taget och tror att de förstör mer än gör gott. Men jag själv äter mediciner som förmodligen räddat mitt liv.
Man ska aldrig tvär sluta med medicin utan läkares ordernation.
Jag hoppas att du kan släppa den där kommentaren och inse att det är han som har problem och inte du som försöker må bättre. <3

http://www.iamiamarias.blogg.se

 
Ingen bild

Robin

20 juni 2018 22:55

"Går ej att behandla med tabletter". Gud vilken skrattretande korkad kommentar han lämnade.. Det är ju exakt det man gör med tabletter, vad som inte går är att BOTA ens psykiska problem med dem då de funkar mer som ett gips. Det hjälper som fan medans man läker, men det är inte allt man behöver för att läka helt. Sen att du utnyttjar vårdens resurser är ju också skit korkat sagt då resurserna finns där specifikt för att hjälpa folk med problem, så om ingen "utnyttjade" den hjälpen, varför skulle den ens finnas då..
Asså hans kommentar är dum på alla sätt som finns, så är glad att du inte tog den för seriöst och tog åt dig av den utan gick emot den med logik istället!
You're awesome, always keep fighting ^^

 
Ingen bild

Tommy

12 januari 2019 01:09

Vad kommer alla idioter ifrån? Tabletter gör det bara lättare när man har psykisk sjukdom men hjälper inte med allt för resten måste man göra själv. Den som påstår att tabletter inte gör nytta har ingen kunskap om psykisk sjukdom e tabletter e vård. Sådana besserwisser finns överalt men dom har ingen aning hur vården funkar o vad dom hjälper än med. Men tyvärr är inte vården bra på alla orter, här jag bor är pskykiska vården skit. Kämpa vidare min docka o skit i sådana personer som han kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards