En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 11 mars 2013

Självhjälp Ångest

Av Sara Modigh - 11 mars 2013 00:41

När man drabbas av en panikångest-attack kan det ibland kännas som om man håller på att dö. Panikångesten uppkommer oftast utan förvarning och kännetecknas av:
Hjärtklappning, Svettningar, Skakningar, Andnöd, Kvävningskänslor, Bröstsmärtor, Sväljsvårigheter, Kväljningar, problem med mag-tarmkanalen, diarre, Yrsel eller kittlande känslor, Känsla av kyla, rodnad eller värmevågor.


Det finns tre olika slags panikångest-attacker:
1. En attack som dyker upp från ingenstans och utan någon som helst synbar anledning.
2. En “situationsattack”. Den dyker alltid upp i speciella situationer – t ex om man kör in i en tunnel eller utsätts för andras blickar.
3. En attack, som kommer ibland i vissa situationer, men inte alltid.



När man drabbas av en panikångestattack eller generell ångest finns det vissa knep som sägs hjälpa.


*Det första är att ta sig ur situationen man befinner sig i. Detta är (i min mening) dock bara en tillfällig lösning och kan skapa problem längre fram om man inte lär sig att hantera situationer som skapar ångest.


*Ett annat vanligt tips som många säger funkar är att "Andas i en fyrkant". Det innebär att man i sin fantasi föreställer sig en fyrkant (man kan också kolla på ett fönster, en dörr eller vad som nu finns i din närhet som är fyrkantigt.). Man följer fyrkantens sidor med blicken och andas in på ena sidan och ut på den andra. Detta hjälper att lugna ner andningen.

   


*Många säger att i ångestfyllda situationer mår dem bra av att göra något dem tycker om. Det kan vara allt ifrån att ringa en vän och prata, pyssla, läsa till att gå och träna. Detta är då meningen att bryta ångesten genom en positiv handling.


*Det finns människor som med hjälp av fantasin börjat visualisera sin ångest dom ett ting, tex en varg. Dem har då kunnat prata med vargen (ångesten) och säga åt den att inte komma nära. Om man verkligen tror på denna metoden så tror jag absolut att det kan hjälpa.


* Ett tips som finns är "omgivningsbeskrivning" . Det betyder att när ångesten är svår så distraherar man sig själv med att beskriva så noggrant som möjligt hur omgivningen ser ut.


*Det bästa tipset i min mening är att bara lägga sig eller sätta sig ner och andas lugnt. Låt ångesten komma, känna ångesten och också känna hur den efter en stund minskas. För att detta ska funka krävs det att man inte skrämmer upp sig själv med tankar om vad som kan hända eller brukar hända när man har ångest. Fokusera på nuet så att säga. Har man svårt för detta får man försöka tänka att jag kommer inte dö, svimma spy eller vad man nu är rädd för ska hända.


som läkaren Claire Weeks beskriver i boken Torgskräck:
-Möt-fly inte
-Acceptera-spjärna inte emot
-Flyt med -spänn dig inte
-Låt tiden gå-var inte otålig



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards