En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under februari 2010

Av Sara Modigh - 28 februari 2010 16:00

Många tror att de enbart är folk som skär sig som har ett självskademissbruk. 
Sanningen är att de finns många olika sätt att skada sig själv på.

att tex riva eller bita sig själv eller att dunka huvudet i väggen är också ett självskadebeteende.

Ett självskademissbruk inne bär att man medvetet skadar sig själv för att få en slags befrielse från känslor som man inte orkar eller kan stå ut med.
Man behandlar sin ångest genom att skada sig själv.
Eftersom skadorna ger ett slags ro i kroppen blir de som ett beroende för den självskadande individen.

Självskadorna kan även bli ett psykiskt beroende, de vill säga som en trygghets åtgärd. 
självskadandet kan bli som ett par "mentala kryckor" för att klara av vardagliga saker.
säg tex att åka buss. då kanske självskadaren skär sig innan han får ångest som en trygghetsåtgärd.

För en psykiskt beroende person består tryggheten i det bestående, även om detta är negativt för individen.

På så sätt kan självskadorna bli ett missbruk.


och som sagt är de inte bara dom som skär sig som har ett självskademissbruk. utan de kan vara någon som slår sig själv på benen med en hammare  eller bara försätter sig själv i farliga situationer...




"Missbruk är en allmän benämning på användning eller behandling (av människor, saker eller droger) som anses skadlig. Inte sällan är den missbrukande personen beroende av ämnet eller fenomenet den missbrukar."


Förresten..


… så kan den förre påven Johannes Paulus II bli helgonförklarad – eftersom han piskade sig med ett bälte för att ”påminna sig själv om Jesu lidande”. 

Så olika kan det vara.

I Sverige kämpar ungdomsjourerna för att minska ungas självskadebeteende, i Vatikanen är det ett tecken på gudomlighet.

Av Sara Modigh - 24 februari 2010 16:45

Jag får ofta frågor om varför jag skär mig. De är också många som tror att hela självskade grejen är en trend som unga människor använder sig av för att få uppmärksamhet.

det är verkligen sorgligt att människor tror att de är så de ligger till. Så jag tänkte att jag ska försöka att förklara på ett någorlunda förståligt vis, var ett självskadebeteende ofta är.

Dom flesta som skär sig lider av någon form av ångest sjukdom (detta gäller dock inte alla). Den här ångesten som den drabbade känner fyller kroppen med så mycket känslor och obehag. Man blir helt frustrerad och kroppen låser sig. Man kan inte göra något alls, ångesten biter sig fast så otroligt hårt. Den känslan är den mest obehagliga känslan du kan tänka dig.

För att försöka ge en bild av hur de känns så tänk dig ångesten en falskärmshoppare får när han hoppat och fallskärmen inte löser ut sig. Den känslan av ångest lever jag med dag ut och dag in 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan.  Ibland ,i den här kroniska ångesten får jag så kallade panikångest-attacker. Vilket gör att ångesten jag redan har flerdubblas till den graden att min kropp slutar fungera som den ska. Man skakar i helakroppen ,kallsvettas och mår illa de känns verkligen som om ångesten äter upp hela kroppen. Ofta när jag drabbar av dom här panikångest attackerna stänger min kropp av på nått sätt för att skydda mig. Jag liksom sugs ut ur min kropp och dras in i ett mörker. Liksom många barn som utsatts för sexuellt utnyttjande har beskrivit , hur dom inte befinner sig i kroppen under övergreppen, utan som om dom flyger ut ur kroppen och ser sig själva ovan ifrån, händer detta även mig under mina panikångest attacker. Det är ett sätt för hjärnan att skydda mig från panikångesten .

Detta är en extremt obehaglig känsla och varje gång de händer drar de här svarta mörkret i mig. Om jag släpper taget kommer jag aldrig kunna återvända till min kropp. Det ända som kan få mig tillbaka i min kroppsliga säkerhet är att skära mig själv.

Smärtan är verklig, smärtan visar att jag finns . Den visar vart jag är. Såren är skador i de yttre, skador jag kan ta hand om, skador man förstår sig på. Det är ett sätt att kunna fokusera på den yttre smärtan istället för dom inre förståeliga känslorna som så ofta styr mitt liv. De är bara då jag skär mig som jag har lite kontroll.

Eftersom kroppen frigör ämnen som påverkar hjärnan på ett positivt sätt när men skär sig blir självskadebeteendet beroendeframkallande, och man blir beroende så fort . Inte bara för att hjärnans belöningscentrum stimuleras utan också eftersom det hjälper bättre än dom flesta ångest mediciner man skär sig och ångesten skingrar direkt. Man slipper massa hemska biverkningar. de ända negativa är att man får ärr. Men i den situationen är ärr de minsta problemet man har, och är knappast nått man tänker på i den stunden.

Av Sara Modigh - 8 februari 2010 20:15

 

 
Man hör så otroligt mycket om att alla som skär sig själva bara gör det för att dom vill ha uppmärksamhet.
De är så många ungdomar som tror att alla skär sig för att dom vill att andra ska tycka synd om dom och att dom bara är ute efter sympati.

Hur kommer de sig att dom tror så?
Uppmärksamhet kan man ju få på hundramiljoner sätt som är mycket bättre. de är väl bättre å få positiv uppmärksamhet? Jag tror inte de finns nån som skär sig för att dom tycker de e roligt att bli kallad Emo och attention whore. den sortens uppmärksamhet vill man ju helst slippa.
Sen ännu värre när de kommer fram okända människor på stan som vill krama än för att dom tycker så synd om än är extremt obehagligt. Det är inte kul på nått sätt.
dock kan jag ju på den punkten bara tala för mej själv. 
De har faktiskt hänt att en total främling kommit fram till mej och velat krama mej för att dom sett mina ärr. Usch, de är såå jobbigt. Jag vet verkligen inte hur man ska hantera sådana situationer...

De fins så otroligt många anledningar till att människor skär sig.
och de finns säkerligen någon som gör de för uppmärksamhet. men även sjukligt behov av uppmärksamhet är en psykisk-sjukdom så de gör ju inte saken mindre allvarlig för de.

å är man beredd att skära sönder sin kropp för uppmärksamhet är man defensivt inte frisk så varför envisas ni med att säga att alla skär sig BARA för uppmärksamhet.

Av Sara Modigh - 4 februari 2010 20:30

 

 
Hur kan man tycka att de är det mobbade barnets fel att de är mobbat?
Hur fel är de inte egentligen att skylla på ett stackars barn.
Är de inte självklart att de är mobbaren som ska ändra sig inte den mobbade?

Av någon anledning så är de inte självklart här i Sverige.
Detta gäller inte bara mobbning utan även våldtäkter.
kvinnor och flickor som blir våldtagna får ofta höra att de var deras eget fel, eftersom dom på något sett provocerat fram våldtäkten genom att till exempel bära kläder som kan anses vara sexiga.

Jag läste en bok för ett par år senan, Flickan med skulden har jag för mej att den hette.
Den handlade om Sveriges syn på flickor och kvinnor som blivit utsatta för sexuella övergrepp. 
Det stod skrivet om en tjej som blev utfrågad om va hon hade för trosor på sig.
så om en tjej har stringtrosor på sig betyder de då att mannen har rätt att tvinga henne till samlag?

och inte fan frågar dom våldtäktsmännen om va dom hade på sig.
Är inte de otroligt kränkande?

Rättfärdigar verkligen kläder mobbning och våldtäkt?

I dagens Sverige verkar det vara så.
Under min tid på högstadiet var jag en av dom mobbade barnen.
Det var någon som tyckte att de var roligt att skriva hora på mitt skåp.
och när jag klagade hos rektorn efter flera månaders klotter om att jag var en hora.
svarade rektorn: Du får skylla dej själv när du ser ut som du gör!

Så bara för att jag hade en alternativ stil rättfärdigade de att jag mobbades hela min högstadietid?

Jag ångrar verkligen att jag inte stämde skolan när jag hade chansen.






http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/familj/article6542677.ab

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards