En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under oktober 2013

Av Sara Modigh - 31 oktober 2013 13:00

 


Nu är det Halloween..

Brukar ni fira det på något speciellt sätt?

När jag var liten brukade mamma och pappa ha Halloween fester. Jag älskade Halloween när jag var liten. Vissa år klädde vi ut oss hela familjen och hade vänner till familjen med deras barn hemma hos oss och firade. 

Jag har alltid tyckt jättemycket om att klä ut mig så att det fans en högtid bara för att få ha maskerader var ju otroligt roligt tyckte jag.

Kommer ihåg ett år då vi var utklädda hela familjen, och mamma hade bakat halloween godis som såg ut som bajkorvar. Detta delade hon glatt ut till barnen som kom och plingade på för "Bus eller Godis", med orden "får det lov att vara lite hundbajs".

Ett par barn blev helt förskräckta när en häxa öppnade dörren och gav dem bajs. Så mamma fick förklara att det bara var chocklad.

 

Nu firar jag inte längre. Men har ofta funderat på att hålla i en Halloweenfest , men har inte direkt några vänner som är intresserade av sådant :P


Ska ni klä ut er i år?

Av Sara Modigh - 31 oktober 2013 03:54

Idag har min syster varit här och hälsat på. Det var jättekul att sitta och prata med henne. Jag har mått rätt bra idag. Sov gott under natten och vaknade för första gången på länge utan att känna mig jättetrött.
Myrkrypningarna finns där hela tiden, framför allt efter att man rört på sig. Jag blir väldigt fort utmattad.
Förutom att Matilda hälsade på så var vi också och handlade både på Coop och eko-hallen. Det gick bra även om jag blev lite trött på vägen hem.
Vi provade på att laga en ny mat till middag också. Vi hade lite kött över från gårdagen så vi köpte en kelda sås som man värmde upp. Det blev faktiskt helt okej.
Fick också hem alla filmer och serier som vi beställt så nu i kväll har jag tittat på CSI.
Så ja, detta har varit en väldigt bra dag :)

Av Sara Modigh - 31 oktober 2013 00:00

  

Klicka på bilden för att komma till artikeln. 

 

Nej, men vilken otroligt trevlig och mysig gubbe detta verkar vara. Precis sådana som ska jobba med barn......ELLER INTE!!!

 

Jag blir så ledsen när jag tänker på vilka orättvisor man måste utstå bara för att man haft oturen att födas med en psykisk funktionsnedsättning. 

Allt fler och fler resursskolor läggs ner med motivet att dessa barn inte ska uteslutas ur samhället. De ska slängas ut från sina klasser där de får den hjälp och stöd de behöver för att sedan kastas in i en stor klass med stressade lärare som inte räcker till. En klass där de inte längre kan få hjälp.. En klass där de egentligen inte är välkomna.

 

Jag vet hur det känns att vara den där "cancersvulsten" för jag kände alltid hur irriterade lärare och rektorer var på mig. Speciellt i högstadiet. 

Jag passade inte in i mallen som de försökte pressa in mig i och därför dög jag inte.


Det är en skam hur Sverige behandlar vissa barn. Det är en skam att dessa barn inte får samma rätt till skola och undervisning som andra!


Det är fruktansvärt att barn med svårigheter ska benämnas som cancersvulster och ruttna äpplen!


Så nu undrar jag herr Greger von Sivers, Är jag ett ruttet äpple?

 

Av Sara Modigh - 30 oktober 2013 14:15

Väldigt ofta (speciellt sedan jag fick min ms-diagnos) får jag kommentarer om vad jag bör och inte bör göra eller äta. Det är allt från konstiga dieter, till mediciner och operationer man ska åka utomlands för att göra.


Just nu behöver jag inga kommentarer om att jag ska åka till Polen och betala flera tusentals kronor för att göra en operation som är olaglig i Sverige, som dessutom det inte finns några bevis på att den fungerar. 

Jag orkar inte lyssna på " Du får inte äta mjöl, socker, mjölkprodukter, frukt, kött, bönor, potatis, tillagad mat, ägg,  kaffe, aromförstärkande medel, tomater eller besprutade grönsaker ..


Jaa, vad ska man då äta.om man följer allt det där?

Det finns inga vetenskapliga belägg för att någon av dessa dieter har en positiv inverkan. Många personer med MS lider faktiskt av brist på näringsämnen och en restriktiv kost kan vara skadlig.


Skulle jag sluta äta frukt och kött skulle jag bli jättesjuk eftersom jag redan har lätt för att få näringsbrist. 

Jag har också för ett par år sedan fått genomgå en riktig undersökning för att se om jag är glutenintolerant, Vilket jag inte är.


Jag behöver lite lugn och ro..Tid att smälta mitt sjukdomsbesked , tid att få prata med min läkare och sjuksköterska som faktiskt har riktiga kunskaper om sjukdomen innan alla bombarderar mig med allt "så här ska du göra"

För ärligt talat! Hur många av er har Multipel skleros och vet vad det innebär? 

Hur mycket kunskaper har ni om MS-behandlingar? Vilka vetenskapliga bevis har ni i ryggen när ni säger åt mig att åka till ett främmande land för att göra någon idiotisk operation?

Som enligt min sjuksköterska G bara är ett sätt att tjäna pengar. Anledningen till att vissa människor känner sig hjälpta kan lika gärna bero på placeboeffekten så det kunde vart en diet som gick ut på att äta sten och folk skulle ändå rapportera förbättringar i måendet.. Stenar kommer väl snart om man lyssnar på allt som sägs på internet, förmodligen vara det ända som finns kvar att äta..

 

Jag säger inte att jag aldrig kommer testa någon av alla dessa saker.. Men jag vill veta mer om sjukdomen, vänja mig vid att leva med den och få egen styrka och förstå mig egen sjukdomsbild. 

Jag behöver hjälp och stöd i att acceptera denna hemska sjukdom och inte en massa "tips" på hur jag ska bli frisk.

För man blir inte frisk från MS!



Men jag vill i detta inlägg även säga tack till alla fina kommentarer som styrker min själ. Jag blir så otroligt glad att veta att det är så många som tänker på mig och hejar på mig. Jag försöker verkligen att vara stark, och ni ger mig energi till att orka fortsätta fast livet är så svårt.  Tack så mycket!

Jag kan inte ens beskriva i ord hur mycket ni betyder för mig <3


Av Sara Modigh - 30 oktober 2013 03:51

Har inte hänt mycket idag. Har haft mycket ångest och känt mig nedstämd. När man tänker på hur framtiden kan komma att se ut så blir jag jätterädd. Jag vill inte leva ett liv med ständig smärta helt oförmögen att ta hand om mig själv.
När det ständigt bränner och pirrar överallt så blir jag smärtsamt påmind om helvetet jag måste gå igenom.
Idag höjde jag dosen på Extavian, känner fortfarande inga biverkningar så vida inte de förvärrade myrkrypningarna och brännande känslan är en biverkning.
Idag har jag känt mig väldigt orkeslös hela dagen. Men klarade i alla fall av att skala potatis och städa lite.
Känner mig helt ur form och är orolig inför magnetkamraundersökningen jag ska göra. Jag har ju sådan cellskräck och rädsla för att sitta fast. Usch, usch , ucsh!
Jag vill inte!

Av Sara Modigh - 29 oktober 2013 14:00

Läste på ett forum en tråd som skapats där någon frågade om andra också störde sig på en viss reklam. 

Det var en reklam om någon bantningsmetod eller liknande och hade en före och efterbild på en mage.

 

Som väntat så dyker all "fat shaming" upp i vanlig ordning när det kommer till detta samhälle vi lever i idag!

Tjocka, feta, överviktiga, ja till och med normalviktiga kvinnor och män utsätts för detta förtyck och hat dag in och dag ut. 

I just detta fallet handlade det om hur hemskt det var att få en stor mage uppkörd i ansiktet:


Till er säger jag bara


In Your Face! 

 

 


Jag är en levande människa med känslor precis som er! Ja, jag är tjock, Ja jag har miljoner bristningar, Ja, Jag har ett liv.... med en historia som ni inte vet om!


Har någonsin gång tänkt på att varje kilo som är för mycket på en kropp kanske har en historia?


Övervikt kan berätta så mycket mer än bara dålig självdisciplin!

Det kan vara en historia om missbruk, självmedicinering, mediciner och eller sjukdomar!

Det kan handla om tjejen som blev våldtagen som barn som lärde sig fly in i matens trygghet. Det kan vara mannen med en mystisk sjukdom, eller en människa med psykisk ohälsa som tvingas äta mediciner som gör att man går upp i vikt. 


Har ni någon gång tänkt på att människor är det som är innanför skalet och inte det yttre!



Av Sara Modigh - 29 oktober 2013 03:52

Följde med Jakob och handlade idag. Det var jättejobbigt med alla ljud som är utomhus, för alla ljuden liksom skränar och gör det obehagligt i mitt öra som jag har problem med.
Vi har inte gjort så mycket mer än att titta på tv.
Det har varit stormvarning här under dagen så man rekommenderades att stanna inomhus under kvällen.
Så vi låg och kollade på Doctor who.
Har mått ganska bra överlag även om jag fortfarande har brännande svidande känsla i huden och elstötar och myrkrypningar i kroppen mest hela tiden.

Av Sara Modigh - 29 oktober 2013 00:02

 


Bara för att jag har tråkigt just nu, och dessutom fick ärva massa kläder i helgen så slänger jag upp en sådan här "outfit of the day" som folk alltid brukar ha på sina bloggar. Någon gång får väl bli den första :P


Byxorna är mammas gamla byxor som hon köpte på sin favorit affär "Zapata" i Stockholm.

Och Tröjan fick jag av syster Matilda.. Så tyckte jag kunde testa på att vara hel-lila för omväxlings skull. Klär ju mig nästan uteslutande i svart annars. 


Det är riktigt skönt att ha kläder som inte är flera meter förstora. Såg en bild på mig själv för ett tag sedan i mina vanliga kläder och det såg förskräckligt ut. Så det var skönt att hitta lite kläder jag kunde ärva. För har inte råd med att köpa nytt. 

Men dessa kläder får väl i alla fall kasseras :P

 

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards