En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under december 2010

Av Sara Modigh - 21 december 2010 13:00

Okej. idag var jag på avslutningen av min NPT utredning och fick resultaten.
Dom visade en massa staplar och diagram över alla tester som jag gjort där. 
Och dom har kommitfrem till att jag har Aspergers syndrom , ADD och generaliserat ångestsyndrom.

Så får se vart detta leder nu. Ska till NPT en gång till för att prata med läkaren för hon var ledig i dag.
Så får se om jag ska på börja nån ny medecin eller nått..

Känns lite konstigt men samtidigt väldigt skönt att ha ett svar på varför jag mår som jag gör och är som jag är. 

Det är tråkigt att detta är något som jag kommer få leva med resten av mitt liv. Jag hoppades på att de skulle va nått som man kunde ta en tablett och så blir allt bra. Men istället måste jag lära mig att leva med mina diagnoser.
De käns ganska tungt. Men nu när jag vet vad de är kanske jag kommer kunna jobba med de på ett bättre sätt.

De käns åxo väldigt tråkigt att jag inte kunde fått diagnosen tidigare, för då kanske jag hade kunnat få bättre hjälp och förståelse i skolan.

 

 

Kopierat från min gamla blogg

Av Sara Modigh - 4 december 2010 03:30

">EMOBOii   idag, 03:09 
EMOBOii idag 00:59
ALLTSÅ JAG MÅSTE BARA FÅ BERÄTTA FÖR DIG ATT DET DÄR VAR BLAND DET MESTA OMOGNA OCH PATETISKA JAG NÅGONSIN SKÅDAT I HELA MITT LIV!
 OCH TRO MIG, JAG HAR SETT MYCKET SÅDANT.
HUR KAN DU PÅ RIKTIGT HELT SERIÖST KOMMA OCH SÄGA ÅT FOLK ATT TA KORT PÅ SINA ÄRR OCH GE DET TILL DIG FÖR ATT DU SKA HA DEM I DIN BLOGG.
IN_MY_ASS ATT DU ÄR EN SERIÖS JÄVEL SOM PÅ FULLASTE ALLVAR TROR ATT DET ÄR MOGET ELLER MODIGT ATT SKÄRA SIG. ALLTSÅ FYFAN.
JAG BRUKAR RESPEKTERA ALLA SORTERS JÄVLA MÄNNISKOR MEN HÄR GÅR FAN GRÄNSEN. EN SAK ATT DU SJÄLV SKÄR/SKÄRT DIG,
OCH IFALL DU RÅKAR FÅ MED DET PÅ BILD, DET ÄR INTE SÅ MYCKET DU KAN GÖRA ÅT,
MEN ATT _UPPMUNTRA_ ANDRA JÄVLA UNGAR ATT GÖRA SAMMA SAK DET ÄR FAN ABSURT!
DU ÄR ABSURD.
JAG HOPPAS ATT DU ÄR OSERIÖS.
JAG HOPPAS DU SKÄMTAR FÖR DET HÄR VA FAN SKRATTRETANDE.
HOPPAS DU LÄR DIG EN JÄVLA LÄXA DIN OSERIÖSA BARNRUMPA SOM PÅ FULLASTE ALLVAR VILL ATT FOLK SKA SKICKA IN
SMÅ SOLSKENSBERÄTTELSER TILL DIN JÄVLA BLOGG. SÅ GÖR MAN INTE. HAR INTE DINA FÖRÄLDRAR LÄRT DIG ETT OCH ANNAT?
EN SAK ATT DU HAR EGNA PROBLEM, EN SAK ATT DU _RÅKAR_ FÅ MED DEM PÅ BILD OCH ATT DET ÄR OUNDVIKLIGT ATT DE KOMMER MED,
MEN ATT DU VILL ATT DE SKA KNÄPPA KORT OCH SKRIVA EN HISTORIA OM SIG SJÄLVA. SOM NÅ JÄVLA EMO-CV.
"HEJ JAG SKAR MIG FÖR ATT..........OCH _DÄRFÖR_ SKA JAG FÅ BLI MEDLEM I DIN LILLA WEMO-KOMMITÉ"
ÄCKLIGT. DET ÄR RÄTTA ORDET. OCH ABSURT.


Mitt svar
OM du hade läst ordentligt hade du kanske insett att jag för det första inte bett personer skicka in bilder på sina självskador , utan jag bad dem skicka in sin historia och skicka ed bilder om de ville ha en bild i sitt inlägg. Detta är ett otroligt bra sätt för till exempel före detta självskadare att kunna dela med sig av sina tips
 för att hjälpa nuvarande självskadare att sluta.
Det är också många som funnit hjälp mot sin skam genom att se att andra lever normala liv och vågar stå för sina misstag!

DESSUTOM Pratar vi öppet om både självskador och psykisk ohälsa så får en större acceptans och därmed ett friskare samhälle.

ökad kunskap och förändring av allmänhetens negativa attityder och beteenden är därför en viktig insats för att människor med
psykisk sjukdom och psykisk funktionsnedsättning ska kunna återhämta sig och/eller hitta strategier för att kunna hantera sitt liv.

Det finns en stor samstämmighet att diskriminering av personer med psykisk sjukdom och psykiska funktionsnedsättningar är
omfattande. Det påverkar i stort sett livets alla områden. Dessutom visar forskning att den självupplevda psykiska ohälsan ökar i samhället.


Negativa attityder till psykisk sjukdom och psykisk funktionsnedsättning skapar många hinder.
Skam- och skuldkänslor hämmar både den med psykisk ohälsa och människorna runt omkring
.


Många blundar inför problemen och väntar för länge med att söka hjälp. Hindren växer sig lätt allt högre och människor
riskerar att förlora sina jobb, vänner och familj. På så sätt blir vi sjukare i Sverige. Helt i onödan.


 

Regeringen har därför tagit initiativet till den tre-åriga satsningen Hjärnkoll som syftar till att förbättra allmänhetens attityder till personer med
  psykisk sjukdom och psykisk funktionsnedsättning.

Vi vill med kampanjen slå hål på fördomarna om psykisk ohälsa och öppna upp för samtal kring frågan. Att inte må bra psykiskt ska bli lika accepterat som att säga att man
 har ont i benet.

Undersökningar visar att genom att berätta om sina egna erfarenheter hjälper man både personer som är i samma situation och man bidrar till att ge information
 och förståelse till "ovetande" Vilket isin tur ger mycket tillbaka för personer med psykisk ohälsa. 

________________________________________________________________________________________________________

Jag blir så trött på folk som kommenterar utan att ta reda på fakta.
Visst den får väl tycka va den vill . Men att gå till personangrepp är väl ändå lite onödigt?
Det är faktiskt så att väldigt många har fått hjälp av just att se och höra om andra som haft samma problem som man själv!
Det är många som tackat mig för de jag gör. Men jag mår så jävla dåligt just nu och jag orkar snart inte ta all skiten jag får.

Jag förstår faktiskt inte hur människor så lätt kan öppna käften och slänga ur sig så hemska saker som många gör?


"MEN ATT _UPPMUNTRA_ ANDRA JÄVLA UNGAR ATT GÖRA SAMMA SAK DET ÄR FAN ABSURT!"
Jag har ALDRIG uppmuntrat någon till att självskada! Tvärt om, Jag uppmuntrar före detta självskadare att berätta sina historier.
Att informera och berätta hur hemsk det var och hur de tog sig ut beroendet. Det gör jag för att HJÄLPA!
Och många har blivit hjälpta!
Jag anser att man ska ha samma rättigheter vare sig man har ärr eller ej. MEN samhället funkar inte så eftersom dom inte förstår sig på självskador
 och psykisk ohälsa och därför gärna vill att allt sådant ska hållas gömt.
Så genom att berätta och informera om det , blir de hela mindre ovant och mindre tabu.
Vilket leder till mindre fördomar och större frihet till personer med psykisk ohälsa.


"HAR INTE DINA FÖRÄLDRAR LÄRT DIG ETT OCH ANNAT?"
Det jag funderar på är vad dina föräldrar har lärt dig!?
I min värld så är inte personangrepp och nedvärderande ord okej.
Vilket inte dina föräldrar verkar ha lärt dig. De verkar inte heller ha utbildat dig om psykisk ohälsa. Vilket är ännu ett stort fel i dagens samhälle.


25% av Sveriges befolkning kommer nån gång drabbas av psykisk ohälsa Men ingen får lära sig något om det!


"IN_MY_ASS ATT DU ÄR EN SERIÖS JÄVEL SOM PÅ FULLASTE ALLVAR TROR ATT DET ÄR MOGET ELLER MODIGT ATT SKÄRA SIG. ALLTSÅ FYFAN."


Jag har aldrig någonsin påstått att det är moget att skada sig själv, Och jag har definitivt aldrig sagt att det är modigt!
Det är ett fruktansvärt missbruk som kan drabba vem som helst.
INGA missbruk är bra, modiga eller mogna!
Man kan dock inte rå för att man drabbas av psykisk ohälsa och man kan heller inte rå för att man inte får den vård man förtjänar
och man kan inte heller rå för att medicinerna inte funkar.
Det är mänskligt att försöka nå nån form av frihet och ibland gör de till att man hamlar i ett
självskademissbruk och andra gånger hamnar man i drog- eller alkoholmissbruk.


Get yours at Webfetti.com

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards