En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under januari 2011

Av Sara Modigh - 30 januari 2011 17:15

Har precis fått veta att min sysling dog i natt. Han blev på körd av ett tåg. 




http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/staffanstorp/article1369890/Olycka-pa-tagstation.html

19-åring död i tågolycka på station

Text: Gustav Svensson & Linda Stark
Publicerad 30 januari 2011 4.23 Uppdaterad 30 januari 2011 16.41

Fem till sju personer blev vittnen till en dödsolycka på Hjärups station i natt. En nittonårig man från Malmö dog. 

 

Olyckan skedde vid 03-tiden på natten mot söndag. Det var på söndagseftermiddagen fortfarande oklart exakt vad som hänt, men polisen misstänker i nuläget inget brott.
– Det finns många teorier om hur det här har gått till men det är en olycka som det ser ut just nu, säger Lundapolisens inre befäl Cecilia Kvarnström.

Polisen hade vid niotiden på söndagsmorgonen ännu inte kunnat höra vittnen för att ta reda på mer om vad som hänt.
– De var en väldigt jobbig situation där så det blev bara chockbehandling på plats.

Enligt insatschef Roland Nordstedt från räddningstjänsten i Lomma, som var på olycksplatsen, var det mellan 5-7 personer på perrongen som blev vittne till olyckan. Minst två av vittnena kände 19-åringen. Några av dem fick föras till sjukhus på grund av svår chock.

Ombord på Öresundståget mot Lund fanns "ett hundratal" personer enligt polisen. De fick vänta i drygt två och en halv timme på tåget innan de kunde ta sig vidare med buss, enligt Trafikverket.

Cirka 30 tåg fick ställas in och ersättas med buss på grund av olyckan, två tåg leddes också om.
– Fram till klockan 06.40 var stationen helt stängd. Sedan öppnade vi ett spår och 07.25 kunde trafiken rulla som vanligt, säger Jonas Bengtsson, pressinformatör på Trafikverket.

Lokföraren och en tågvärd tog genast ur tjänst och togs om hand av så kallade kamratstödjare, krisutbildade kollegor på tågbolaget.

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/staffanstorp/article1369890/Olycka-pa-tagstation.html

Av Sara Modigh - 25 januari 2011 01:15

Jakob är och jobbar nu mitt i natten. Det är obehagligt.
han lär inte vara hemma för ens efter klockan 02 ...
Får verkligen hoppas att de inte händer nått mer så han måste åka in fler gånger i natt.. 

Men men. Vi behöver pengarna så jag får bita ihop och klara mig igenom detta.

Och just ja.
Har fått en ny medicin. Abilify men gillade den inge vidare. Fick huvudvärk så har redan slutat med den :P
Den hade värsta läskiga biverkningar och jag tror att den inte funkade bra med min migrän medicin för kände mig väldigt konstig efter att ha blandat dom två. 


Vanliga biverkningar
:

Okontrollerbara ryckningar eller tvära rörelser, huvudvärk, trötthet, illamående, kräkningar, matsmältningsbesvär, förstoppning, ökad salivproduktion, berusningskänsla, sömnsvårigheter, rastlöshet, oroskänsla, sömnighet, skakningar och suddigt seende.


Mindre vanliga biverkningar:

Vissa människor kan känna yrsel, särskilt då de reser sig från liggande eller sittande ställning, eller uppleva en snabbare hjärtfrekvens (puls).

Vissa personer kan känna sig deprimerade.


Följande biverkningar har rapporterats sedan ABILIFY introducerades på marknaden, men frekvensen av dem är inte känd:


Förändringar i antalet av vissa blodceller; oregelbunden pulsplötslig oförklarlig död, hjärtattack; allergiska reaktioner (t.ex. svullnad i mun, tunga, ansikte och hals, klåda, utslag); högt blodsocker, uppkomst eller försämring av diabetes, ketoacidos (ketoner i blod och urin) eller koma, låg natriumhalt i blodet; viktökning, viktminskning, anorexi; oro, agitation, ångestkänsla; självmordstankar, självmordsförsök och självmord; talförändringar, krampanfall; en kombination av feber, muskelstelhet, snabbare andhämtning, svettningar, minskad medvetenhet och plötsliga förändringar av blodtryck och hjärtfrekvens; svimning, högtblodtryck, blodproppar i venerna, speciellt i benen (symtom inkluderar svullnad, smärta ochrodnad av benet), vilka kan transporteras genom blodkärlen till lungorna och orsaka bröstsmärta och svårigheter att andas (om du noterar några av dessa symtom måste du omedelbart söka medicinsk hjälp); spasm i musklerna runt struphuvudet, oavsiktlig inandning av mat med risk för lunginflammation, svårigheter att svälja, inflammation i bukspottkörteln,inflammation i levern, gulfärgning av hud och ögonvitor, rapporter om onormala levervärden, buk- och magbesvär, diarré; hudutslag och ljuskänslighet, onormal hårförlust eller förtunning, stark svettning; stelhet eller kramper, muskelsmärta, svaghet; ofrivillig urinavgång, svårighet att urinera; ihållande och/eller smärtsam erektion; störningar i kroppens temperaturreglering (t.ex. feber), bröstsmärtor samt svullnad av händer, vrister eller fötter.



Ja , plötslig död låter ju som en rolig biverkning. 
va e de med psykmediciner och miljoner biverkningar egentligen?
Varför forskar dom inte fram bättre mediciner? 
De är liksom ja min depression försvann men jag fick anorexi, ångest och diabetes i stället..

Av Sara Modigh - 15 januari 2011 17:45

5 månader har gått sen jag självskadade senast.
Det har vart riktigt tufft att stå emot beroendet.
Speciellt dom senaste dagarna när fluffis blev sjuk och när han blev inlagd var riktigt riktigt svårt att klara.

Men jag överlevde utan att skada mig och de känns riktigt riktigt bra.
dom dagarna utan Fluffis när jag var hemma "ensam" var fruktansvärda. som tur var så har jag ju Beauty och Ghost som ändå vart en liten tröst. Jag distraherade mina tankar med Desperate housewives och sömn. 
Att kunna sova bort att jobbigt brukar funka bra för mig.
De får tiden att gå och man hamlar i en annan värld där livet inte alltid är lika svårt.

I alla fall, Så har sen senaste tiden vart en stor prövning. Jul, Nyår och sjuka katter. 
Jag överlevde och jag vill fortsätta med det!


Av Sara Modigh - 14 januari 2011 16:30

Nu är Fluffis äntligen hemma igen :)

Det är så skönt att ha honom här .. 
nu följer 18 dagar när vi ska ge våra tre katter 2 tabletter om dagen. Jippi. 
Ghost höll på å mörda mig bara av att ge lite ögondroppar för att inte tala om Beauty. Hon är hal som en ål och hatar att bli fast hållen.. Detta kommer bli svårt :P 

Men förhoppningsvis blir dom friska nu :)

Och tack gode gud att vi hade försäkring på Fluffis. 
Räkningen blev på 10000 kronor för dom två dagarna han va inne. 
Så hade vi inte haft försäkringen hade vi aldrig kunnat betala. 
idag betalade 1800 istället för tio tusen.

Av Sara Modigh - 14 januari 2011 14:00

Igår var Jag och Alfons, Matilda och Ludvig på BB och fick träffa våra nya bröder.
Gud va små och söta dom var :)
Dom va så gulliga och dom gjorde massa söta miner och höll oss i fingrarna :)
Helt underbart. :D

Av Sara Modigh - 13 januari 2011 16:30

Nu har jag vart och hälsat på Fluffis på sjukhuset. 
Vi la in honom i går vid 9 på morgonen sedan vid 16.00 va vi där för att ta lite prover på Ghost 
och då fick vi hälsa på honom.
Han hade ett stort dropp i benet och låg i sin lilla väska i en stor bur på infektions avdelningen.
När vi kom in började han jama jättemycket och sträckte fram huvudet mot våra händer. Han såg så ynklig ut.
De gjorde så ont i mig att se honom där helt ensam.
Sen när vi skulle åka började han skrika något så fruktansvärt. när vi stängde dörren till hans rum började han jama och tjuta som värsta brand alarmet. Han hördes hela vägen ut i dom andra rummen och de gjorde såå ont i mitt hjärta att behöva lämna honom. 

Men iallafall. Vi åkte dit i dag igen men kunde bara stanna tio minuter efter som Jakob måste tillbaka till jobbet.
Idag fick vi ta ut honom ur buren och kela med honom. 

Usch va jobbigt detta är.

Han har sovit i min säng varje natt i över två år.
Vart jag än varit har han vart. Det är så tomt här hemma utan honom. 
Även fast jag vet att han inte är här kan jag inte hjälpa att kolla efter honom varje gång jag hör ett ljud 
eller jag går in i ett rum.

Usch va jobbigt det var att lägga min i en "tom" säng i natt. 
Sängen var ju inte så tom egentligen. Min älskade Jakob var ju där och Beauty som nästan aldrig sover i sängen sov på mig hela natten. 
Tack gode gud att jag har henne och Ghost annars hade jag inte överlevt detta..

Men förhoppningsvis får han komma hem imorgon om febern håller sig nere.



Saknar dej Fluffis, Min älskade älskade lilla katt

Av Sara Modigh - 12 januari 2011 12:15

Så,Fluffis har blivit så sjuk att han nu är inlagd på djursjukhuset.
Han ska få dropp och skit och så får vi se i morgon hur det är med honom.

Provsvaren har åxo kommit tillbaka och det är en Chlamydia infektion han har fått.

Så förhoppningsvis kan han bli av med symptomen  Men ÄR en katt en gång väl smittad så kan den alltid få tillbaka infektionen om katten är under stress eller när immunförsvaret sjunker.

Och Ghost förra ägare vill fortfarande inte betala nån ersättning för det här.
Så vi har idag pratat med alla möjliga om hur man ska kunna få pengarna tillbaka.
Men efter som det är ett köp mellan privat personer och de gäller ett djur så faller man ganska långt ner mellan stolarna. 

Men vi har iallafall pratat med konsumentverket, agria, sverak, en advokat byrå, vår hem försäkring och polisen. 
Alla hänvisar åt olika håll. Och de ända vi fått fram är att vi förmodligen måste göra en privat stämning om vi ska få våra pengar tillbaka. 
Men då måste vi ju betala en massa om vi förlorar målet och med tanke på att vi knappt har råd med mat efter alla dessa veterinärs kostnader vi fått nu så har vi knappast råd med rättegångskostnader.
Så vida dom inte över går 20 000 för då går hemförsäkringen in och betalar. 


Så vet inte vad jag ska göra. 
kostnaderna har ju nu gått upp i 7000 kronor och de är väldigt mycket. Det är lixom en frisk kattunge. Hade vi haft dom pengarna hade vi inte köpt en vuxen katt. 

Jag blir så arg. Hur kan man säga att en katt är frisk när man inte vet om den är de eller inte? 
Hur kan det vara rättvist att dom ska få sälja en katt för 4000, som smittar ner mina andra katter så jag måste betala flera tusen till. Medans dom kommer undan helt. 
Alltså detta är så jobbigt. Fluffis har ju vart ända anledningen till att jag orkat ta mig igenom dagarna när jag är ensam och nu kanske han inte överlever.

Dör han av detta så vet jag inte va jag gör. 
Jag klarar mig inte utan min lilla Flufftuff...

Av Sara Modigh - 12 januari 2011 10:15

Nu idag har jag fått två småbröder.
Grattis Pappa och Ingela :D

tur att något kul hänt i dag. Skriver de tråkiga senare.

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards