En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under april 2013

Av Sara Modigh - 30 april 2013 20:30

Idag har jag färgat håret, för första gången sedan mamma dog.
Jag färgade ju mitt hår dagen innan hon dog för att ha fint hår till min födelsedag. Efter det har jag inte kunnat med att färga håret igen. Men tyckte jag att det var dags nu, för mitt hår har sett förskräckligt ut de senaste halvåret.
  Så här mycket utväxt hade jag innan jag färgade så det var verkligen på tiden. Jag vill inte längre se hur långt tid det faktiskt gått sedan mamma dog. Något som jag sett varje dag då jag sett hur utväxten bara blir längre och längre.


Det kändes både skönt och jobbigt. Men en sak som är lite konstig är hur mysko saker som faktiskt kan trigga igång självskadetankar. De flesta som känner mig vet att jag alltid färgar håret rött. Har aldrig haft problem med det innan. Men idag när jag skulle skölja ur färgen ur håret fick jag extrema självskadetankar av att se den blodröda färgen rinna över min vita hy.
Antar att det var på grund av all stress som jag har just nu och att jag tog steget att färga håret igen och "raderade tidmätningen från mammas död".
Men såhär efteråt är jag glad att jag gjorde det. Även om det inte riktigt blev den färgen jag hoppats :P
   
Men så är det när man är fattig och färgar hemma..haha

Av Sara Modigh - 30 april 2013 14:28

Är det okej att driva med stereotyper?
ÄR det till exempel okej att sätta på sig en blond peruk, måla sig orange i ansiktet och låssas vara fjortis för att locka fram skratt och glädje hos andra?
Är det okej att klä ut sig till den stereotypa gympaläraren?

Jag tycker att parodier på stereotyper kan vara roliga. För ett tag sedan laddade William upp ett videoklipp på sin YouTube-vlogg.
Tydligen fick han negativ respons på grund av just en speciell karaktär. En karaktär som hette "Emo-Anton".



 

Då känner jag lite som så. Alla ni som följt denna människa och sett alla överdrivna karaktärer han gör, Varför är det okej att driva med till exempel fjortisar och inte emosar? Ja självskadebeteende är ett stort problem för den som är drabbad. Men så är det med alla som har nån form av missbruk. Hur många gånger har man inte sett parodier på en typisk missbrukare gestaltas i tv?
Det känns lite som om vi är okej med parodier så länge parodin inte handlar om något karaktärsdrag som vi själva har.
Jag säger som så, Parodier görs för att locka fram skratt och de är aldrig särskilt verklighetstrogna så ta inte illa upp.


Det enda jag kan klaga på i videon är att det låter som Herr William råder ungdomar att inte söka hjälp om de mår dåligt. Vilket redan är ett stort problem i dag. Det finns så otroligt många unga som inte vågar söka hjälp för sina psykiska svårigheter. De sitter hemma och mår dåligt, vissa självskadar i hemlighet för att orka med. De mår så dåligt att hela livet håller på att falla ihop och de vågar ändå inte gå till en kurator. Undomar behöver uppmuntras till att det är okej att be om hjälp, Att det är okej att söka hjälp hos en kurator eller psykolog. Jag är rädd att , även fast detta är en parodi så kan de påverka ungdomar på det viset att de tror att det inte är bra att gå till en kurator. 




Av Sara Modigh - 28 april 2013 14:18

Jag får psykbryt. Hur fan kan man kalla en tv box för inspelningsbar om man inte kan ställa in hur man vill spela in. Man kan bara gå in i en tvlista och klicka på ett program för att det ska spela in. Altså måste man tre gånger om dagen gå in och klicka på de programen man vil ha inspelade. Hela meningen med en inspelningsbar box är ju att man inte ska behöva tänka på sådant och bara kolla på tv när man har lust! 3000 kroner helt åt skogen. Nu flyttar vi fan här ifrån!

Av Sara Modigh - 27 april 2013 19:45

Det är mycket strul nu med detta tv byte. Först gick det inte att borra hål i väggen där dem beskrivit (och skickat med en mall) att man skulle sätta upp wetternet boxen. Fick gå och be om hjälp. Då satte dem den bredvid istället så har flera jävla hål i väggen som jag måste komma på nått sätt att dölja. Skit bajs på det!
Sen så räckte inte sladden som ska sitta i boxen till uttaget så måste åka och köpa en ny sladd. Än så länge har detta bytet kostat oss 4000 som vi inte har ..


Någon som har en ide hur man döljer fula hål i en vägg när man inte har möjlighet att tapetsera om eller skruva fast något i väggen?

Av Sara Modigh - 26 april 2013 01:37

Jag har fått svar på mina blod prover jag tog förra veckan, och mycket riktigt. Det var folsyrabrist jag hade igen eller fortfarande snarare eftersom jag fuskat med e tabletterna.
Fick en ett brev där det stod att Folat värdet var 4. Vet inte om de menar att jag har 4 nmol/L . Men antar det. Och det är väl en brist? har ingen aning för det specificerades inte i brevet :P
Sämsta svaret jag fått i brev någonsin.
 
"Dina blodprover är normala, förutom Folat som är fyra." Tyder tydligen då på att Folat är onormalt. Men det står ju inte om det är för mycket eller för lite. Hur jag ska ta mina Folacin tabletter eller hur länge om jag ska tillbaka för mer prover nån gång i framtiden? Haha , Jag vet inte. Hur mycket Folacin ska jag ta? Någon som har nått förslag?

Försökte googla fram ett svar och det verkar som om mindre än 15 nMol/L så kan det föreligga en brist och under 6 nMol/L så är det en brist. Men vet ju inte om det stämmer, eller ens är rätt slags Folat? för det fanns ju en annan som man skulle ha 180 - 725 nmol/L av och i så fall har jag ju en jättestor brist. Så det känns ju inte så rätt.

I alla fall så har jag ätit Folacin i en vecka nu och den pirrande och stickande känslan jag hade i benen har försvunnit. Jag har bytt ut kruksallad mot machésallad så att jag får i mig mer Folat naturligt. Jag har också försökt äta mycket jordgubbar. Äter ju sedan innan även spenat varje dag och äter bara fullkornspasta och fullkornsris så fattar inte varför jag får sådan brist, likadant med b-12 jag äter ju kött. Aja. Jag äter väl inte tillräckligt. Antar att det börjar ta på min kropp att jag bara ätit en gång om dagen de senaste tio åren. Men har faktiskt vart duktig de senaste dagarna. Har försökt att äta frukt på morgonen och kvällen Ibland lite yoghurt och riskakor också. Så äter 2-3 gånger varje dag nu :)

Av Sara Modigh - 25 april 2013 23:51

Är det okej att knarka? Nej, det tycker inte jag!

Ett drogmissbruk kommer inte lösa några problem. Droger är farliga på så många olika sätt.

Blir så trött ibland när människor pratar om droger som om det vore helt okej att knarka bara för att man haft en tuff uppväxt. Ja det kanske är därför man börjar, ja man kanske flyr från smärtorna från det man upplevt. Men det gör ju inte själva missbruket okej. Man jämför ju ofta självskadebeteenden med  narkotika- eller alkoholmissbruk, och jag skulle aldrig någonsin säga till en annan människa att det är okej att självskada sig ( eller röka, dricka eller knarka) För att fly från sina problem. 


 "jag har ADHD" , "min morsa misshandlade mig" , "min morfar knullade mig", "jag har sett massor dö framför mig" "jag har blivit utsatt för mordförsök"

Jahopp ,vad av detta blir bättre av att knarka? Dina obehagliga upplevelser kommer inte att raderas ur ditt liv för att du har ett drogmissbruk.



"Jag tar bara heroin och amfetamin" , " jag tar det bara med ***** och vi gör det bara två veckor om året",


Det spelar ingen roll om du "bara" tar heroin och "bara" tar det då och då. Det är ett flykt beteende som inte löser några problem. Det är farligt och dumt. 


Visst att man gett upp och skiter i sitt liv. Men att försvara knarket och säga att det är något bra. Nä det gillar jag inte. 


   


Vet inte vad jag ville få ut med detta blogginlägget. Var bara tvungen att skriva ut hur jag känner om knark utan att få skit för det. 


Av Sara Modigh - 25 april 2013 22:30

Veckans blogg funkade ju inte så bra då jag inte läser så särskillt många bloggar. Så tänkte göra det till veckans tips i stället så jag har lite bredare att välja på. Så här tipsar jag om allt möjligt. 

Ni får gärna komma med tips på bloggar, hemsidor, youtub kanaler och så vidare som jag kan tipsa om i framtiden. 


Idag tänkte jag tipsa om en Tv-Serie som jag tycker väldigt mycket om, Nämligen:

Supernatural

 

 Supernatural berättar historien om Sam (Jared Padalecki) och Dean Winchester (Jensen Ackles), två bröder som kämpar mot varelser som vanliga människor inte tror finns. När bröderna var små förlorade de sin mamma i en mystisk brand. Efter den händelsen försökte deras pappa hitta anledningen till hennes död, medan han tränat sina söner i att kämpa mot ondskan. Sam åkte iväg för att studera juridik medan Dean stannade och hjälpte pappa med demonjakter. Det plötsliga försvinnandet av deras pappa återförenar bröderna som åker runt hela USA i en svart Chevrolet Impala av 1967 års modell och undersöker paranormala händelser och annat oförklarligt. Många av dessa händelser är baserade på folksagor, myter och Amerikanska legender men de stöter även på klassiska övernaturliga varelser som vampyrer, varulvar och spöken.


Jag tycker att detta är en väldig underhållande serie som är både spännande och rolig. Rollkaraktärerna är ibland väldigt överdrivna vilket gör att det blir mycket humor i serien. Gillar man amerikanska skräck komedi serier så gillar man nog denna serien. Ska absolut köpa senaste säsongen när jag får råd :)


Här är en tariler från första säsongen:



Av Sara Modigh - 25 april 2013 03:39

Jag saknar mamma så att det gör ont. Det känns dom om mitt hjärta håller på att splittras i tusen bitar. Vissa dagar går det bra och andra så är de ett helvete. Just nu är det jobbigt. Ju mer jag tänker på att jag aldrig mer kommer få se henne igen desto värre känns det. Att tänka på att aldrig någonsin kunna höra mammas röst säga något till mig, att aldrig mer kunna känna hennes doft, att aldrig mer det är det värsta. Får panik när jag tänker så. Får försöka ta en dag i taget.

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards