En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under mars 2015

Av Sara Modigh - 28 mars 2015 22:45

dag 1

Idag flög vi till London. Flyget skulle lyfta klockan tolv från Arlanda och vi visste inte alls hur mycket folk det skulle vara eller hur lång tid det skulle ta. Så vi var där två timmar innan. Men det var inte så mycket folk där. Men vi lyckades ändå stöta på min morbror på flygplatsen. Det var ju roligt.
Sedan satt vi en stund och pratade med Jakobs syster som skjutsade oss dit så vi kunde fördriva lite av tiden.
Efter passkontrollen kollade vi lite i butikerna och sen gick vi till gaten och väntade där. Allt gick faktiskt rätt smidigt.
Men själva flygresan var ganska obehaglig. Det var för varmt och kvavt i flygplanet och alla luftgropar framkallade min yrsel. Sen var det så trångt så man inte kunde röra sig så det blev rätt jobbigt MS-mässigt.
Tur att det inte var en så lång flygresa. Men vi fick i alla fall en gullig liten macka och lite äppeljuice att smaska på.


När vi sedan kom fram till flygplatsen fick vi först gå på en liten tunnelbana som flög oss till terminalerna och sen var det lång kö för att visa pass och ta sig till väskutlämningen.
Men allt gick ändå smidigt. Vi hittade våra väskor snabbt och sedan lyckades vi förvirra oss ut från terminalen och vi köpte oss varsitt busskort och kunde ta tunnelbanan till Hammersmith där Matilda mötte upp oss.
Vid det här laget höll jag på att dö av huvudvärk och vi skuttade ombord på en buss.
Där inne var det så varmt så jag trodde jag skulle förgås, eller i alla fall svimma eller spy. Men jag överlevde bussresan och när vi kom hem till Tildis fick jag en värktablett och så låg vi och pratade länge och tillslut försvann min huvudvärk. Då gick vi in till ett köpcenter där vi hittade en hamburgerrestaurang som vi åt på.

Det var trevligt men dyrt :P
Efter att vi ätit klart och betalat så gick vi runt inne i affärerna och kollade men allt är dyrt här i London.
Sen kände vi att vi skulle ta och gå och köpa lite frukostmat till nästa morgon så då hoppade vi på bussen och tog oss till en liten liten mataffär där vi lyckades köpa lite juice, yoghurt och bröd.
Sen gick vi hem och låg och pratade jättelänge ända tills det var dags att sova.




Dag 2 
Den här dagen spenderades med att gå på stan. Så vi gick till busshållplatsen och åkte iväg. Jisses vad folk kör här i London. 
Vi började med att åka till Primark där jag hittade lite fina kläder. Vi gick länge där inne. 
Sedan åkte vi till Trafalgar square och tittade på alla statyer och de fina byggnaderna där. På vägen dit åkte vi igenom Piccadilly Circus så vi fick se den också.

Efter det så tog vi tunnelbanan till Hammersmith och herregud vad mycket folk det var. Alla stod som packade sillar och man blev ju nästan nermejad när man skulle av. 
Men vi kom fram och vi kom av så vi kunde gå till Poundland där vi hittade lite roligt godis att prova. 

När vi kom hem igen efter att ha vart inte och gått på stan i typ sex timmar lagade Matilda pannkakor till oss och sen satt vi och tittade på roliga youtubeklipp hela kvällen.


Dag 3 

Idag begav vi oss till Camden och gick på marknaden där. Det var fullt med matstånd och massor med krimskrams överallt. Det var mycket folk där, men ändå inte så mycket som jag trodde att det skulle vara. 
Vi gick runt och tittade på kläder, väskor och lite allt möjligt. 
Sedan gick vi och blev fotograferade :) 
   
Medans vi väntade på att få våra kort så gick vi till ett matstånd och åt lite pizza.

   
När vi ätit så gick vi runt lite till och när det gått en timme kunde vi hämta korten. 
Dyrt som satan var det med de där bilderna men det var en rolig grej. 

Efter det så åkte vi till Kings Cross och tittade på Harry Potter sakerna där. Det var ju lite av ett måste när man är en så stor Potternörd som jag. 
   
Det var jättemycket folk där och väldigt litet och trångt. 
Men hel klart värt att kolla på om man gillar Harry Potter. 

När vi tittat klart åkte vi hem igen och vilade och tittade på film tillsammans. Vi kröp ihop i sängen tillsammans och tittade på Tammy. Jag tyckte inte den var så jättebra men jag gillar Melissa McCarthy. 
När vi tittat klart var det dags att äta kvällsmat och vi gick bort och skulle köpa fish and chips och det var mer komplicerat än vi trodde haha. Det slutade med att vi fick mat för flera dagar. Portionsstorleken här jämfört med typ McDonalds i Sverige är typ tredubbelt så stora.

Så vi fick frysa in hälften av maten så vi kan äta den någon annan gång haha. 

Så det var ju tur att det var gott. 

Efter maten så satt vi alla tre och skrev en låt. Det var roligt tycker jag :)

Vem vet om ni någonsin får höra den.


Dag 4 

Idag tog vi det ganska lugnt på morgonen och sedan vid lunchtiden tog vi oss in till The British Museum och tittade där. Jag hade väldigt mycket nervsmärtor så det var rätt jobbigt att gå runt. Men jag överlevde. 
Vi tittade på massa saker och mumierna var väl det som var det mest intressanta tyckte jag. 
Men jag kan inte direkt påstå att museum är något för mig. 

Efter åt så åkte vi och tittade lite utanför Westminster Abbey och Big Ben, det var häftigt att se. Det är väldigt fint byggt och så otroligt stort. 

Sedan tog vi oss över Themsen och gick mot London Eye där vi hittade ett Starbucks där vi åt lite lunch. Sen hade vi en och en halv timme som vi skulle spendera innan vi skulle till dungeons. 
Så vi gick omkring i området och kollade i lite souvenirbutiker. 
Men det var ett väldigt trist område. Men så hittade vi en karusell!

Det var kul att åka, även om vi kanske är lite för gamla ;) 
Vi gick runt en stund till och hittade en spelarkad där vi fördrev ytterligare tid och sen satte vi oss utanför dungeons och väntade. 

Det var jättekallt och blåsigt ute. 
Vid halv sju var det dags för The London Dungeon
Vi fick gå in och ta på oss tjusiga hattar och sedan blev det lite drinkar. 

 
Sen gick vi runt i mörkret och blev skrämda av allt möjligt. Vi fick gå runt i spegel- labyrinter och vi fick en hårklippning av Sweeney Todd, vi fick en liten paj hos Mrs Lovett, vi mötte Jack the Ripper och jag blev dömd till hängning av en domare. 

Jag tyckte att London Dungeons var väldigt kul. Det var lagom läskigt så det blev en del skrik och skratt under kvällen som gick väldigt fort. 

Det höll på i en timme så efteråt åkte vi hem och tog på oss myskläder och kollade på tv-serier tillsammans och sen åt vi nudlar mitt i natten :) 


Dag 5 

Idag har vi gått på massa secondhand i Hammersmith men det var inte direkt mycket att hurra för. Vi var inne i tre olika butiker och även om man lade ihop alla tre butikerna så hade det ändå vart mindre än Erikshjälpen i Jönköping. 

När vi tittat färdigt i affärerna så gick vi till Poundland och köpte fika som vi tog med oss till Hyde park. 
Det var jättemycket trafik på vägen dit.

Så det tog lång tid med bussen men tillslut kom vi fram. 
Vi satte oss på en bänk och fikade och eftersom vi hade fika så fick vi ett par kompisar. 

Det där är min nya kompis herr Ekis. 
Han tyckte om kakor :) 

När vi fikat klart och lekt färdigt med ekorrarna så åkte vi hem och åt resten av vår fish and chips som vi frös in eftersom vi inte var duktiga nog att beställa rätt haha. Sen spelade in vår låt som vi skrev härom dagen också. 

Efter det så låg vi och kollade tv-serier halva natten och åt cheesecake i sängen.


dag 6


Sista dagen i London. Vi lade oss rätt sent igår kväll så vi tog det lugnt på morgonen. Sov ut ordentligt och gick upp och åt frukost tillsammans. Duschade och packade i ordning och begav oss sedan direkt till flygplatsen. 

Vi kom i god tid till flygplatsen för man vet ju aldrig hur det är med trafiken i London. Men Matilda satt en stund och väntade och sen gick vi igenom passkontrollen och gick runt och kollade i alla butikerna som fanns där. 

Det fanns ju massor att titta på så det gjorde inte så mycket att vi var tidiga. 

Sedan begav vi oss till gaten och kom i precis lagom tid. Men det gjorde inte flygplanet. Vi fick inte gå om bord förrän några minuter efter att gaten egentligen skulle stängt och sedan fick vi stå i "flygplanskö" i en halvtimme innan vi lyfte. Det gjorde att vi var nästan en timme sena. 

Men själva resan gick bra. Men att flyga går inte ihop med mitt huvud. Fick en fruktansvärd huvudvärk den här resan också. 

Det kanske är trycket, jag vet inte. 


Vi kom fram i alla fall och vi fick vårt bagage också även om det med tog lite tid. 

Sedan gick vi ut och träffade Jakobs föräldrar som kommit för att hämta oss och så åkte vi hem. 

Vi stannade och handlade lite på Ica också så att vi skulle ha lite att äta när vi kom hem. 


Så nu är vi äntligen hemma igen och det känns väldigt skönt. Imorgon kan vi hämta katterna och så ska vi bara ta det lugnt.


Det har varit en väldigt rolig vecka i både Uppsala och London.

Utöver att träffa Matilda så var Dungeon, Ekorrarna och att skriva låten det som var roligast tyckte jag. Det var mysigt att ligga och kolla på film och tv-serier också :)


Sämst var museet och huvudvärken haha :P 


Allt som allt så har det varit jätteroligt och jag är jätteglad över att jag har klarat av det så bra som jag har gjort. 

Att åka till en stor stad som London och åka om kring i bussar och tunnelbanor, gå på stan och i affärer med hundratals människor utan någon ångest är fantastiskt. För bara ett år sedan vågade jag knappt åka buss. 


Så WOOOHOOO!!!




Av Sara Modigh - 26 mars 2015 13:30

Det finns vissa saker som jag har lite svårt för. Det liksom irriterar mig och kan göra mig på dåligt humör. Här är ett par av sakerna, vissa seriösare än andra.

 


OBS! Läses med glimten i ögat. 


1. Vuxna människor som tar kort på sig själva när de röker gång efter gång efter gång.... Ja, vi har sätt din fula vana nu, du behöver inte spamma Instagram/Facebook/Dayviews och alla andra sociala medier med din rökning hela tiden.
Visst att man när man var ung och dum tyckte det var "coolt" att röka, men när man är nästan 30 bast är det inte coolt. Bara pinsamt.


2. Alla dessa trådar "Hjälp mig hitta på ett bra bloggnamn" som man jämt stöter på i diverse forum. Kan du inte ens hitta på ett namn, hur ska du då kunna skriva och driva en hel blogg?


3. När människor anklagar psykiskt sjuka för att VILJA vara psykiskt sjuka för att de inte följer deras normer för hur en psykiskt sjuk människa ska bete sig.

Det vill säga man ska dölja hur man mår till varje pris, kämpa allt man kan dygnet runt, aldrig låta sjukdomen få övertaget, ta sina mediciner regelbundet och definitivt inte ha för starka tabletter eller på något vis prata om vad för medicin man använder. .. okej den här är faktiskt verkligt seriös och får mig faktiskt att bli riktigt arg och upprörd.


4. Lappar i kläder som sticks och kliar.. man kan ju få panik av mindre. 


5. När folk gör saker svårare än det behöver vara och sedan vägrar lyssna på lösningarna som finns, och istället väljer att fortsätta tjura över sitt problem utan att ens försöka göra något åt det. 


6. När någon uttalar ett ord fel, till exempel om någon säger "finns i fysen" istället för frysen. Eller om någon betonar ett ord fel. Sådan kan göra nästan ont inom mig för att det låter och känns så fel.


7. Bilförare som inte vet hur man använder blinkers eller när man ska använda tutan. 


8. Det här!!

 

När man äntligen hittar ett par jeans som går på och sitter bra men så är det ALLTID en jäkla glipa där bak.

Brukar gå och få in två knytnävar där bak. Men tar man en storlek mindre går byxfanskapet inte på!
Finns det något värre än att försöka köpa nya jeans? Ibland undrar man ju. Jag har på riktigt stått och gråtit av frustration i provrummen när jag letat byxor.


9. Människor som knappt förmår sig att lyfta blicken från mobilen när man talar med dem. 


10. Människor som går in på nyhetssajter och klagar på att allt som skrivs där är dåligt.... VARFÖR går ni då in där??

Om ALLT är dåligt, vad har ni då ens där och göra. Har ni inget eget ansvar för vilka sidor ni går in på och vilka artiklar ni läser?






Av Sara Modigh - 24 mars 2015 10:15

Jaha, nu är jag i London förutsatt att allting gått vägen :) 

Men för att det inte ska eka helt tomt här på bloggen har jag förberett lite tidsinställda inlägg. 


Beskriv din blogg med tre ord.
Ärlig, Äkta och läsvärd

 

Har du någon förebild?
- Min Mamma!



Vilken talang skulle du helst vilja ha?

- Jag skulle vilja kunna rita!

 

Vad är det roligaste med att blogga?

- Jag tycker att skapandet är väldigt kul och få respons på det man gör. 
Jag älskar att de ord jag formar här hemma vid mitt skrivbord kan spridas ut och påverka människor runt om i hela Sverige. 

Vad är det sämsta med att blogga?

- Näthatet man utsätts för och ibland även den stressande känslan av att "Nu har jag inte skrivit på länge nu måste jag få fram något" (får ofta skrivkramp) 


Kan du spela något musikinstrument?
- Nej det kan jag inte. Har aldrig haft tålamodet att lära mig. 


Vad är det du hatar mest att behöva betala för?

- Kondomer :P 

 

Vilket av de år du har levt är din favorit?

- Jag satsar på att detta ska bli det bästa. Annars var förra året väldigt bra. Men allt kan bli bättre. 

Vilket är det konstigaste ordet i ditt språk?

- Förvisso ett lånord från engelska men

 

är ett ganska konstigt ord :) 


Om du kunde välja ögonfärg, vilken skulle du välja?

- Grön, och det har jag redan. Men skulle önska att de var grönare.

 

Vad är det du aldrig skulle ta på dig?

Låga Jeans och stringtrosor 


Vilken är din bästa raggningsreplik?

- Tjena biffen, står du här och steker? Haha nej jag vet inte 


Vilken film såg du sist?

- Jag såg "The Little Death" och jag tyckte den var jätterolig. Den handlar om massa par där den ena parten har någon form av fetisch och hur det påverkar dem i deras vardag. 

Det handlar mycket om sex så det är inget för er under femton haha :) 


Hur skulle det gå för dig i en sångtävling?

- Det beror på vem jag tävlar mot 

 

 

Av Sara Modigh - 22 mars 2015 19:45


Dag 1


Idag åkte vi till Uppsala. Ruth och Petra hämtade oss vid klockan tio och så bar det iväg.
Vi stannade och åt på en vägkrog på vägen och den var så fin. Det fanns en liten butik där inne och det var så fina saker så man ville ha precis allting.
Efter att vi ätit den goda maten och kikat i affären så åkte vi vidare mot Uppsala. Det regnade så sikten blev suddig och det var rätt jobbigt. Blev lite åksjuk och fick ont i hela kroppen av att sitta i en bil så länge.

När vi kom fram till Uppsala släppte vi av Jakobs föräldrar vid stan och Jakob och jag åkte och tittade lite på secondhand. Vi hittade dessa förskräckliga masker.

Efter det så åkte vi hem till Simon och Jenny där vi alla sedan samlades och åt världens bästa hemmagjorda pizza. Alla utan Jenny som åkte iväg på annat. Så hon missade både god pizza och en fantastisk tårta som jag hjälpte till att göra.

När födelsedags barnet öppnat sina presenter så spelade vi också hennes nya spel som hon fick av oss. Ticket to ride. Det var ganska kul, men inte riktigt min typ av spel.
Sedan var klockan mycket och det var dags att sova.


Dag 2


Andra dagen i Uppsala spenderades större delen av dagen med att gå på stan. Vi gick runt i massor av butiker och sedan samlades vi och fikade tillsammans på ett café mitt i stan. Sedan åkte vi runt på ännu mera secondhand butiker. 

När vi kom hem hade jag väldigt mycket nervsmärtor så jag och Jakob gick ner till vårt gästrum i källaren och kollade på farmen på min iPad. Rummet var helt iskallt så vi fixade det med extra element som vi snodde från de andra rummen.

Så nu är det äntligen varmt så att det går att duscha utan att frysa ihjäl. 

Vi bjöds på väldigt god mat idag med. Älgfärsbiffar blev det. 
Vi hann med att spela lite spel också så bet var trevligt.


Dag 3


Idag har vi mest tagit det lugnt. Vi har åkt runt och kollat lite, vart på ICA maxi och så åt vi smörgåstårta när vi kom hem igen.

 

Jakobs föräldrar åkte hem idag och jag och Jakob åker till London i morgon vid lunch. så vid den här tiden i morgon är vi i London om allt går som det ska. 

Sen Jakobs föräldrar åkte så har vi hunnit spela lite spel och jag har målat i min målarbok som jag köpte på ICA maxi.

 

Sedan åt vi lite rester från igår. 

Jakob sitter nu och försöker fixa med incheckningen så vi får bra platser men det strular lite. Så då passar jag på att skriva lite. 

Jag är lite nervös inför i morgon. Gillar inte att göra saker som jag inte vet exakt hur man ska göra. Är så rädd att det ska strula. Sen är jag rädd att vi ska gå vise i London också. 

Men det löser sig nog... Hoppas jag. 

Av Sara Modigh - 20 mars 2015 08:45

 


Att vara annorlunda är något jag känner igen mig i. När jag växte upp kände jag inte att jag passade in någonstans. Jag var inte som alla andra. 

Det kan vara väldigt jobbigt att vara annorlunda. Men det kan också vara något väldigt bra. 

Att alla inte är exakta kopior av varandra gör livet mer spännande och att vi alla har egna tankar, känslor och viljor gör att världen kan utvecklas. 


Så glöm inte att rocka sockorna för alla som är annorlunda i dag och imorgon :) 



 

Av Sara Modigh - 17 mars 2015 15:33

Sådär ja, nu har jag fått mitt dropp för denna gången. Har lite huvudvärk och känner mig lite trött. Men det är alltid skönt när det är gjort.

Idag var en sådan där gång då jag får lite ont i bröstet efteråt. Det är aldrig kul. Fick bli stucken två gånger också. Men vi fick in droppet tillslut i alla fall. Men jag hatar att det bara går att sätta det i höger armveck för det betyder att jag måste sitta med min högerarm helt utsträck under hela droppet och det är ju jobbigt eftersom jag är högerhänt. Kan inte ens böja armen ett par millimeter utan att det börjar tjuta och rinna ut blod i droppslangen efter som trycket blir för högt. Men men. Det är två timmar i månaden så det är väl bara att bita ihop. Så länge jag slipper massa skov så är det ju värt att sitta och stirra in i en vit vägg några timmar om året :)

Av Sara Modigh - 17 mars 2015 10:00

Jag är så fruktansvärt trött på att komma i andra hand efter en mobiltelefon.
Att alltid ha den där telefonen som en jäkla mur mellan oss. Jag minns inte ens när vi senast hade ett samtal och du inte tittade på mobilen under samtalet.
Vad jag än gör lyfter du knappt ens blicken och jag är så fucking jävla trött på det.

Jag är en levande människa och jag går här bredvid dig och du väljer ändå telefonen.
Med argumenten "Jaha, ska vi bara gå här helt tysta", eller "Det spelar ingen roll om jag svarar på det du säger för mitt svar kommer inte ändra någonting" JO, det kommer ändra det faktum att jag känner mig helt osynlig och värdelös.  
Det är alltså min plikt att underhålla dig hela tiden annars är jag inte värd din uppmärksamhet?
Har inte du ansvar för att underhålla mig också i så fall?


Om du inte vill ge mig uppmärksamhet så kanske jag söker den någon annanstans för jag står inte ut med att se ditt fula tryne upplyst av en mobilskärm när jag försöker prata med dig eller få dig att på något sett inse att jag faktiskt behöver din uppmärksamhet.

Av Sara Modigh - 15 mars 2015 11:15

Härom dagen satt jag och skrev om den utvecklingen jag gjort och då slog det mig att "herregud vilken resa jag gjort". 

Oftast blickar jag bara framåt och då är det lätt att glömma hur långt man faktiskt gått redan. Det är nästan så att jag blir lite chockad över hur långt jag gått när jag för en gång skull tittar bakåt. 


När jag tänker på mig själv som jag var för några år sedan så är det som om jag var en helt annan person med ett helt annat liv. 

Det känns inte som om det var jag som levde så.

Mitt liv var inget annat än dåligt mående med ännu mera dåligt mående ovanpå. 


Jag gillar inte att tänka tillbaka på det som var så därför har jag undvikit det och det har ju gjort att det är svårt att se framstegen. Men nu när jag tittar bakåt på det livet jag hade så går det knappt att jämföra det livet med det livet jag har nu.  

Även om jag fortfarande har det tufft och jag mår dåligt så är det ju ingenting jämfört med hur det var förut. 

 

Detta är en bild på mig år 2010 och en från i år. När jag tittar på bilder på mig själv från den tiden så tycker jag att jag ser helt själsligt död ut. Jag är så tungt medicinerad och helt död inombords. Det finns bara smärta men samtidigt ser jag också den kamp som alltid pågick för att försöka dölja hur dåligt jag mådde och en otroligt svår kamp för att överleva. 

När jag tittar på dessa två bilder så önskar att jag hade kunnat åka tillbaka i tiden och berätta och visa för mig själv hur långt jag tagit mig och visa att det är möjligt. För där i den mörkaste tiden av mitt liv kunde jag inte ens föreställa mig att jag skulle kunna ta mig ut så bra som jag faktiskt har gjort. 

Utvecklingen har gått långsamt och jag vet inte riktigt när vändningen kom. Men jag är otroligt tacksam att jag klarat av att ta mig såhär långt. 

Detta trots både en MS-diagnos och mammas död, det känns helt otroligt ibland. 


Bland det sista jag sa till psykiatrin var "Får jag en MS-diagnos så tar jag mitt liv". Mamma hade nyligen dött och min MS härjade fritt och odiagnostiserad men jag kände på mig att det var MS och jag var livrädd. Men jag bestämde mig för att fortsätta kämpa i samma stund jag gick diagnosen. 

Jag tror att jag alltid haft en stor kämpaglöd inom mig och jag är inte den som ger upp när det verkligen gäller. 


Det är så att jag knappt kan fatta hur illa det faktiskt var och jag tror inte det var många som förstod hur dåligt jag faktiskt mådde då och jag tror även att jag själv förträngt mycket av hur det var och det kaos jag levde i. 

Jag vill aldrig någonsin tillbaks till det helvetet. 

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards