En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under november 2013

Sex

Av Sara Modigh - 30 november 2013 14:30

Jag väljer att skriva ett inlägg som är väldig jobbigt för mig att skriva, då jag vet att det finns många som kommer känna igen sig som förmodligen känner sig väldigt ensamma. Det gjorde i alla fall jag.


När jag började självskada hade jag aldrig hört talas om fenomenet att skära sig själv. Jag hade aldrig sett eller hört om någon som skadade sig själv med flit. Jag tyckte att jag var jättekonstig, och när det inte längre räckte till att skada mig genom att slå och skära mig själv så började jag självskada mig genom att låta mig utnyttjas sexuellt. 

Det låter säkert jättekonstigt. Hur kan det bli så?

Det vet jag faktiskt inte. jag var ung, blyg och osäker på mig själv. Jag hatade mig själv och min kropp, och när jag i högstadiet mådde som sämst så började jag "låna ut" min kropp. 


Jag ville inte ha den så killarna som vill ha den kunde få den. det var rent äcklig och smutsig tortyr för min själ. 

Det var förnedring som jag tyckte att jag förtjänade , och sex var det ända jag dög till. 

I skolan var jag osynlig, oduglig och missanpassad. Men i mitt sex-självskadande hade jag en identitet . där fanns jag och där blev jag sedd.


Det blev en destruktiv spiral där jag hatade mig själv kände mig värdelös och äcklig, jag sex-självskadade för att söka nån form av ångestlindring genom att straffa mig själv för att jag är så äcklig och oönskad, samtidigt så inbillade jag mig själv att jag var åtrådd och att jag betydde något när dessa män ville ha mig, efteråt kände jag mig ofta ännu smutsigare, äckligare och dum i huvudet och så började allt om igen. 


Jag förstod aldrig varför jag gjorde som jag gjorde.



Än idag skäms jag över vad jag gjorde mot mig själv. Kanske för att jag skyller allt på mig själv för att jag inte förstod mitt beteende och än idag har svårt att förstå hur det kunde bli så som det blev.

Jag har så många psykiska ärr från allt jag utsatte mig för. 

Jag mår än idag fruktansvärt dåligt över allt som hände.





 

http://intetillsalu.se/sv/Hjalp

Av Sara Modigh - 30 november 2013 03:43

Jag mår inte så dåligt längre men det kan definitivt bli mycket bättre. Jag är fortfarande inte tillbaka till normalt men jag har mer energi och inte lika svåra symptom. Jag har haft mer ork att göra saker så idag har jag och Jakob fixat med lite bröllopsplanering och vi har också försökt Hitta på julklappar.
Jag är fortfarande väldigt trött efter som jag låg vaken i många timmar i natt med svår smärta i knäna och höften/svanken. Har fortfarande lite ont men det börjar gå över. Har de senaste två Åren fått ont i benen nästan varje gång jag går ut, i alla fall om jag anstränger mig för mycket, och just nu krävs det tydligen väldigt lite för att jag ska bli överansträngd.

SYMPTOM

Utmattad 4
Smärta 6
Yrsel 3
Huvudvärk 1
Ont bakom ögonen 2
Brännande känsla 5
Trött i hjärnan 6

Av Sara Modigh - 29 november 2013 23:45

 

Att ha pengar skulle underlätta så otroligt mycket. Jag mår så extremt dåligt över att jag drar ner vår ekonomi. Jakob vill jättegärna flytta till hus, och det är något som jag också gärna skulle göra. Men inte om det innebär att vi kommer behöva ta lån varje månad för att hå råd att bo där. 

Vi har börjat titta på hus och räkna lite . Och det verkar som om det kommer bli svårt att hitta ett hus specieel eftersom vi nu måste titta på möjliheterna för handikapsanpanning. Jag tycker att det är roligt att titta och drömma bara för skojs skull. Men när jag och jakob tittar tillsammans så slutar det ofta med att vi bråkar och Jakob skriker på mig att vi aldrig kommer ha råd att bo i hus och jag känner mig helt jävla värdelös. Jag är bara en börda som kostar Jakob möjligheten att få flytta till ett hus. 


Fy fan va dåligt jag mår över det!


Jag vet inte vad jag ska göra, Allt är mitt fel om jag bara var frisk och normal och skaffade ett jobb så skulle vi inte ha de här problemen. 



Av Sara Modigh - 28 november 2013 22:23

Idag har jag mått lite bättre var på sjukhuset och tog lite prover bland annat ett graviditetstest, ett EKG och ett blodprov som skulle skickas till Danmark så en bit av mig har åkt till Danmark idag : p
När jag varit på sjukhuset så åkte vi till pappa och hälsade på och det var så skönt med lite social kontakt. Detta är nog första gången på många år som jag faktiskt saknat det sociala, så det är ju ett friskhetstecken i alla fall.
Nu är jag riktigt trött och har ont i hela kroppen , jag märker ju att jag får ner ont och får mer brännande känslor i kroppen när jag ansträngt mig. Men det var det värt eftersom jag fick träffa pappa.

SYMPTOM

Utmattad 4
Smärta i vänster ben och axel 5
Brännande känsla i ryggen 7
Svårt att gå och röra vänster armen 4
Ont i huvudet 1
Ont bakom ögonen 1

Av Sara Modigh - 28 november 2013 04:20

Mår riktigt riktigt dålig just nu! Ligger i sängen och försöker sova. Men kan inte. Jag känner nig så frustrerad och rastlös. Har ångest och känner mig väldigt deppig, jag vill bara skrika och gråta men jag orkar inte. Ibland vill jag bara ge upp, sluta kämpa. Jag är trött på allt och framför allt är jag trött på mig själv. Varför ska allt vara så jävla svårt. Ursäkta att jag svär men vad i helvete? Varför varför ska det vara så jobbigt?
Jag önskar just nu mer än allt annat att jag åtminstone kan få en enda dag där jag får må bra hela dagen, alltså inga psykiska problem och inga fysiska problem. Det skulle vara så skön!

Jag kan inte minas några sådana dagar, vet inte om jag någonsin haft en dag där jag mått bra hela dagen.

Av Sara Modigh - 27 november 2013 13:45

Jag har inte tillgång till några studier, och jag har inte heller förmågan att utföra någon vidare forskning i ämnet. MEN, på grund av egna erfarenheter har jag bildat en uppfattning om psykmediciner, och jag är inte ensam om att tycka att psykofarmka är skit!


Jag uttalade mig kanske klumpigt när jag "citerar" saker jag hört och valt att tro på utan att ha några bevis med mig i uttalandena. Men jag har vid fler än ett tillfälle hört att det inte finns några vetenskapliga studier som visar på att till psykisk ohälsa beror på "kemisk obalans" och jag har även hört att de obligatoriska läkemedelstestningar som gjorts innan mediciner kommer ut på marknaden visat så obetydliga skillnader mellan psykofarmaka och placebo är så obetydligt små att det är försumbart. 


Några se och läsvärda saker i ämnet


http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal.pmed.0050045 


http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=16969


http://www.spring.org.uk/2008/02/new-study-ssri-antidepressants-dont.php


http://www.svtplay.se/video/1560180/del-10-av-18

Spola fram till 26:35 för att hör teveintervjun med forskaren från rom som berättar om vad han upptäckt när han studerat de forskningsresultat som finns i de studier som gjorts på psykofarmaka.

http://www.reuters.com/article/2008/02/26/us-depression-drugs-idUSN2527622020080226




http://counsellingresource.com/features/2008/02/28/antidepressant-research-placebo-counselling/

 

 
http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal.pmed.0020392


http://chriskresser.com/placebos-as-effective-as-antidepressants/


Jag säger inte att alla ska sluta medicinera och att man inte kan bli hjälpt, jag tycker inte att det är fel att ta mediciner om man mår dåligt, blir du hjälpt..ja då är ju det jättebra! 

Det jag vill är att visa att medicinerna inte alltid är så jävla bra som folk tror. Det är ap-hemska kemikalier som förstör vår kropp, och jag har fått delar av mitt liv förstört på grund av dessa "lyckopiller" men jag lovar det finns ingen lycka i dem!

JAG TYCKER, med betoning på JAG, att det är hemskt att få medicin efter medicin efter medicin utskriven, mediciner som många gånger gjorde mitt liv både svårare och jobbigare än det redan var.

Jag har vid flertalet gånger fått en ny läkare och nästan varje gång har läkaren efter mindre än fem minuter med mig skrivit ut en medicin. De senaste åren har jag fått en ny medicin vid varje läkarmöte.


Jag tycker också att det är otäckt efter som majoriteten av alla dessa läkemedel är så pass nya att man inte ännu vet vad långvarigt användande av dessa kemikalier gör med oss. 


På tal tal om majoritet, så fick jag en komenter här om dagen att det bara är en minoritet av alla som äter psykofarmaka som drabbas av biverkningar.

 

Det har jag väldigt svårt att tro på. Jag har testat upp mot ett 20 tal olika mediciner och ALLA har gett mig biverkningar i olika grad. 

Jag gjorde ju en enkät häromdagen och här är skärmklipp på resultatet som jag tog när jag fått 100 svar:

 

          


91% säger att de fått biverkningar, det anser i alla fall inte jag vara en minoritet utan snarare en majoritet!

Av Sara Modigh - 27 november 2013 01:37

Usch vad frustrerad jag är på min kropp just nu. Vet inte vad jag ska ta mig till. Orkar i princip ingenting och huden bränner och svider. Det är svårt att gå, och min vänster arm är fortfarande svårstyrd. Började dagen med att boxa mig själv på näsan när jag försökte lägga håret bakom örat.
Önskar så att det kunde ta och bli bra igen.
Men samtidigt får jag väl vara glad över att det faktiskt blivit bättre. Jag behöver i alla fall inte ligga och vila på toalettgolvet innan jag kan gå på toa. Jag kan ju i alla fall gå och jag orkar ju titta på tv och sitta vi datorn igen.
Idag hade Jakob med sig ett influensavaccin så nu är det taget, så nu hoppas jag att jag inte blir sjuk av det och att jag slipper drabbas av några sjukdomar i vinter för det klarar nog inte min kropp av.


SYMPTOM

Utmattad 7
Huvudvärk 1
Yrsel 3
Svårt att gå och styra vä arm 5
Brännande känsla i huden 6
Ont bakom ögonen 1

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards