En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 20 december 2019

Tankar som håller mig vaken

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör.
Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten.
Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar omkring i hjärnan.
De senaste två dygnen har jag sovit i cirka 4 timmar. Jag var vaken i ett dygn innan jag lyckades somna, sen efter den där korta sömnen vaknade jag i panik. Nu har det gått över ett dygn igen och jag kan inte somna.
Jag behöver få ur mig allt som tynger mig men jag vet inte hur.

Jag har under ungefär ett år nu försökt få en psykolog kontakt för att kunna få någon som helst hjälp.
Men psykiatrin är så frustrerande.
På sjukhuset hänvisar läkaren till vårdcentralen. Men de tycker att jag är för sjuk så då hänvisar de tillbaka till psykologerna på psykiatrin på sjukhuset. Men där tycker de att jag har så många problem som inte är diagnostiserade tillsammans med de diagnoser jag redan har att de inte vet vad de skulle kunna göra för mig, och hänvisar till att jag ska träffa läkaren igen.
Så nu väntar jag tydligen på att träffa läkaren igen.
Läkaren som jag för övrigt inte känner mig särskilt trygg med och som får mig att känna mig som världens sämsta människa.

Just nu känner jag bara för att ge upp. Typ bädda ner mig i sängen och aldrig gå upp igen. För jag orkar verkligen inte slåss för att få hjälp. Jag orkar inte med bollandet fram och tillbaka, jag orkar inte med att avvisas och hänvisas åt annat håll gång på gång.

Min psykiska ohälsa går ut över så många aspekter av mitt liv att jag inte kan leva ett normalt liv.
Det gör att jag har svårt att hålla kvar sociala kontakter och vänner försvinner mer och mer ju sämre jag mår.
Jag klarar inte av att ta hand om mig själv.
Det går ut över min fysiska hälsa då jag inte klarar av några rutiner. Jag sover dåligt, äter dåligt och rör mig alldeles för lite.
Jag menar hur ska man komma iväg och träna när man inte ens orkar gå upp och borsta tänderna? Hur ska man ställa sig och laga mat med lamslående ångest? Hur ska man komma igång med att städa när man inte ens kommer igång med att duscha?

Min MS har försämrats som ett resultat av min psykiska problematik.
Så nu vill neurologen att jag ska på daglig rehab under ex-antal veckor.
Något som är totalt omöjligt med den psykiska problematiken jag har.
Så jag har fått söka boendestöd för att få hjälp att kunna ta mig till sjukhuset.
Men blev bara beviljad ett möte i veckan så det hjälper ju inte alls i en situation där jag behöver daglig hjälp.

Men men, det verkar som att det inte blir något rehab ändå. Var där på konsultationsmöte igår och läkaren sa i princip att alla mina problem är psykiska och det är inget de kan hjälpa till med.
Så länge jag inte klarar av att ta mig dit och vara där 5-6 timmar om dagen så kan de inte hjälpa mig.

Det kändes dessutom som att läkaren ifrågasatte vart enda ms-symtom jag beskrev att jag har problem med och sa mer eller mindre att det var psykiskt och för att jag är otränad.
Hen tyckte att min nervsmärta som blir värre när jag blir varm/ av fysisk ansträngning var träningsvärk. Att hen aldrig hört om att värmekänslighet var nått man kunde ha vid MS och det måste vara nått väldigt ovanligt, om det inte bara var för att jag är otränad. Och samma sak sa hen även att min yrsel och mina balansproblem beror på. Detta trots att jag tränat mycket tidigare, innan jag gick in i den här senaste depressionen,och jag hade samma problem när jag inte var tjock och otränad.
Hen tyckte även att min fatigue som jag haft sedan ett skov i slutet av 2013 beror på min depression. Detta trots att jag haft flera perioder sen dess då jag inte varit deprimerad.

När hen var färdig med att påpeka hur allt jag har problem med löser sig om jag går på en 5 minuters promenad varje dag så gick hen även och petade på min ADHD-diagnos.

Tydligen var det fel svar av mig att säga att jag inte upplever minnesproblem. ?Om man har dålig koncentration och inte följer med i samtal eller missar delar av det så kommer man inte ihåg vad som sagt?
Liksom wtf? Nä klart jag inte kommer ihåg något jag aldrig hört, sett, läst eller uppfattat. Det säger väl sig självt? Det finns väl ingen människa som kan så det räknar jag knappast som minnesproblem.
Sen är det ju dessutom skillnad på arbetsminne och långtidsminne. Jag har inget problem med att minnas sådant som jag fått in i huvudet. Problemet ligger ju i att få det dit.

Aja, läkaren sa en massa saker som fick det att kännas som om hen tvivlade på varenda diagnos i min journal. Med undantag av min depression då för den gick ju bra att skylla allt på.

Så nu står jag här med en kontakt på boendestöd som ska hjälpa mig ta mig till vård jag inte tycks få varken från psykiatrin eller rehab.

Vi får väl se vad som händer när och om jag får den där läkartiden.
Vi får se vad som händer med boendestöd och allt annat som har med den förbaskade vården att göra.

 
 
Ingen bild

Elisen.1977@gmail.com

20 december 2019 17:26

Hej Sara! Har läst din blogg ett litet tag och måste säga tack för att du är så modig och skriver om psykisk ohälsa! Känner igen mig så mkt i ditt senaste inlägg! Har precis som du både psykisk ohälsa och fysisk sjukdom och vet hur tufft livet är... Skulle gärna skriva mer och om du vill skulle vi kunna skriva via mail etc. Kram Elisabeth

 
The Worrying Kind

The Worrying Kind

2 februari 2020 09:34

Men fy, det låter verkligen tufft. 😟 Jag kan tyvärr relatera till det där med att bollas fram och tillbaka mellan psykiatrin och vårdcentralen, det är fullkomligt vidrigt och en kamp en verkligen inte ska behöva ta när en mår så dåligt. 😔 Hur har det gått för dig sedan du skrev det här inlägget? Hur mår du nu? ❤ Kram, Malin

http://www.theworryingkind.se

 
Ingen bild

Willeponken

6 juli 2020 16:54

Mycket intressant blogg du har Sara😉 Själv är jag diagnostiserad med Aspergers syndrom och bor på Hisingen i Göteborg och här tog det knappt 3 veckor att få beviljat boendestöd. Har själv märkt det kan vara stora skillnader beroende på var man bor. Psykiatrin här fungerar även den iaf för min del. Jag hoppas Du får ditt boendestöd snarast annars har jag bara ett ord för hur det fungerar i Jönköping och det är: Skandal! Ha det bäst fina Du och kämpa på!

Sara Modigh

17 juli 2020 13:41

Ja jag har fått mitt boendestöd nu som tur är, och det fungerar bra hittills :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 10 september 2019 16:30


"Du skrattar ju, så då kan du väl inte må så dåligt?"   Ja, jag är en person som skrattar mycket tillsammans med familj och vänner. Jag har en "bubblig" och energisk personlighet och människor i min närhet säger ofta att de blir glada av att vara...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards