En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 28 februari 2014

Am I fuckibel?

Av Sara Modigh - 28 februari 2014 00:32

Idag mår jag ganska dåligt. Jag har en inre oro och ett fruktansvärt självhat som grundar sig i att jag fick ett extremt hemskt telefonsamtal tidigare under dagen. Jag har social ångest och en av mina stora svårigheter är att prata i telefon. Jag gillar inte när jag inte ser den jag pratar med så telefonsamtal ger mig mycket ångest. Speciellt om det gäller att prata med någon man inte känner.

Jag är i alla fall i full gång med att kämpa med det problemet och har därför bestämt att jag ska svara varje gång det ringer... Nu ångrar jag extremt det valet.


Det ringde nämligen någon på ett dolt nummer..Säkert någon telefonförsäljare tänkte jag.


Så var inte fallet!


Jag svarade och möttes av ljudet av en stönande mansröst. En total främling som verken sa sitt namn eller något annat. Bara ett massa stönande och frågor om vad jag gjorde.. Jag räckte fort som tusan över telefonen till min blivande make och då lade den stönande mannen på luren. Men nu sitter jag på helspänn av rädsla för fler samtal från denna människan (eller nån annan för den delen).


Det är obehagligt att inte veta vem det var eller vad han var ute efter. Var han hittat mig och varför han fick för sig att ringa till mig. 

Måste försöka få bort mitt nummer från Eniro, Har bytt så det är Jakobs nummer som står istället. Men vill helst få bort allting nu. 

Att man inte ska kunna känna sig trygg i sitt eget hem är ju bara för djävligt. 


Ska aldrig någonsin svara i telefon igen!

 

Jag förstår inte varför han skulle ringa mig för...

Men det är väl som en person i min närhet som jag pratar rätt mycket med brukar säga varje gång någon hintar om att jag är sexig och att de vill ligga med mig, att det är nån som är jävligt desperat eller nån som skämtar...Tack för den då! 


Är jag så ful och äcklig att det är så otänkbart att det skulle kunna finnas någon som vill ha mig?

Nu känner jag mig både äcklad och otillräcklig. Jag både vill bli eftertraktad för att känna att jag duger samtidigt som jag mår dåligt när folk uttrycker att de tycker jag är sexig. Det ger mig ju flashbacks från min ungdom vilket är jobbigt för mig. 

Jag vill ju känna att jag duger. Men det är svårt när **** verkar tycka att det är helt otänkbart att nån skulle kunna tycka jag var sexig. För tydligen måste man vara desperat om man vill ha mig, eller så är det någon som driver med mig. 


Hen sa en liten kommentar som inte var menad nått illa. Det hen sa var att det var någon som "aprilskämtade" med mig en månad förtidigt. En annan gång så sa hen att det bara är killar som är jävligt desperata som skulle skriva till mig för att försöka få mig i säng. Det är ju egentligen inget illa menat ?..Men det får mig att känna mig så grymt otillräcklig. Det känns som att jag är fruktansvärt äcklig och vidrig att ingen kan tänkas vilja ha mig på riktigt. 


Jag brukar inte skriva om personer jag känner som får mig att må dåligt, men jag har inte kunnat släppa den där kommentaren på hela dagen. 

Det är sjukt hur lite det krävs för att jag ska hata allt med mig själv. Kanske är det för att kommentarerna kommer från någon vars åsikter jag värderar högt? 

De förstör mig i alla fall.. Jag önskar att det inte vore så

Men

Känner mig fulare än fulast!  

 

Osäkerheten på mig själv och mitt värde som människa ligger på botten. Det var verkligen längesedan jag mådde såhär dåligt över mig själv. Det är flera bidragande orsaker och det mesta är sådant som jag inte pratar om på bloggen. För det finns fortfarande mycket jag inte kan dela med mig av här. 

Men jag vet inte alls hur jag ska hantera det när jag inte kan skriva och få respons, tankar och förståelse från andra. 

Jag har så mycket i mig som jag inte yttrat till någon, för det finns ingen jag kan dela de smärtorna med. Dem är för hemska för att jag ska kunna eller ens vilja prata om det. 


Just nu mår jag fruktansvärt dåligt..Känner ren äckel när jag tänker på mig själv.. Jag är så vidrig och hemsk..Jag kommer aldrig duga till nått.


Allt detta bara för ett litet telefonsamtal och en klantig kommentar!


 
 
frozenfire

frozenfire

28 februari 2014 06:02

Usch vad trött man blir på alla idioter det finns som vill förstöra folks liv. Fortsätt kämpa och var stark! <3

http://frozenfire.bloggplatsen.se

Sara Modigh

28 februari 2014 12:19

Tack så mycket..Jag ska alltid fortsätta kämpa även om det är svårt :)

 
Ingen bild

Bella

28 februari 2014 07:46

Förstår inte hur man kan säga något sånt till dig!
Du som är så vacker, snäll, omtänkSam och jävligt snygg.
Du är en helt otrolig människa och du har, genom de du skriver i din blogg och på gruppen på fb fått mig att må bättre efter alla motgångar jag haft de senaste åren.
Tack för att du finns Sara! Kram

Sara Modigh

28 februari 2014 12:19

Tack så jättemycket :)
Jag blir så glad av att höra att jag kunnat bidra till att någon har kunnat må lite bättre

 
Ingen bild

Maria Wolke

28 februari 2014 08:35

Du är en fin människa som ger av den kraft du har till andra. Det kallar jag generöst och medmänskligt. Du har ett gott hjärta, glöm inte det!

Sara Modigh

28 februari 2014 12:17

Tack så mycket :)
Ibland har jag svårt att se att jag duger.

 
Ingen bild

Elli

28 februari 2014 10:48

Nej du är inte ful! Tvärtom, du är jättefin. Det är en bra ide att ta bort telefonnummer från eniro, det finns många skumma människor därute. Du kan be Jakob att han ska be dina kompisar/familj osv. Att de kan ringa dig lite då och då, så vet du alltid att det inte är någon skum människa, men att du fortfarande får ha kvar överraskningsmomentet och att du inte vet riktigt vem som ringer, om du vill träna på att svara i telefon :) jag vet inte om det funkar, men du kan prova om du vill!

Sara Modigh

28 februari 2014 12:18

Låter som en jättebra ide :)

 
Ingen bild

Ruth

1 mars 2014 14:32

Nej, Sara, du är alls inte vidrig eller äcklig, helt tvärtom! Du är så söt, så omtänksam, har ett hjärta av guld. Ingen ska behöva få ett sånt telefon"samtal" som du fått, det låter jätteäckligt! Bra att Jakob var hemma och kunde avbryta det hela snabbt. Jag önskar så att du ska få lugn och ro på alla plan nu. Kram

Sara Modigh

1 mars 2014 14:34

Tack..Det var väldigt obehagligt och vet inte vad jag hade gjort om Jakob inte hade varit där.

 
Ingen bild

Jakob

2 mars 2014 12:34

Jag tycker inte att du är ful eller äcklig på nåt sätt, du är vacker och underbar och jag är otroligt stolt över dej! hur du kämpar, och samtidigt stöttar och hjälper andra, och jag får vara en del av ditt liv <3

 
Ingen bild

Matilda

2 mars 2014 16:08

Du är bäst och vackrast på jorden saris <3

Jag förstår hur du menar med att även om man absolut inte vill bli kallad sexig eller få sånna kommentarer av folk så vill man ändå ha den bekräftelsen. vilket i sig är sjuk, för man ska inte basera sitt värde i om man är snygg nog för någon annan. Men hela vårt samhälle är ju uppbyggt på just den värderingen.

Sara Modigh

2 mars 2014 16:13

Ja precis.. Jäkla skitsamhälle som gör att man blir osäker på sitt eget värde baserat på hur man ser ut ..

 
http://carolasblogg.bloggplatsen.se

http://carolasblogg.bloggplatsen.se

5 mars 2014 00:04

Hej Sara! Vad tråkigt att du känner som du gör. Det är lättare sagt än gjort men tänk på att känslor inte alltid har med verkligheten att göra. Du är inte alls ful eller äcklig! Det är bara dina känslor och tankar som lurar dig just nu. Jag har också såna dagar då sjukdomen spökar och jag känner mig som ett monster, jag har faktiskt haft en sån dag idag. Och det blir ju såklart inte bättre av att den där hen sa som hen sa till dig. Väldigt taskigt och idiotiskt sagt. Jag tycker att det säger mycket mer om hen än om dig. Du vet ju lika väl som jag att det finns dom som vill vara med dig. Troligen är hen avundsjuk, psykopat eller tycker om att jävlas. En del människor mår bra av att såra andra. Och innerst inne vet du nog att det hen sa inte är sant. Det vet jag i alla fall.

Och för den delen så tycker jag att du är mycket mer än någon som man "bara" vill ligga med. Du är ju någon som någon till och med vill gifta sig med. Och jag vet att du är mycket mer än bara sexig och någon som killar vill ligga med. Du är en fin människa. Och dom flesta människor vill ha fina människor i sitt liv, som vänner, som partner, som älskare, som bekant osv. Den där hen där emot verkar ju vara en riktigt ful och taskig person och en sån som jag inte skulle vilja gifta mig, vara vän med, umgås med, prata med, lyssna på, ligga med eller läsa personens blogg :). Du är där emot en person som jag verkligen vill läsa om. Du är väldigt klok, förnuftig, jordnära och fin som människa. Du står upp för andra och du delar med dig av dig själv och det i sin tur hjälper andra. Du är så mycket mer och bättre än vad du verkar se själv Sara. Jag vet hur det är när depressionen och ångesten förstör varje liten god tanke och känsla man någonsin haft om sig själv. Men dom kommer tillbaka och jag tror att dom kommer att stanna längre och längre och längre. Ett annat tips är att omge dig med personer som vill ditt bästa och som får dig att må bra. Andra kan man bryta med eller hålla på avstånd och umgås med ibland. (Själv är jag bäst på att bryta kontakten med taskiga människor, och jag vet att alla inte är som jag. Så det är inte fel att ha dem kvar heller, men det kan nog vara bra att inte låta dom komma för nära och göra för stor skada). Jag personligen tycker att du är värd bra och snälla vänner <3 kram Carola

http://carolas.bloggplatsen.se

Sara Modigh

5 mars 2014 00:16

Tack för ett otroligt fint och stärkande meddelande. Det betyder jättemycket för mig! Mitt ångestmonster ger mig så många självkritiska tankar om att inte räcka till och jag har svårt att sålla bort de tankarna just nu. Man jag hoppas att jag snart kommer ut den här svackan. Jag har ju trots allt klarat det förut så jag ska klara det igen!

Jag är glad att jag har min blogg där jag kan skriva och bearbeta mina tankar och känslor och även få höra andras tankar som kan få mig att tänka ur en annan synvinkel.

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards