En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 9 juni 2016

För trött för livet

Av Sara Modigh - 9 juni 2016 15:15

Hur kan man vara såhär trött? 

Jag förstår det verkligen inte, är det värmen som gör det eller är det något annat som påverkar? 

Är jag mer nedstämd än jag kan känna? ÄR det min MS som spökar? Jag vet inte vad det är som är fel men det är något som inte stämmer. Det här känns inte alls bra. 

Jag kan bara inte ta mig upp ur sängen på morgnarna. Jag vaknar men är för trött för att ens öppna ögonen, så jag vänder mig och somnar om. Varje dag den senaste tiden har det varit så otroligt jobbigt att vakna. Kanske är det för att jag mår bra när jag sover och så fort jag vaknar känner jag smärtan i både kropp och själ. Att sova blir som en flykt från allt som är jobbigt. Så har det varit innan,

men samtidigt känns det inte som förut. Det känns inte som om jag sover bara för att sova. Utan jag känner mig verkligen jättetrött och trots att jag sover blir jag inte piggare. 

 

Jag har nog inte kommit upp ur sängen innan klockan ett på flera veckor känns det som, och ju längre jag sover på dagarna desto svårare blir det ju att somna på kvällarna. Brukar inte somna förrän framåt fyra på morgonen nu för tiden. Men trots att jag somnar vid fyra kan jag ändå sova till halv tre nästa dag. Alltså nästan tolv timmar i sträck. Och inte blir jag piggare för det. Nej jag är så trött så trött. Så trött att jag känner mig helt gråtfärdig när jag vaknar och inser att jag måste upp igen.Vet inte hur det ska gå imorgon när jag ska vara på sjukhuset klockan nio på morgonen. Hur ska jag kunna ta mig upp? Hur ska jag orka med morgondagen? 

Ska göra en MR igen imorgon så det tar ju ett tag, men kanske kan jag sova i maskinen? Det kanske underlättar både undersökningen och resten av dagen. För jag ska på studentkalas imorgon också.

Det kommer nog bli väldigt tufft, men det är bara att bita ihop och kämpa på. 


Jag önskar så att jag kunde få känna mig pigg. Jag önskar att det kunde vara som det var innan.

Då jag vaknade och var klarvaken på en halv sekund. När jag flög upp ur sängen hur pigg som helst, jag behövde knappt ens sova alls eller jag kunde sova hur länge som helst. Men jag var alltid pigg när jag vaknade. Nu kommer jag knappt ens ihåg hur det känns att vakna och känna sig utvilad.  Känner mig nästan aldrig pigg längre. Är det såhär det är att bli gammal eller när det något som är allvarligt fel? 

Ska det vara såhär för alltid? Hur ska jag då orka med? Jag är för trött för livet, för trött för att kunna fungera. För trött för att ens ta hand om mig själv. 

 
 
Annorlunda

Annorlunda

9 juni 2016 20:17

Har du koll på dina sköldkörtelvärden? Kan vara hypotyreos tänkte jag.

http://nouw.com/annorlunda

Sara Modigh

9 juni 2016 21:10

Jag har inte stenkol på hur värdena ser ut. Men även min neurolog var lite orolig för det och tester gjordes. Det jag fick till svar då var att jag har något för låga nivåer av D-vitamin. Man kollade sköldkörteln samtidigt så jag antar att det såg ut som det skulle eftersom jag inte hört något annat.
Kan dock inte säga att D-vitaminen hjälpt mig mot min trötthet.

 
Cilla

Cilla

12 juni 2016 09:11

Jag lider av samma trötthet. Vet inte om det är Litium som får mig att sova så tungt. I vanliga fall vaknar jag 101 gånger på natten och den känns superlång men nu känns det som jag somnar och nästa gång är det morgon och ljust och jag är megatrött. Har skitsvårt att vakna.
Ferretin kan göra en seg. Var och lämnade blodprover förra veckan... Vill med vakna pigg någongång.. Hoppas du får svar varför!

http://ensekundtusentankar.blogg.se

Sara Modigh

12 juni 2016 15:32

Det låter jobbigt du. Trötthet är så handikappande på något sätt tycker jag. Speciellt när man inte orkar med saker som man vill göra.
Hoppas att det blir bättre för oss båda snart :)

 
Ann

Ann

15 juni 2016 17:26

Jag ska skriva om att "Mia" har en ny blogg får jag länka till dig då jag tänkte skriva om vem hon har stulit texter från?

http://nouw.com/annorlunda

Sara Modigh

15 juni 2016 18:16

Ja det får du gärna göra :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards