En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 27 juni 2013

Om jag dör av en oupptäckt sjukdom så är det vårdcentralens fel!

Av Sara Modigh - 27 juni 2013 02:59

Har i en veckas tid nu fått värre och värre känselstörningar i båda benen och även  myrkrypningar i mina händer.

Det började med att jag hade en konstig värmekänsla i min ena fot och ankel. Det kändes som det låg något varmt precis bredvid mitt ben. Denna känslan har sedan spridit sig upp för hela mina ben ända upp till min svank. Känslan har ersatts med en svidande, brännande känsla i huden. Känns som när man kommer in efter att ha varit ute i minusgrader och lekt i snön och är kall och blöt. 

Här om dagen började jag även få myrkrypningar i händerna.

Mina ben är jättesvaga och vingliga. Mina knän viker sig med jämna mellanrum och jag krockar med dörrkarmar och kan inte hålla balansen när jag blundar. 

Det har gått så långt att jag knappt orkar gå. Jag är helt utmattad och spyfärdig bara av att  gå en liten bit. Det känns som mina ben är gjorda av spagetti. 


Jakob ringde in till vårdcentralen i måndags och förklarade symptomen. Där ville de att jag skulle komma in med en gång för de sa att "Det låter allvarligt, vi vill att ni kommer så fort som möjligt". Men då jag inte klarar att gå själv och Jakob jobbade både måndag och tisdag så fick vi vänta tills onsdagen. 


Så idag var vi där. 

Läkaren kollade lite reflexer och om jag hade puls och känsel i mina fötter.  Det var i princip allt hon ville göra. För så fort jag nämnde ordet ordet psykisk ohälsa så var mina problem psykiska.  Samtidigt som hon också påstod att problemen förmodligen inte beror på folatbristen jag har, så när jag var inne förra gången (för inte allt för länge sedan) för liknande problem med mina ben och fick höra att det berodde på folsyrabrist så var väl inte det sant.


Läkaren förklarade för mig som om jag var dum i huvudet " Du förstår, Ångest kan yttra sig på detta viset. Jag såg i din journal att du har Sobril utskrivet. Ta dem"


Jag har haft min ångest problematik sedan sex års ålder. Jag vet hur min ångest yttrar sig! Jag vet vad ångest är och jag vet hur ångest känns. Jag vet att jag aldrig fått myrkrypningar av ångest och jag vet att jag aldrig fått fysiska problem som blir gradvis värre med tiden av min ångest. 


När jag sa till henne att jag vet hur min ångest känns och hur den fungerar blev hon jättesur och tvär. Det fanns en iskall kyla i hennes blick och man bara kände hur hennes förakt mot mig dröp ur varje ord hon yttrade. 

"då får vi väl ta lite prover då, Eller så får vi skicka in dig för inläggning så de kan ta prover där. Vi kan i alla fall inte göra något mer för dig"

Så fick ta samma prover som förra gången jag var inne och det konstaterades att mitt folat-värde var "4". 


Så nu undrar jag, Hur många har ångest som känns sådär?


Jag tycker det är så otäckt att de inte ens vill överväga att det kan vara nått fysiskt bara för att jag har psykisk ohälsa. 

Att man måste känna sig som en belastning och en idiot som bara tar deras tid med sin psykiska ohälsa istället för att gå till psykiatrin. 

Att de näst intill vägrar att ta ett blodprov för att åtminstone försöka se om det finns en fysisk orsak till mina symptom. Hur ska man få hjälp med somatiska sjukdomar om vårdcentralen vägrar leta, BARA för att man har en journal från psykiatrin. 



Om jag dör av en oupptäckt sjukdom så är det vårdcentralens fel!

 
 
J

J

27 juni 2013 09:59

Jag blir nästan fly förbannad när jag läser detta. Att det får gå till så här. En läkare får inte bete sig hur som helst och MÅSTE ta ALLA patienter på allvar. Hon kan omöjligt veta hur din ångest ter sig. Usch.

http://tantilutta.bloggplatsen.se

Sara Modigh

27 juni 2013 15:42

Ja, Jag blir så frustrerad. Det är precis som för tre år sedan då jag inte eller blev tagen på allvar. Så det slutade med inläggning på sjukhus med dropp och blodtransfusion för mina blodvärden var så dåliga.

 
Krokii

Krokii

27 juni 2013 23:12

Jag blir så ledsen när jag läser om hur du som patient blir behandlad bara för att du lider av en annan åkomma, också. Det är som att de blir helt blinda då de flesta läkarna. Känner igen mig tyvärr.. Hoppas verkligen INTE det slutar dåligt på något sätt för dig. Stå på dig och våga byta läkare!!

Styrkekramar

http://krokii.bloggplatsen.se

Sara Modigh

28 juni 2013 02:39

Ja, Jag hoppas att det kommer lösa sig.

 
http://ilivet.bloggplatsen.se

http://ilivet.bloggplatsen.se

28 juni 2013 01:31

Usch! Man blir arg. Jag har hört av en vän att även hon har fått ett sånt bemötande så fort läkarna har fått veta att hon har en psykisk sjukdom. Hon hade fel på bukspottkörteln och grav d-vitaminbrist men läkaren sa att hon hade en depression. Och då sa hon att hon levt med depression under flera år av sitt liv och som du så vet hon hur en depression känns och att det hon hade inte var en depression. Sen fick hon kolla upp det och då visade det sig vara fel på bukspotkörteln och d.vitamin brist. Det är ju helt sjukt! Det verkar vara vanligt förekommanden! Grrrr.

http://ilivet.bloggplatsen.se

Sara Modigh

28 juni 2013 02:41

Ja, Du är inte den enda som berättat liknande historier. Jag blir så arg och frustrerad över hut sjukvården blundar för alla med psykisk ohälsa.

 
En flicka som är stark

En flicka som är stark

8 augusti 2013 12:56

Jag har själv råkat ut för liknande saker med fysiska problem. Och det är så förbannat irriterande. Nu när jag håller på att utredas för levercancer så har jag varit väldigt tyst om mina psykiska problem, just för att inte råka ut för det där. Men, står det i journalerna så är det ju omöjligt. Kämpa på mot din rätt!! VÄGRA att ge dig! Besök en annan läkare eller åk till akuten för att få en annan läkares bedömning. HEJA DIG!

http://jessi91.spotlife.se

Sara Modigh

8 augusti 2013 15:12

Ja, Det är hemskt att det ska vara såhär. Att man måste dölja vissa problem för att få hjälp med andra. Även om det är ångest så kan de ju inte veta det för ens de har uteslutit allt annat. Men läkarna vill ju inte ens tänka tanken att det kan vara något annat.

 
lenemaj

lenemaj

31 augusti 2015 05:51

Hej.psykisk ohälsa är bara ett sätt för läkaren att dölja sin egen inkompetens.

http://ullateljen.se

Sara Modigh

31 augusti 2015 11:53

Ja det stämmer nog rätt bra

 
Ingen bild

Veronica hult

15 maj 2017 22:19

Hej! Jag har en varm känsla under min ena fot och börjar undra vad det kan bero på? Har du fått något svar såhär längre fram? Tacksam för svar. Skriv gärna till min mail. Veronicahult@live.com

Sara Modigh

17 maj 2017 16:14

Hejsan, har skickat ett svar :)

 
Ingen bild

anonym vårdpersonal

2 augusti 2017 10:25

Kolla upp så du inte har Multiple sklerosis

Sara Modigh

3 augusti 2017 17:57

Tack för tipset :)
Fick diagnosen MS oktober 2013 :)

 
Ingen bild

Lena

16 augusti 2017 14:47

Hej jag undrar om myrkrypningar försvinner någon gång?

Sara Modigh

21 augusti 2017 14:35

Det beror nog mycket på orsaken till myrkrypningarna.
Man kan ju få myrkrypningar i kroppen av många olika saker.
För min del berodde det ju på en inflammation i hjärnan orsakad av min MS.
När den inflammationen sedan lade sig försvann ju de ständiga myrkrypningarna. Nu för tiden känner jag bara av dem när jag är väldigt trött eller gör något fysiskt ansträngande.

 
Ingen bild

Michael

20 oktober 2017 08:57

Hej. Ser att du blivit diagnoserad. Är det någon medicin du tar för att inflammationen ska lägga sig? Och hur gick själva diagnoserandet till? Brukar vara krångligt och långdraget har jag hört. Har du skrivit ett nyare inlägg om detta så kan du bara länka till det om du vill. Tack på förhand, och ha det så himla bra :)

Sara Modigh

21 oktober 2017 09:18

För mig var det mest krångligt att faktiskt få remiss för att få utredningen för MS. Men när den väl kom gick utredningen fort. Fick göra en MR-undersökning och ta blodprover och göra en lumbalpunktion för att kolla ryggmärgsvätskan.
Fick diagnosen kort där efter och fick börja med bromsmedicin direkt.
Nu är jag inne på min fjärde broms som jag hoppas ska fungera för mig.
Har ju en hel kategori på bloggen med MS-relaterade inlägg om du är intresserad av att läsa mer :)

http://saramodigh.bloggplatsen.se/kategori/263346-multipel-skleros/


Ha det så bra du med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards