En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 3 april 2015

Den slampan är jag också

Av Sara Modigh - 3 april 2015 14:15

Varning för ett inlägg med starkt sexuellt innehåll!


 

Jag fick en kommentar med en förfrågan om att skriva om den här videon och jag kände direkt att Ja, det vill jag gärna skriva om. För detta är verkligen jätteviktigt!

Jag känner igen mig så otroligt mycket i orden och det kunde lika gärna varit mina ord och min historia. 


Jag var också "klassens slampa", jag förlorade oskulden tidigt, använde sex som ett sätt att självskada och så mycket av mitt liv kretsade runt just sexet som skadade mig. Jag var också den där tjejen som hade sex inne på skolans toalett, tjejen som hade sex med äldre män och tjejen som kallades för hora. 


Jag tycker att detta är jätteviktiga ord och precis som Therese säger, om man bara kan nå ut till en enda person och få dem att förstå så är det värt det. 

Genom att prata öppnare kanske man kan få andra unga tjejer att förstå sin problematik eller att våga be om hjälp.


Det tog lång tid för mig att förstå varför jag gjorde som jag gjorde.  Jag önskar att det hade funnits någon som kunde förklara för mig, berätta att jag inte var ensam och visa att det kan bli bättre. 

Jag vet inte om jag hade trott dem om de berättade. För jag var så djupt inne i det då. Men jag kanske hade förstått tidigare. Tagit mig ur det fortare eller inte sjunkit så djupt ner i det självskadandet om någon hade pratat om det.
Jag hade inte sex för att jag ville ha sex, jag hade sex för att jag ville fly. Fly från ångest och fly från livet. Jag ville glömma allt för en liten stund i baksätet i någon bil, i en skogsdunge eller på någon av skolans toaletter.  Sexet liksom bedövade hela hjärnan och jag kände mig helt avtrubbad, det blev som en paus i allt.

Jag lät mig utnyttjas och gick med på nästan allt. Jag hade ingen självbevarelsedrift och struntade egentligen totalt i vad som hände med mig.  Jag ville inte leva, allt var skit och jag hatade mig själv. 

Jag träffade killar som jag inte ens visste vad det hette. Jag kände bara till deras användarnamn på nätet. Det hände mer än en gång att jag träffade killar flera gånger utan att veta vad de hette och att de faktiskt träffade mina vänner efter ett tag och jag visste fortfarande inte vad de hette. Så min vän fick själv fråga killen vad han hette för jag kunde inte tala om det. 
Nu inser jag ju hur otroligt sjukt det var att umgås med dessa killar som jag inte ens visste vad de hette. Det var varken schysst mot dem eller mig själv. Många gånger låg jag redan och planerade nästa möte när jag hade sex med någon. Jag fokuserade bara på när jag skulle kunna fly igen. 

Jag hade ett par killar som blev mina standard killar och jag behövde i princip bara logga in på MSN eller skicka ett mess för att kunna ligga för det var alltid någon som var ledig. 

Det var som värst våren och sommaren innan jag fyllde sexton. Då hade flera jag strulträffar och så hade jag fyra killar som jag "dejtade" och då träffade regelbundet. Någon enbart för sex och någon annan mestadels sex, en tredje nästan inget sex alls men umgicks mycket och det var mycket snack om sex på nätet och så den sista, en kille som jag nu är gift med. 
Jakob blev vändningen för mig, för första gången upplevde jag att någon verkligen brydde sig och ville mig väl. 


Detta är jobbigt att skriva för det ligger mycket skam och skuldkänslor i detta. Jag vet att jag haft sex med andras killar. Jag har stått och tittat en tjej i ögonen och vetat att jag vid fler tillfällen än jag kan räkna haft sex med hennes kille och den skammen följer mig än i dag. Hon visste ingenting kände inte till mig, eller otroheten. När jag träffade henne så hade det gått över ett år sedan jag dejtade hennes kille och vi träffades av en slump. Hon råkade vara vän med en klasskompis och de stod och pratade med varandra och det enda som jag hörde var ekot av sveket mot henne. Jag var livrädd att hon på något sätt skulle kunna se eller höra det som pågick i mitt huvud. 

Men det gjorde hon inte, hon och klasskompisen pratade glatt och sen gick hon. Jag har aldrig sett henne sen dess. 


Detta är på riktigt bland det värsta jag gjort mot någon annan i mitt liv och jag ångrar det så enormt mycket. 



Jag tycker att Therese  är jättemodig som vågar gå ut i sin video och berätta om vad hon upplevt och det är jättebra att hon pratar om det här. Det är jätteviktigt att prata mer om sex som självskadebeteende.  Jag tycker hon pratar väldigt bra om det som hänt henne och hon är en stark tjej som säkert hjälper många genom att gå ut och prata öppet om det hon vart med om. Mörkertalet är säkert jättestort när det gäller detta för jag skulle aldrig någonsin berättat för någon när jag höll på för jag skämdes alldeles för mycket. Jag hade ju aldrig någonsin ens hört talas om att det fanns andra som gjorde som jag. Så därför är personer som vågar prata om det väldigt viktigt och Therese video underlättar för att öppna upp för samtal om detta stora problem. 

Men jag tycker att hon glömmer något viktigt i sin video och det är att det är helt okej för tjejer att ha en sexualitet och gilla att ha mycket sex. 

Man ska få vara en ung tjej som gillar att ligga runt utan att kallas slampa och det behöver inte vara ett självskadebeteende. 

Det är precis lika okej för en tjej att gilla sex som det är för en man. 

Jag reagerade lite på att hon pratade som om att alla tjejer som har mycket sex har ett självskadebeteende och så är det ju inte, jag tycker det är jätteviktigt att inte skamma någon för deras sexualitet. 

Men när man pratar om och bara fokuserar på sex som självskadebeteende är det lätt att glömma bort att det finns de som faktiskt gillar sex och har mycket sex just därför. 


För när man är mitt uppe i självskadandet så både gillar man och ogillar sex väldigt mycket. 

Man gillar kicken, bekräftelsen, att man är bra på något, man gillar känslan av makt och även känslan av att släppa all kontroll.

Men efteråt kommer skammen, känslan av att vara äcklig, smutsig och känslan av att vara en slampa. Man känner sig dålig och hemsk och så mår man dåligt över det man precis har gjort.

Men ändå så fortsätter man, det är då det är ett självskadebeteende. När man gör saker mot sig själv som man vet att man mår dåligt av efteråt. Man gör det bara för att få en liten stund fri från ångest eller vad det nu är man försöker fly ifrån.


Jag försökte fly från ångest, dålig självkänsla och det var för mig även ett straff för att jag tyckte att jag inte förtjänade bättre.


För mig har det varit svårt att hitta min egen sexualitet efter självskadandet.

Jag har varit rädd för mina egna känslor och varit rädd för att hamla där igen. Jag försökte länge trycka undan alla känslor och lustar för att jag tänkte att det var för likt självskadesexet. 

Men jag börjar inse att det är helt okej att gilla det man vill och ha så mycket sex man vill, man måste acceptera sin sexualitet som den är och det är viktigt att aldrig någonsin göra något man inte vill!



Känner du att du har sex på ett sätt som du inte vill, har du sex på ett sätt som skadar dig så snälla snälla försök ta dig ur ditt beteende. Det finns hjälp att få!


Novahuset 
Novahuset vänder sig till killar och tjejer som utsatts för någon form av sexuella övergrepp, kränkningar eller behöver någon att prata med. De har msn-jour tis 19-21, tor 19-21 och söndag 20-22, novahuset@hotmail.com. Novahuset erbjuder även mailjour, stödsamtal och är ett stöd i kontakten med myndigheter. Novahuset arbetar även mycket med föreläsningar i skolor. Hos dem kan du vara anonym och de har tystnadslöfte.

 

Mikamottagningen

Du som har fått ersättning för sex och/eller skadar dig med sex kan vända dig till Mikamottagningen. Till oss kan du komma med dina funderingar och samtala om din situation. 

Mikamottagningen är en verksamhet som arbetar med prostitutions- och människohandelsfrågor. Vi erbjuder samtal, stöd och praktisk hjälp. Till oss är du välkommen oavsett ålder, kön och sexuell identitet.

Även du som är anhörig, partner eller vän och känner oro för någon kan vända dig till oss.

Kontakten med oss är kostnadsfri, vi har tystnadsplikt och du kan välja att vara anonym.


Det kan bli bättre, det lovar jag. Jag är ett levande bevis på det. Tveka inte att be om hjälp om du behöver det. 

Du är värd att ha ett hälsosamt sexliv och du kan få det. Du måste bara våga ta steget att kämpa mot självskadandet. 


Jag önskar så att jag kan nå ut med mina ord till just dig. Du som sitter där och läser, som känner igen dig i det jag skriver och få dig att inse att du är så värdefull och du är värd så mycket mer än det här. 

Du behöver inte det där sexet som skadar dig även om du tror det just nu. 

Jag var jätterädd i början och det tog lång tid att läka såren. Men jag har börjat acceptera mitt förflutna och ser det som en del av min historia och det är den som gjort mig till den jag är idag. 

Det går att komma vidare så tro på dig själv!


 
 
Annie

Annie

6 april 2015 15:49

Du skriver så bra Sara. Tittar in här då och då :)

Vacker du är :)

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Sara Modigh

6 april 2015 18:50

Tack så mycket Annie :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards