En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 3 september 2015

Fuck you dumbass!

Av Sara Modigh - 3 september 2015 16:00

Daniel 14:00
Psykisk ohälsa tror jag inte på. Det tycker jag bara är folk som gnäller. Men ms är inte skoj. Hade en polare vars far fick det.
Sara 14:09
Psykisk ohälsa är betydligt mycket värre än MS kan jag lova dig
Daniel 14:10
Nee tror bara folk är veka och så går dom och lipar hos en psykolog och får sjukskrivning. Vet flera stycken som gjort det för att slippa jobba
Daniel 14:12
Men ms förstår jag att du blivit djukskriven för
Sara 14:13
Det där är en väldigt farlig fördom du går och bär på. Vet du om att psykisk ohälsa är en av de vanligaste orsaken till död hos ungdomar?
Daniel 14:13
Japp kallas naturligt urval
Sara 14:14
Det gäller väl alla sjukdomar i så fall och inte enbart psykiska?
Daniel 14:16
Ja det är det iofs. Men att bli sjukskriven pga av det vi kallar psykisk ohälsa i sverige är bara bullshit
Sara 14:16
Vad är det som får dig att säga så?
Daniel 14:17
Altså man kan ju förstå om folk mår dåligt av tex att man förlorat hela sin familj i krig eller nåt
Daniel 14:17
Jag har varit soldat
Daniel 14:17
Och jag tycker folk gnäller för lätt
Sara 14:18
Ja, och kan du förstå att det finns sjukdomar som gör att folk mår ännu värre än så trots att det utåt sett inte finns något att må dåligt över?
Att det blir ett fel i hjärnan så att känslor inte går att kontrollera alls och att man mår så fruktansvärt dåligt att man inte klarar av livet.
Daniel 14:18
Speciellt i sverige. När folk som har haft hela livet severat för sig kallar sig deprimerade och liknande
Daniel 14:19
Då tror jag att det kan åthjälpas med rätt kost träning och meditation
Daniel 14:20
Och det är upp till var och en att ta tag i. Inte psykvården. Dom ska finnas för folk med riktiga problem
Sara 14:20
Det är ett riktigt problem
Daniel 14:21
Okej vad för traumatisk krigsbrott har du blivit utsatt för som gjort att du behövt uppsöka psyket?
Sara 14:25
Vad är det du inte förstår? Psykiatri är så mycket mer än bara hjälpa människor som varit med om jobbiga upplevelser. 
Du verkar inte inse att det finns många som mår värre än vad du kan föreställa dig trots att allt i livet egentligen är bra. Man har ett hem, aldrig vart med om några krigstrauman och vi lever i ett land som är helt okej att bo i. 
Men människor blir sjuka ändå. 
Precis som att man kan drabbas av diabetes och få brist på insulin så kan man även få brist på de signalsubstanser vi behöver för att fungera i vårt känsloliv.
 
 
 
Alltså sådana där konversationer?! Man blir ju mörkrädd för mindre!
 

Tänk om jag gick fram till alla med cancer och sa:"cancer tror jag inte på, det är bara människor som gnäller massa för att de inte vill jobba"
Då hade nog en hel del människor blivit upprörda. Det hade inte på något sätt varit accepterat att gå runt och säga sådana saker till människor som kämpar med en sådan hemsk sjukdom. Men så fort det gäller psykiska sjukdomar så finns alltid de där människorna som gapar om att allt bara är på låtsas och att det bara handlar om att man inte vill jobba.
Det är en fördom jag har fått höra många gånger för att det är så attityden kring psykiska problem många gånger ser ut. 
Det finns ingen förståelse för att psykisk ohälsa är ett verkligt problem som skördar flera människoliv varje år. 
 
Det är precis sådana här attityder som bidrar till att vi fortfarande har så hög självmordsstatistik.
Det är en attityd som bidrar till att många mår dåligt i tystnad för att de är rädda för att söka hjälp.
En attityd som gör att de som är drabbade inte vågar prata högt om sin problematik så att okunskap och fördomar får mer fäste samtidigt som sanningen och kunskapen om hur det verkligen är hamlar i skymundan. 
Nästan alla med psykisk ohälsa möts av okunskap, negativa attityder och diskriminering. 
 
Så borde det verkligen inte vara!
   
"Trots att psykisk ohälsa är så vanligt diskrimineras och missgynnas människor dagligen i Sverige. Nästan var tredje person säger att man inte kan tänka sig att arbeta tillsammans med någon som har psykiska problem. Socialstyrelsens siffror visar att personer med psykisk ohälsa får sämre vård och oftare dör i vanliga sjukdomar som cancer, diabetes, hjärtinfarkt och stroke. Att vara utsatt för diskriminering gör att människor också kan hindra sig själva från att söka hjälp, vara sociala och stanna i arbete. På så sätt blir många ännu sjukare. Helt i onödan." - Hjärnkoll
 
Hur ska man egentligen bemöta dessa fördomar och riktigt hemska attityder som människor har och många gånger gärna delar med sig av?
 
Hur ska man orka med att kämpa samtidigt som man blir ifrågasatt. Det finns så många som
på riktigt är helt övertygade om att det bara handlar om att man är lat och inte vill jobba. 
Något som de säger sig veta för att: "Jag känner någon som...."
Då undrar jag, hur väl känner du egentligen denna personen, och baserat på din negativa attityd till psykisk ohälsa tror du verkligen att de har varit helt ärliga mot dig om sin psykiska problematik?
 
Faktum är att ytterst få verkligen berättar sanningen om hur de mår just för att de har en stor rädsla inför dessa negativa attityder. 
Man är rädd för att dömas så man håller hemligt hur illa det faktiskt är.
Vi berättar inte hur vi vaknar varje natt av att vi gråter, att vi inte orkat duscha på över en månad för att blotta tanken på att göra det får oss att önska att vi var döda, bara för att ansträngningen som krävs för att orka duscha är mer ork än vi har kvar. Vi berättar inte att vi skadar oss själva som straff och inte heller berättar vi om de där tankarna på att avsluta våra liv som ständigt finns där i våra tankar.
Vi berättar ingenting för vi känner skam och rädsla inför vad andra människor tycker och tänker. 
 
 
Psykisk ohälsa är ett stort problem som ökar mer och mer och negativa attityder mot de som är drabbade gör knappast saken bättre. 
 
 
 
 
Daniel 14:31
Psykisk ohälsa är påhittat i sverige. För jag kan gå och lipa hos en psylolog imorrn om jag vill och få sjukskrivning resten av livet om jag vill
Daniel 14:31
Vilket många som inte vill jobba gör
Daniel 14:31
Det är för lätt i sverige
Daniel 14:32
Säger inte att du inte har rätt till sjukskrivning pga ms. Men jag ifrågasätter systemet som sjukskriver folk på ööpande band i sverige
Daniel 14:32
Löpande
Sara 14:33
Ifrågasätt systemet och inte människorna då. Sen så är det högutbildade läkare som sjukskriver människor och de har förmodligen mer kompetens än vad du har att avgöra hur sjuk någon är.
Daniel 14:35
Så någon som är född med silversked i mun och därav förvärvat ett dipöom är mer lämplig att bedömma hur folk gnäller sig till semester?
Daniel 14:37
Mer lämpad än någon som sett världens grymheter. Sett barn vars föräldrar blivit akjutna i bitar. Blivit skjuten på
Sara 14:38
Det är en hög utbildning för att bli psykiatriker ska du veta och du har ju absolut inga kunskaper om psykiatri eller hur psykiska sjukdomar fungerar så du är inte på något sätt lämpad att uttala dig i frågan
 
 
 
Något är allvarligt fel i vårt samhälle och det är inte det faktum att folk sjukskrivs för psykiska problem, utan att människor har en så stor okunskap om vad psykisk ohälsa är. 
Det finns ett hat som riktas mot sjuka människor som grundar sig helt i fördomar om vad man tror att psykisk ohälsa är. 
Det handlar inte om att gå och grina hos en psykolog för att få "semester" eller bli "sjukskriven livet ut" bara för att "man inte vill jobba"
Varför skulle man som fullt frisk inte vilja jobba? Det är något som jag inte förstår. Det är så jävla jobbigt att vara sjukskriven, att ständigt behöva oroa sig för ekonomin, att inte ha råd att leva och att dessutom ha en sjukdom att tampas med gör ju inte saken lättare. Men jag tror ju knappas att det skulle vara kul utan sjukdomen. Att bara sitta där hemma i sin ensamhet när alla andra är på jobbet. Sitta där helt ensam och se skulderna växa för att man inte har råd att betala sina räkningar. Varför skulle man vilja byta ett jobb mot det om man är fullt frisk? 
 
Jag skulle kunna tänka mig att det i så fall handlar om att man verkligen verkligen vantrivs med sitt jobb, och om så är fallet kanske det är dags att leta efter ett nytt jobb? 
 
Men att det skulle vara så att alla människor som är sjukskrivna för psykisk ohälsa enbart är det för att de är lata och bara vill ligga hemma och få pengar tror jag inte ett skit på.  
 
Jag undrar verkligen varifrån ilskan över att psykiskt sjuka människor behöver sjukskrivas kommer?
 
De som är sjukskrivna är ju det för att de behöver vara det. Det är många människor som blivit utförsäkrade och som sedan tagit sitt liv för att de inte klarar av de jobb som de måste gå till.   
Det är otroligt många människor som lider svårt av psykisk ohälsa och som inte ens kan ta hand om sig själva. Är det då rätt att tvinga ut dessa människor att sköta ett jobb?
Skulle du vilja åka buss med en busschaufför som är självmordsbenägen? Skulle du vilja bli opererad av en kirurg som varit uppe hela natten och gråtit? Skulle du vilja att dina barn gick på en förskola där förskolläraren får svåra ångestattacker inför barnen och sitter i ett hörn och skriker och gråter av ångest timmar i sträck?
 
Troligtvis inte, för dessa människor behöver vård och tid att läka innan de kan jobba, precis som för alla andra människor som är sjuka. 
De negativa attityderna som riktas mot personer med psykisk ohälsa är ett hot mot folkhälsan och är väldigt skadliga mot personer som redan är i en utsatt situation. 
 
Det gör mig så arg att det år 2015 fortfarande finns människor med den synen på psykisk ohälsa. 
Man kan ju tycka att människor nuförtiden med all information som finns borde inse att det rör sig om riktiga och för individen ofta väldigt farliga problem. Det är helt oförsvarligt att ha sådana attityder mot personer som råkat bli sjuka.
 
Så fuck you dumbass!
   
     
 
 

 
 
Ida

Ida

3 september 2015 16:36

Det är verkligen skrämmande hur en del tänker. Skrev en del igår om hur viktigt det är att våga söka hjälp och bli tagen på allvar. Styrka till dig, ta inte idioterna på allvar./Ida

http://agirlofsomeimportance.blogspot.com

Sara Modigh

3 september 2015 17:16

Det är verkligen fruktansvärt att sådan attityder får existera. Jag tar det allvarligt men jag tar inte åt mig för jag vet sanningen om hur det är att verkligen leva med psykisk ohälsa.

 
Paula

Paula

4 september 2015 21:35

Usch, jag blir mörkrädd när jag läser ditt inlägg. Hur kan det finnas sådan okunskap kring psykisk ohälsa?!! Det är trots allt 2015. Jag fattar verkligen inte.

Människor säger till mig ibland att de vet någon som fejkat psykisk ohälsa bara för att få bli sjukskrivna och det har funkat. Men om det finns en person som fejkar betyder det ju inte att vi andra fejkar. För några år sedan skrev tidningar om en man som hade låtsas sitta i rullstol i flera års tid så att hans familj skulle få assistansersättning. Men betyder det att rullstolsburna människor generellt sett fejkar och att de i verkligheten skulle kunna gå? Svar nej. Varför skulle det vara annorlunda med oss som har psykiska diagnoser? Usch, det är hemskt att vi som har osynliga diagnoser blir misstrodda på det här sättet :-(

http://blogg.aspiration.nu

Sara Modigh

4 september 2015 22:10

Ja det är verkligen jättehemskt att alla dras över en kam baserat på sådana fördomar.
Sen så kan man ju också undra vad som driver en människa att behöva fejka något sådant?

 
Tuula

Tuula

8 september 2015 03:21

Vad är det för för tönt som skrivit? (förlåt för mitt omogna ordval, men blev upprörd). Han har ingen rätt att yttra sig om saker han inte vet något om, för det finns faktiskt folk som mår skit nog ändå utan att han ska vara där och kommentera och dryga sig. Det hjälper knappast något att han säger såna där saker, snarare tvärtom. Man vågar ju inte skriva eller ens öppna sig längre när man blir påhoppad på det viset.

Nej, man får väl helt enkelt hålla käft och hoppas att man inte mår så dåligt så man måste söka sjukvård, för det är uppenbart ett jävla gnäll bara.

http://midnightpoison.bloggplatsen.se

Sara Modigh

8 september 2015 12:07

Det är hemskt att det finns så mycket okunskap om vad psykisk ohälsa är, och det är ännu värre att den bristande kunskapen hos människor ska drabba de som redan har det svårt.

 
Ingen bild

Carro

8 september 2015 21:53


I tystnaden skriker minnet. I mörkret växer förtvivlan.
I ensamheten njuter ångest och i närhet värker orkeslöshet.

Stänga av och starta om. Släcka och få ro. En liten stund av den verkliga tystnaden. Drömlös.

Att inte få vila från det hemska. Att barriären brister och spillror finns kvar.

Den jag var är försvunnen. Jag hittar inte tillbaka. Var är glädjen? Var är energin? Var är njutningen av att kunna åstadkomma?

Jag saknar min lilla låda där allt låg förpackat. Det som jag minns men ändå inte minns. Det jag aldrig nämnt.

Hatet jag trodde var riktat bort men som var riktat rakt in. Hatet som håller mig vaken. Självförakt. Äckel.

Jag har fått lära mig att hitta motstånd men allt jag känner är avstånd. Mitt avstånd från mig. Mitt avstånd mot den jag älskar.

Min låda. Mitt kassaskåp. Min räddning. Sprängd.

 
Ingen bild

Ellen S

14 september 2015 19:20

Jo, håller med om att man blir mörkrädd. Men när jag läst ditt senaste blogginlägg, det om din morgon, så tror jag att det finns två ihophörande förklaringar till reaktionen hos tex Daniel.

 
Ingen bild

Ellen S

14 september 2015 19:27

Fort. Det ena är att man TROR att man har upplevt samma sak som du. Dvs det där "jag orkar inte borsta tänderna osv, allt är FÖR jobbigt" Man fattar inte att det som är en tillfällig svacka hos en själv är ett ännu lägre normaltillstånd hos andra. Den andra anledningen är att man inte VILL eller vågar förstå. Det är nämligen läskigare för en frisk människa att föreställa sig att det blir kan bli fel i psyket än i kroppen. Och om man accepterar att det kan hända så måste man också acceptera att det kan hända en själv. Därför väljer man att verkligen tro att det alltid beror på yttre orsaker när folk drabbas. I många fall tror jag alltså att det är en för personen okänd skräck som hindrar dem från att förstå. Men det är ingen ursäkt, och det är inte ni som har det svårast som ska behöva visa förståelse för dem utan tvärt om! Hoppas det här blev begripligt. Annars får du höra av dig☺

Sara Modigh

14 september 2015 20:30

Jodå, jag förstår precis vad du menar och det är säkert en av många förklaringar. (för det finns nog ingen enkel förklaring)
Speciellt det där. "jag har haft ångest" eller "Jag har också vart ledsen" känner jag väl igen och har hört som argument för att min sjukdom inte skulle vara riktig. Jag tror att det är för att många gånger när det kommer till psykiska sjukdomar är det ju känslor som alla någon gång upplevt som man har. Fast man har det jämt, helt okontrollerat. Så det blir en helt annan sak när känslan blir sjuklig.
Man kan ju jämföra det med att slå tån i tröskeln, det jämt så förbannat ont i några sekunder och sen är det över. Men tänk om man hade den känslan nästan dygnet runt, det går aldrig över och då och då fylls smärtan på och blir mer intensiv. Det är så det är att ha sjuklig ångest. Smärtan är ju egentligen den samma men ändå inte.

Jag tror att de bästa man kan göra är att försöka prata mer öppet för att fler människor ska få förståelse för hur det faktiskt är.

Tack så mycket för din kommentar :) Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards