En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 16 juni 2016

Dumförklarad av läkare, som vanligt

Av Sara Modigh - 16 juni 2016 21:09

Jaha ja, idag hade jag min telefontid med läkaren som, utan att rådfråga eller ens ha träffat mig, ändrade om i min medicinska behandling av min migrän. Ändrade den medicin jag haft i flera år till en medicin jag tidigare prövat och inte tålt

Jag känner mig flera timmar efter samtalet fortfarande arg och irriterad över den behandlingen jag utsattes för.

Läkaren tjatade trots mina försök att förklara att jag fick så svårt att andas att det kände som att jag skulle kvävas och så svåra smärtor i bröstet att jag blev sängliggande varje gång jag tog de där tabletterna hon skrev ut.

Men hon stod på sig och tjatade om att dessa tabletter var mycket bättre (läs billigare).

Hon vägrade inse att jag fick svåra biverkningar av den medicinen hon ville att jag skulle ta och sen vägrade hon även förstå att den andra medicinen kunde hjälpa mig. "Det är ju samma medicin med olika namn" sa hon. 
 

Men jag hävdar bestämt att så inte är fallet. För JAG känner skillnad! Jag blir sjuk av de ena och inte den andra, jag blir hjälpt av en av dem och inte det minsta hjälpt av den andra.

Jag har äntligen en medicin som inte ger mig biverkningar, en medicin som faktiskt tar bort migränen och som dessutom funkar även om anfallet redan är i full gång. Vilket i sin tur gör att jag inte kan överanvända medicinen. Något som hon också anklagade mig för att göra utan att veta något om hur ofta jag tar medicinen. 

Alla som känner mig vet att jag inte är glad i tabletter och sällan tar ens en Alvedon om inte nöden verkligen kräver det. Jag har på grund av min MS huvudvärk väldigt ofta. Ibland flera gånger i veckan. Men jag tar bara migräntabletterna om jag är hundraprocentigt säker på att det är migrän. Något som jag inte är om inte anfallet är i full gång. Ännu en anledning till att Relpax är bättre, då den faktiskt fungerar att ta mitt i ett anfall. Sumatriptan däremot måste tas i början av ett anfall för att ge effektiv effekt. Vilket innebär att jag om jag inte vill ha migrän måste ta medicinen vid varje tillfälle då jag får huvudvärk då jag ofta har min vanliga huvudvärk innan jag får migrän. 

Läkaren ifrågasatte också, ännu en gång utan att någonsin träffat mig, ifall jag verkligen har migrän. Hon tyckte att jag skulle söka mig till en sjukgymnast för att det säkert är spänningshuvudvärk och inte migrän. 

Enligt henne så kunde man ju få spänningshuvudvärk av födoämnen "ljus och ljud och sådant där"

men enligt vad man kan läsa på 1177 om spänningshuvudvärk så får man inte spänningshuvudvärk av "sådant där": "Spänningshuvudvärk förvärras inte av fysisk aktivitet... Ljud och ljus brukar inte heller påverka huvudvärken."

Jag tycker det är så sjukt att man som läkare försöker pressa på någon en medicin den reagerat så kraftigt på tidigare, bara för att spara pengar. Jag mår fan illa när jag tänker på hur jävla värdelös vården är på så många olika sätt. När det fokuseras mer på att spara pengar än att ge patienter den vård de behöver så har det gått riktigt snett. 




 

 


 
 
Cilla

Cilla

19 juni 2016 00:19

Man blir ju fan mörkrädd. Så jävla hemskt att det ska vara så.
Under min utredning fick jag frågan om jag har svårt att lita på "högt uppsatta personer" och jag sa JA. Så många gånger jag har blivit felbedömd, läkare som kämpat på med medicin till min son fast jag visste att han behövde en annan. Man undrar varför dom har sitt jobb. Känns som man kan klara det själv och med hjälp av Google. Typ

http://ensekundtusentankar.blogg.se

Sara Modigh

21 juni 2016 15:57

Ja, Jag tycker många läkare är väldigt respektlösa och vägrar lyssna på vad man säger. Det känns som om allt handlar om att spara pengar snarare än att hjälpa människor som är sjuka.
Riktigt jävla illa faltiskt

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards