En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 15 maj 2013

Tjock är ful och äcklig

Av Sara Modigh - 15 maj 2013 17:18

Lade upp en text häromdagen där jag skrev om att många unga tjejer mår dåligt över sin vikt och känner sig tjocka, fula och äckliga. Jag skrev om att man inte ska känna sig ful och äcklig bara för att man har lite fett i kroppen . För oftast så är ju tjejerna som skriver sådär redan smala.
Detta är vad jag fick till svar:

 


Texten handlade absolut inte på något sätt om vad vissa människor finner attraktivt eller inte. Så himla onödigt att skriva att alla tjocka människor är fula och äckliga när jag skrivit om vilket stort problem den attityden har i samhället. Denna killen (vad annars) verkar tro att tjejer bara lever för att göra sitt utseende honom till lags. Han var tvungen att skriva ut att tjocka människor är äckliga och fula och hur han aldrig kommer uppskatta en tjock tjej och att de flesta tycker bara om smala tjejer.
Jaha, Så alla tjejer ska reduceras till underhållning för kåta killar med kuken i handen?
Kan vi inte få må bra i oss själva oavsett utseende?


Detta är ett blogginlägg som människan skrev: http://www.nattstad.se/Wreidh?id=7711607 som handlar om hur äckliga och fula alla tjocka kvinnor är.


Måste vi hela tiden objektifieras och bedömas?. Vad spelar det för roll om DU tycker jag är snygg, sexig eller knullbar? Det är väl ändå bara JAG  som ska älska mig själv. Du behöver inte göra det. Du behöver inte recensera min kropp eller mitt utseende överhuvudtaget. Håll dina åsikter om mitt utseende för dig själv för jag bryr mig inte om i fall du finner mig sexig , snygg eller söt eller inte.
Varför ska tjejers kroppar hela tiden granskas och bedömas? Det är ju just det beteendet som gör att så många tjejer mår dåligt över sin kropp.
Hela tiden matas vi av "gå ner i vikt", "håll dig ung" , "Bli vacker" och gång på gång kritiseras vackra kändisar över att de gått upp i vikt, fått rynkor eller celluliter.
Dagligen får man höra "du är ful, du är snygg , du är si och du är så" Alltid handlar det om utseende. Kvinnor reduceras alltid ner till bara utseende.
Jag är inget objekt som enbart lever för att tillfredsställa era ögon!
Det är okej att vara sig själv, att se ut som man gör och må bra i det. Det är något som män (och kvinnor) måste lära sig.


Det borde inte vara en självklarhet att kvinnor ska hånas för sin vikt, mordhotas för att de inte rakar sina ben och att vi får tåla påhopp om vi inte sminkar oss.
Det är ju bara sjukt att det är så!?


Är inte mångfald vackert? Är det inte tillåtet att gilla olika? Eller ska alla bli blonda, smala och blåögda Barbies för att tillåtas leva?

    

Duger jag nu? Är det såhär världen ska se ut?
Jag tror inte en sekund på att varje kille i hela världen bara kan tycka att en lång ,blond, smal och blåögd tjej attraktiv.
Sluta klaga på andras utseenden och inse att det finns killar (och tjejer) som tycker att just de du klagar på är det mest attraktiva hos någon.


Sen för att prata vidare om hur tjejer objektifieras hela tiden. Har ni sett Aftonblaskans artikel om American Apparel?

Det är ju inte klokt hur otroligt sexistiskt vårat samhälle är! 

Här är ju verkligen bildbevis på hur olika man behandlar kvinnor och män. 

       

Varför ska tjejerna vara nakna för? Jämt?

Kollar man på GQ till exempel så ser det ut såhär:

 

 

Åter igen, kvinnor framställs som sexobjekt och män som maktfulla!

Skulle villa se den dagen då män framställs som försvarslösa våp och ska vara nakna på varje bild, och enbart existera för att kvinnors ögon ska tillfredsställas.

Ju mer man tänker på sådant här desto argare blir jag på samhället. Vad är det för bild vi ger våra barn? Varför ska kvinnor bli så nedtryckta?

Jaja, börjar väl bli dags att avsluta detta inlägg innan det blir för långt.

Vill bara säga en en gång! Alla tjejer där ute, Ni är fina som ni är! Ändra inte på er själva för att tillfredsställa någon annan. Låt er inte påverkas av medians förtryck. Jag är vacker för att JAG tycker att jag är vacker!
Detsamma gäller dig. 


 

Jag är tjock OCH vacker, någon annan är smal och vacker , den tredje är lång och vacker och den fjärde är kort och vacker! Alla är vackra på sitt sätt. 






 
 
Alex

Alex

16 maj 2013 17:11

Så sjukt bra skrivet! :)

http://Nattstad.se/EnAnnanSortsKille

Sara Modigh

16 maj 2013 19:57

Tack så mycket :)

 
Ingen bild

Ida

16 maj 2013 17:12

Jag vill nita till den där jäveln som skrev det där inlägget och alla sexistiska idioter i världen, jag blir så arg och ledsen på dom :c

Sara Modigh

16 maj 2013 19:59

Ja, det är fruktansvärt att det sker så mycket kvinnoförtryck och att det är helt accepterat.

 
Ingen bild

Matilda

16 maj 2013 19:45

SÅ RÄTT!!

 
Maria

Maria

16 maj 2013 20:25

Hej! Du är fantastiskt vacker Sara! Oavsett om du väger 10 kg mindre eller 10 kg mer. Killen som skrev det är det synd om. Vilket tomt liv om utseende betyder så mycket.

Kram / Maria

http://mariasdagbok.blogspot.se

Sara Modigh

16 maj 2013 20:43

Tack så mycket :)
Han låter väldigt osäker på sig själv när han skriver så där tycker jag.

 
Fanny

Fanny

16 maj 2013 21:39

Jättebra skrivet !!

http://Www.sweetascandy.blogg.se

Sara Modigh

16 maj 2013 22:30

Tack :)

 
Alice

Alice

16 maj 2013 23:16

Vilken fin blogg! Och håller med dig till 100%. Varje människa har sin unika smak. Alla tycker att olika saker är vackra. Alla människor är vackrast i världen i NÅGON persons ögon. Tycker synd om de som låter sig hjärntvättas av medias ruttna ideal. Brukar tjata på min kille att han absolut inte får träna eftersom jag älskar hans mage :) Som ett exempel på att smaken är som baken ;) Att skönhet ligger i betraktarens öga är ett av de sannaste citat jag vet.

Vad kul att "träffa på" nån som känner likadant som jag :)

Ha det bra!

Kram Alice

http://porslinsflickan.se

Sara Modigh

16 maj 2013 23:38

Tack så mycket. Det är verkligen ett jättebra uttryck det där med att skönheten sitter i betraktarens ögon :)

 
Ingen bild

Jakob

17 maj 2013 10:21

Jättebra skrivet! Väldigt viktigt ämne. Jag älskar dej precis som du är, och hoppas du älskar mej fast jag tränar bort min mage :P

 
http://ilivet.bloggplatsen.se

http://ilivet.bloggplatsen.se

19 maj 2013 00:28

Vilken JÄVEL!!!! Fy fan vad arg jag blir. För det första: han skriver att dom flesta killar gillar smala tjejer och så är det. Jag undrar vilka är dom flesta killar? Hur många killar har han frågat? Har han frågat dom flesta killar i hela världen? Eller vilka är det han menar? Kanske sina närmaste vänner? Som troligen är helt jävla dumma i huvudet efter som att dom kan umgås med någon som skriver något så där jävlig. Så är det skriver han, vart har han fått informationen som kan bekräfta och styrka att det är så? Bara för att han säger att det är så betyder det inte att det är så.

Idioten skriver att han finner tjocka människor äckliga. Betyder det att han kan tala för alla andra män i hela världen? Han tycker det och vad fan bryr sig världen om vad han tycker? Att skriva en sån jävla elak kommentar visar verkligen vilken äcklig människa han är!! JAG tycker att han är en äcklig person!

Vad är det som gör tjocka människor äckliga? Så då menar idioten att alla överviktiga människor är äckliga? Eller är det bara tjejer som är äckliga? Betyder det att han bara umgås med människor som är smala? På vilket sätt blir man äcklig för att man är tjock? Vad är det som är äckligt? Jag skulle vilja ha konkreta argument för vad det är som gör en tjock människa äckligare än en smal!

Betyder det att en person som är smal inte är äcklig men om personen går upp 20 kilo så blir den äcklig?! Det är väl för fan samma person.

Den där jävla skithögen tar sig rätten att tala för en hel befolkning. Utan att ens fråga alla i befolkningen vad dom tycker. Han drar slutsatsen att alla tycker som honom. Ahhhhaaa. Det är så sjukt äckligt med en människa som den här skithögen!

http://ilivet.bloggplatsen.se

Sara Modigh

19 maj 2013 01:13

Jaa, människor som tar på sig att tala om vad "alla tycker" anser jag har en väldigt grandios självbild. Han tror att alla tycker och tänker som han.. Men han lär väl växa upp när han inser att hans attityd kommer göra honom helt ensam i slutet.

 
Ingen bild

Limpen

20 maj 2013 16:27

Och så ser man i dessa kommentarer hur ni trycker ner personen som skrivit detta, skriver hur dum i huvudet och hur äcklig han är. Varför har ni mer rätt att skriva sådant om honom bara för att ni inte tycker som honom? Det enda han har skrivit är att han inte finner det attraktivt med tjocka tjejer och så vidare, inte att alla tjocka tjejer är dumma i huvudet. Och till "ilivet" för det första så ÄR det så att de flesta killar gillar smala tjejer annars hade det aldrig funnits ett sådant skönhetsideal. För det andra varöfr skulle han tala för alla män i hela världen när han skriver att det är något HAN SJÄLV tycker? I kommentaren står det "många andra" inte ALLA.

Sara Modigh

21 maj 2013 00:39

Gillar de faktum att du måste skriva två kommentarer under olika namn för att försvara dig ;)
Ser din ip-adress du vet.

Skriver man "elaka" kommentarer så får man väl räkna med att få "kritik" som du hade kallat det , tillbaka?

 
Ingen bild

Jesper! WOHO

20 maj 2013 16:37

Det ni inte riktigt har förstått är jag tar mig friheten och säga vad jag vill och vad jag tycker! Hade vi haft ett sådant skönhetsideal om inte majoriteten tyckt det var snyggt? Känns lite förvrängt att ha ett sådant ideal om ingen tyckte om det! Jag kan inte riktigt se vad som skulle göra det så fel att jag säger vad jag tycker om tjocka människor, Lägger man ut texter offentligt får man räkna med att ta negativ kritik för det och att folk kommer kommentera elaka saker! Annars är det ju ni som är idioter om ni inte räknat ut det än.

Anledningen till att jag inte gillar tjocka människor är för att jag som sagt finner det motbjudande, Jag gillar inte valkar,Jag gillar inte fett som gungar och jag avskyr lår som går ihop vid knäna. Jag gillar inte att ta på lös hud/fett, Jag finner det bara äckligt och det är vad JAG tycker. Det är ingenting jag kan göra så mycket åt och absolut ingenting man bör bli idiotförklarad för.


Ja personen kan bli äcklig om den går upp 20kg! Absolut. Men jag har inga problem att umgås med den människan men jag tycker fortfarande den ser äcklig ut. Bara för att man har en bra personlighet betyder det inte för mig iaf att det gör personen attraktivare utåt.

Och är det bara tjejer som behandlas som sexobjekt? Och hur ser skönhetsidealet ut för en man?
Hur många reklamer finns det med blekfeta karljävlar?


Och varför skulle jag bry mig om vad andra tycker är vackert hos en människa? Varför ska jag ta hänsyn till vad alla andra tycker? Det är ju fullkomligt absurt att vi ska leva i en värld där alla ska ta hänsyn till alla. Världens tråkigaste värld!

Och att det är äckligt att de finns människor som mig? Nej det är absolut inte äckligt då jag faktiskt finner det ganska vettigt att människor har olika smak och faktiskt säger vad dom tycker! Det är ni som är helt vridna och inte riktigt lärt er att förstå hur jag tänker:) Over and out!

Sara Modigh

21 maj 2013 00:36

Det som jag finner värst med dina inlägg är ju de faktum att du måste förklara hur äckliga just kvinnor är om de inte platsar just din standard. Sedan får du ju självklart tycka precis vad du vill. Men att ge kritik på någons kropp för att den skriver om hur smalidealen påverkar unga tjejer var kanske inte det smartaste. Fokusera på att ge konstruktiv kritik istället!

 
Ingen bild

Jesper

21 maj 2013 07:36

Och bara så du vet. Limpen är inte jag som skrivit. Det kommer dock ifrån samma hushåll. Den tanken kanske aldrig slog dig

Sara Modigh

21 maj 2013 14:22

Det slog mig, MEN stor skillnad att skriva själv och att be en vän eller familjemedlem att försvara dig.

 
Ingen bild

Limpen

21 maj 2013 12:06

Ganska onödigt att anta saker som inte stämmer. haha jo men nu är det ju inte riktigt det det handlar om utan att ni själva sitter och klagar på att han ska hålla skiten för sig själv och sen sitter ni och skriver hur dum i huvudet och äcklig han är, vilket får er att framstå som precis lika idiotiska som ni påstår att han är. Men det är uppenbarligen något ni inte verkar förstår alls. Sen förstår jag inte varför du skriver "Denna killen (vad annars)" i din text då det lika gärna skulle kunna vara en tjej som skrev precis samma sak om en tjock kille. MEN NEJ tjejer ska tycka så jävla synd om sig själva hela tiden, kvinnoförtryck hit och sexobjekt dit. Var glad att någon finner er attraktiva och vill ligga med er istället för att gnälla.

Sara Modigh

21 maj 2013 14:27

Varför ska vi vara glada över att nån vill ligga med oss? Ni är inga jävla priser ni killar om ni tror det. Sen har jag aldrig skrivit att han är en idiot. Jag använde en kommentar som människan ifråga skrev och fortsatte ett inlägg om hur kvinnor hela tiden ska dömas. Kan du vara så vänlig att kopiera texten i från det inlägget där jag har skrivit att han är en idiot, dum i huvudet eller att han är äcklig?

 
Ingen bild

Jesper

21 maj 2013 14:48

Jag har inte bett någon försvara mig! Nevah evah! Det kan jag gott göra på egen hand. Utan den personen som skriver där har gjort det på eget initiativ. Och en sak vill jag klargöra! Jag är inte sexist! Absolut inte.... Att ens anta det bara för att jag just tog upp tjocka tjejer är helt fel. Det handlar om att fett på tjejer har en tendens att mestadels sätta sig på helt andra ställen. Jag är inte endast nedvärderande mot kvinnor utan mot alla. Även om just den texten var nedvärderande mot tjocka tjejer betyder det absolut inte att jag är sexistisk eller objektifierande. Jag tittar på tjejer. Så som så många tjejer tittar på killar och leker med fantasier och tankar. Jag ser tjejer som individer precis som alla andra och inte något jävla sexobjekt bara för att jag skriver om mina preferenser. Jag måste få uttrycka.mig om sådant utan att någon FI tomte kommer och klagar. Sen att jag skrev det om en text om smal ideal är absolut inte dumt. Då det faktiskt var din överskrift jag kommenterade

Sara Modigh

21 maj 2013 15:56

Skriv om det du tycker är fint då istället!
Man kan ju välja hur man vill framföra sina "preferenser". Bara för att du inte gillar tjocka tjejer (vilket du absolut inte behöver göra) så behöver du ju inte skriva om hur fula och äckliga alla som inte är ditt ideal är. Skriv om hur vackra och fina alla anorektiker är då istället.
Slut tjatat om detta!

 
Ingen bild

Limpen

21 maj 2013 15:15

Jag är själv tjej så ganska dumt att skriva NI killar. Det är inte bara kvinnor som hela tiden ska dömas det är precis samma sak åt andra hållet. Dessutom har Jesper inte bett mig att skriva här utan det valde jag själv då jag tycker att detta är löjligt. Har heller inte påstått att just du har kallat han för idiot utan det jag skrev var att jag såg i dessa kommentarer hur alla kallade han för idiot, äcklig och dum i huvudet. Dock har du själv skrivit att han kommer sluta ensam om han inte ändrar sin attityd vilket inte är mycket bättre alls.

Sara Modigh

21 maj 2013 15:53

Jag tror att man kommer vara mycket ensam om man behandlar sina med människor på det sättet. Jag tror inte att man kan ha så bra självkänsla är man måste trycka ner människor på grund av deras vikt. Jag skulle aldrig vilja beblanda mig med en sådan människa så därför säger jag stopp nu.

 
Ingen bild

s.

27 juli 2013 17:10

Jag lånar liten del av det du skrivit för jag tkr d va riktigt bra skrivet! SStämmr verkligen till 100 % ! Å jag håller med dig totalt. Tack för de finns fler som jag :)

Sara Modigh

27 juli 2013 22:33

:)

 
Rymdtjej - Flickan som vill leva

Rymdtjej - Flickan som vill leva

25 augusti 2013 19:51

Håller med dig om allt du skrev. Ville bara skriva att jag tycker att du är väldigt söt. :)

http://rymdtjej.blogspot.se

Sara Modigh

25 augusti 2013 23:57

Tack :)

 
Ingen bild

En Supersnippa

28 september 2013 21:11

Sluta inte skriva! Håll huvudet högt :)

Sara Modigh

28 september 2013 22:49

Har inga planer på att sluta skriva än på ett tag :)

 
Sabrine

Sabrine

9 december 2013 00:58

Detta inlägg var nog det bästa jag har läst!

http://sabrines.blogg.se

Sara Modigh

9 december 2013 02:27

Tack :)

 
Ingen bild

Johanna

25 juni 2019 14:02

Nice

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards