En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under juli 2012

Av Sara Modigh - 16 juli 2012 12:15

Varje år begår ca 1500 människor självmord i Sverige Självmord är den vanligaste dödsorsaken för båda könen i ålderskategorin 15-24. Så nu blir Jönköpings län pilotprojekt i ny forskning som ska försöka förhindra unga att begå självmord.

Detta projektet går ut på att utbilda till exempel lärare, föräldrar,  polisen och socialtjänstens personal hur dem ska bete sig i en situation där dem möter en självmordsbenägen person. 

För att fortsätta prata om självmord bör kanske också nämnas att Trafikverket börjat jobba för att minska antalet självmord i tågtrafiken. Genom att göra det svårare för självmordsbenägna människor att hopa framför ett tåg hoppas dem kunna minska antalet döda. Första halvåret i år dog 39 personer i tåg trafiken 27 av dem var genom självmord.


http://www.jnytt.se/nyhet/48628/jonkoping-i-pilotprojekt-om-sjalvmord-hos-unga

http://www.spes.se/27-i-svt-Minska-antalet-sjaelvmord-framfoer-taag.html


Är du anhörig till någon som begått självmord så finns http://www.spes.se/index.php en sida som är till för att ge stöd till efterlevande.

Har du eller någon du känner självmordstankar, kontakta akut psykiatrin i din stad eller ring en hjälp linje så som Nationella Hjälplinjen !

Nationella Hjälplinjen- 020-22 00 60

varje dag kl. 13-22


Ring 112 vid nödsituation



Av Sara Modigh - 15 juli 2012 00:15

IMG_4901

Ångesten är tung i mitt bröst.

Jag försöker skrika men har ingen röst.

Just nu kan inga tårar falla,

för jag måste vara stark inför alla.

Självskador är på nått jag tänker.

På alla vasa föremål som blänker.

Har villjan att dra ett rakblad mot mitt skinn.

Men det får ej ske, nej aldrig någonsin.




Av Sara Modigh - 10 juli 2012 16:30

Läste en blogg för ett tag sedan. Det var en tjej som skrev om att hon tyckte det var så bra att så många vågar skriva öppet om psykisk ohälsa. Men i samma inlägg klagade hon också på att folk "strävar efter att må dåligt". Hon skrev att hon såg dessa folk som strävade efter psykisk sjukdom överallt. Då undrar ju jag lite som så, Vem är hon att avgöra vem som mår dåligt och inte? Hur kan hon se på någon om den är sjuk eller inte? Syns psykisk sjukdom på utsidan? Nej, det gör den inte!


Att jag reagerade på detta är ju just för att jag själv har fått stämpeln "låssas sjuk" eller vad man nu ska kalla det. Några gånger har jag fått höra kommentarer som försöker få sagt att jag strävar efter att bli sjuk. Det är så otroligt svårt att få en sådan kommentar när man kämpar allt man kan för att bli frisk. Så om det nu finns nån som faktiskt strävar efter att bli sjuk , Låt den göra det då. Det är den personens problem! Det är mycket värre att anklaga nån som är sjuk för att bara låssas än att inte bry sig om nån som man tror låssas. Sen tycker jag inte att man ska ta för givet att någon låssas överhuvudtaget. Alla mår vi ju dåligt nån gång och behöver stöd.

Av Sara Modigh - 5 juli 2012 01:00

I kväll har jag och Sambon kollat på The Experiment, 

the_experiment-9420398-frntl

En väldigt intressant film som är lite baserad på Stanfordexperimentet och "The Lucifer Effect"  (Stanford prison experiment).

Den handlar om ett gäng människor som frivilligt går med på ett psykologiskt experiment mot att dem får betalning. Dem blir indelade i två grupper. En grupp fångar och en grupp fångvaktare. Fångvaktarna får en lista på regler som ska följas av fångarna. Om reglerna bryts kommer ingen att få betalning för detta experimentet. Som man kan förstå går allting utför nästan med en gång. Fångvaktarna uppslukas av sin makt och fångarna försöker göra uppror.

En helt klart sevärd film.  

Av Sara Modigh - 4 juli 2012 19:30

Alla frågar "Hur mår du?" Men vill dem verkligen veta? Jag svarar alltid att jag mår bra. Det är enklast så. Jag vill ju inte ösa ut allt dåligt mående på dem som ändå bara frågar för att vara artiga.

Frågar egentligen någon för att få veta sanningen? Vill dem verkligen veta?

Bra

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards