En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 29 januari 2013

Varför är ni så rädda?

Av Sara Modigh - 29 januari 2013 03:44

Varför är folk så rädda för att prata om psykisk ohälsa?

Hur många gånger har inte detta samtalet utspelat sig i mitt liv?

"Peter säger: Vad jobbar du med?

Sara säger: Inget

Peter säger: Nähä pluggar du eller?

Sara säger: Nej inte det heller

Peter säger: Men vad gör du då?

Sara säger: Jag är sjukskriven

Peter säger: oj då , får man fråga varför?

Sara säger: Ja det får du väl. Jag är sjukskriven på grund av psykisk ohälsa

Peter säger: Fan vad kallt det är"


Blir man inte blockerad eller ignorerad byts samtalsämnet illa kvickt. Om personen ifråga inte vill bemöta mig med fördomar vill säga. Har flera gånger hänt att folk klagar och tycker att man ska ta sig i kragen och sluta leva på samhället. ( för det är ju SÅ kul att inte kunna jobba.. eller?)


Varför är det så? Menar inte att folk ska bry sig eller fortsätta prata om mina problem men det avslutas så tvärt. Är det så obekvämt att prata med någon man vet har eller har haft psykiska problem? Vad är det man är rädd för?





 
 
Lisa

Lisa

29 januari 2013 07:42

Oh jag känner igen det där :(
Men samtisigt sitter ja och hoppas på att bli sjukskriven då det känns "bättre" än att bara gå hemma som dom flesta tycker att man gör.

Till och med min kille klagar på mig, han förstår inte att jag sover 10-15h/dygn för att jag inte mår bra...

http://LisaNataliaSvensson.blogg.se

Sara Modigh

29 januari 2013 16:33

Det är tråkigt när folk i omgivningen inte förstår. När det har hänt mig (visserligen med vänner man inte träffar så ofta) så har jag skrivit ut papper med fakta och gett till dem.

 
Ingen bild

Matilda

29 januari 2013 10:28

skulle de vara rädda för att bli smittade eller? >_>

ne tror att det kanske är för att de blir obekväma och inte vet hur de ska reagera. Ovissheten och tabun tar över återigen.

Sara Modigh

29 januari 2013 16:34

JA precis, så är det säkert. Det är ju inte riktigt tillåtet att prata om psykisk ohälsa och i mångas ögon är det nått man borde skämmas över.

 
Ingen bild

Älskling

2 februari 2013 12:21

Illa reaktion :P håller med Matilda, de tycker nog att det är bättre att byta ämne än att prata om nåt som de ej vet någonting om. Även om jag önskar att fler skulle vara mer intresserade av att vilja veta mer.

Lisa, vore nog bra om du berättar för din pojkvän om din situation, är man i en relation är det väldigt viktigt att vara ärlig och visa sitt rätta jag, även om det är svårt och känns tungt, men i fall där psykisk ohälsa är inblandat är det oerhört svårt att hjälpa den man älskar, om man inte vet om förutsättningarna. Hoppas det blir bättre för dej

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards