En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 20 maj 2013

Ångest , ångest, ångest

Av Sara Modigh - 20 maj 2013 01:12

Alltid denna Ångest , Har en jobbig vecka framför mig med möten av alla olika slag varje dag.
Börjar imorgon (idag) med tandläkaren. Usch och fy säger jag bara. Jag tycker det är jättehemskt att gå till tandläkaren. Är extremt rädd för att spy och får väldigt lätt kväljningar. Därav har tandläkare med sina fingrar och instrument i min mun blivit ett big no no.

Det är ju dessutom jobbigt nog att bara åka dit och sitta i ett väntrum med massa folk. Men måste verkligen gå till tandläkaren för jag har så extremt dåliga tänder. Har haft svår muntorrhet i 10 år, sedan rökning och coca cola på det under flera år. Säger bara en sak, Mina tänder ser inte bra ut. Jag hoppas bara på att jag inte har allt för många hål i tänderna.

Gjorde ju en undersökning för ett år sedan då jag var väldigt orolig över att jag skulle ha hål, då det ilade så i mina tänder och de hade blivit så missfärgade. Men då hade jag inga hål som tur var.

Jag är verkligen livrädd för att jag ska behöva borra eller liknande.
Så blir ingen rolig start på denna vecka.


Har dessutom en grymt svår huvudvärk som hängt med i några dagar nu. Antagligen för att det är så varmt. Har 25,6 grader inne i vardagsrummet.

Blir att starta AC:n snart. Men vill ju inte starta den för tidigt för då har man inget kvar att ta till när den riktiga sommaren kommer. Sover just nu med öppet fönster, en takfläkt och en bordsfläkt och får ändå typ värmeslag.

Får ta och åka och bada i en sjö för att svalka mig 

     

Eller kanske inte :P


 
 
Ingen bild

Pelle

24 maj 2013 18:58

Hej.
Fin blogg du har med långa välskrivna texter som verkligen berör. Du är du duktig på att skriva!

Usch tandläkaren är ju inte väldens roligaste precis. Stark av dig att ta tag i saken och gå dit.

Hoppas det gick bra och att "domen" inte blev allt för hård?

Trevlig helg.
/Pelle

Sara Modigh

24 maj 2013 23:30

Tack så mycket Pelle.

 
Ingen bild

Pelle

25 maj 2013 16:28

Så lite så.

Hur gick det hos tandläkaren då, hoppas du inte hade några hål eller liknade?

Sara Modigh

25 maj 2013 20:44

Det hade jag tyvärr. Så måste tillbaka och laga det.

 
Ingen bild

Pelle

25 maj 2013 21:28

Usch och aj det var ju inte skoj. Men det kommer du fixa!

Men det var bara ett enda hål eller?
Hoppas du sluppit laga allt för mycket tidigare och inte har så mycket lagat i munnen se tidigare?

Sara Modigh

26 maj 2013 00:04

Jag har aldrig haft några hål innan, så har aldrig lagat förut. Vilket gör det lite extra jobbigt. Jag hade två hål nu som jag skulle laga och de sa att på grund av min muntorrhet har jag extra lätt att få hål. (vilket jag antar att de menar att ja kommer få fler så småningom)

 
Ingen bild

Pelle

26 maj 2013 11:47

Okej. Du kommer att klara det. Du får säga till dem att du är rädd och så att de tar det extra lungt.

Hoppas du fick tid för att laga hålen rätt omgående?
Så du slipper gå allt för länge och stressa upp dig inför det.

Hoppas de gav dig några tips och liknade hur du skall sköta gaddarna extra om du är muntorr, så som extra flour eller liknade?

Hoppas jag inte är för nyfiken/frågvis.

Sara Modigh

26 maj 2013 14:55

Du är inte för nyfiken eller frågvis, men det är lite jobbigt att bli påmind om att jag måste till tandläkaren igen varje dag. Jag brukar nämligen försöka tänka på annat så jag inte spänner mig för mycket. Jag ska tillbaka om tre veckor och jag använder redan fluortabletter och fluortandkräm, det de tyckte var tabletter mot muntorrhet.

 
Ingen bild

Pelle

26 maj 2013 21:31

Oj förlåt ber om ursäkt. Du kommer att klara dig galant är jag helt säker på.

Tycker själv att det inte är världens roligaste att gå dit, och känner lite som dig inför tandläkarbesök.

Är det att laga och borra du känner och spänner dig inför?
Är själv också lite rädd för sånt.

Hoppas du inte har ont av hålen med isningar och liknade?

Munskölj typ Flux tror jag kan vara bra och eltandborste kan jag rekommendera.

Sara Modigh

26 maj 2013 22:56

Ja, jag använder alltid eltandborste.
Anledningen eller ja anledningarna till att jag har tandläkarskräck är ju att jag har agorafobi ,socialfobi och emetofobi. Vilket allt kommer på en gång när man ska ut på en offentlig plats som ett väntrum, tvingas till socialkontakt mer tandläkare och tandsköterskor och dessutom få saker , fingrar och verktyg instoppade i munnen så jag får kväljningar.

 
Ingen bild

Pelle

27 maj 2013 01:25

Låter som du gör allt du kan för att sköta dina tänder helt exemplariskt.

Och för det andra verkar du ha väldigt välskötta tänder du har ju endast haft två hål och du är ju runt 20!

Förlåt min okunskap var tvungen att googla vissa av orden. Men nu förstår jag dess innebörd.
Tror mig förstå att du har total ångest för tandläkaren, men än en gång grymt starkt av dig att gå dit och ta tag i problemet.

Hoppas du hittat en bra tandläkare och sköterska som tar dina problem på allvar och som du känner dig trygg med?
Så de tog det i ditt tempo när du var på undersökning med röntgen och allt vad det innebar.
Det var småhål i två kindtänder du hade eller?

Sara Modigh

27 maj 2013 01:29

Ja precis så är det ett hål på ena sidan och ett på andra.
Min tandläkare har (som tur är) full förståelse för att jag har tandläkarskräck och frågar alltid om det går bra och försäkrar mig om att jag får säga till om det blir för mycket så att vi ska pausa lite.

 
Ingen bild

Pelle

27 maj 2013 01:46

Okej.
Du vet inte om det var i de främre kindtänderna som är lite lättare att komma åt som hålen var?
Eller om de var underkäken för då borde du kunna få sitta mer upprätt i tandläkarstolen eller du kanske inte är så känslig och fånig som en annan som tycker stolen är hemsk att ligga i?

Låter som om du har haft sämre tandläkare förr som har avskräckt dig och gjort dig tandläkarrädd?

Själva undersökningen klarade du utan allt för många pauser eller?

Sara Modigh

27 maj 2013 02:07

Det är väl snarare oförstående människor inom alla kategorier som avskräckt mig från det mesta. Det är faktiskt inte många som har förståelse för psykisk ohälsa och de svårigheter man kan ha när man är drabbad.

Det blir väl att försöka hålla sig samma och få de gjort så fort som möjligt känner jag. Så försöka att klara allt utan pauser brukar vara min bästa lösning.

 
Ingen bild

Pelle

27 maj 2013 02:21

Hoppas du inte tycker jag är helt oförstående och liknade med allt mitt frågan, försöker sätta mig in i din sits.

Du kan inte ta med dig någon som stöd när du går dit?
Eller du kanske inte vill ha med någon så de ser hur det ser ut i mun på dig. Fast jag tror du överdriver lite hur hemskt det ser ut för du verkar ha väldigt friska tänder!
Och även efteråt kommer de vara än friskare när du endast har två små osynliga lagningar i munnen.

Bästa lösningen kanske bara är gapa och blunda och be om extra bedövning. För om du blundar slipper du se alla verktygen och liknade?

Sara Modigh

27 maj 2013 02:37

Ja, jag har alltid min sambo med mig på alla möten och så. Sen så ser mina tänder inte bra ut eftersom jag rökt sedan jag var runt tretton år, så i tio år. Mina tänder är gula och har missfärgningar. Det är väl det som gör att jag anser att mina tänder ser hemska ut, och det kommer ju tyvärr inte bli bättre av att jag lagar de hål som finns. Men och andra sidan så är väl egentligen det viktigaste att tänderna är hela och fungerande.

Jag skulle aldrig klara av att släppa kontrollen och blunda så jag inte ser vad som kommer hända. För mig är det viktigt att vara beredd på allt. Gillar inte överraskningar.

 
Ingen bild

Pelle

27 maj 2013 12:28

Okej, då har du en hand att kram lite extra hård när du tycker det är jobbigt.

Men innan besöket trodde du nästan att domen skulle blivit än värre för på inlägget lät det på dig som om du trodde det var massor av hål och liknande.

Jo precis det viktigaste är ju att tänderna är hela och att du kan äta med dem som du ska och inte ha ont eller liknande.

Mycket av missfärgningarna har du fått som biverkningar av mediciner eller?
Du tror det kommer att synas att de har lagat dina tänder eller?
Jag gissar att du tidigare har fått vissa tänder "plastade" för att förebygga hål eller?

Okej, alla är vi olika hur vi vill ha det. Du får be dem berätta om alla stegen och liknade innan du ens slår dig ner i stolen.

Sara Modigh

27 maj 2013 15:54

Ja, det har jag ju , och det är ju bra.

Ja, jag trodde faktiskt att jag skulle ha fler hål som skulle behöva lagas. Men som tur var så var det inte så.
Mina missfärgningar är väl från en blandning av saker, som till exempel muntorrhet under många år, rökning under typ lika många år och av att jag drack mycket cola när jag var yngre.

Jag fick mina tänder plastade som barn, men mins inte mycket från det.

 
Ingen bild

Pelle

27 maj 2013 16:28

Nej precis det är ju bra när det är bättre än vad man tror.

Och du hade inga början till hål eller tandsten heller?
Du har turen att inte ha några visdomständer som kan krångla eller att de ännu ej kommit upp?

Hoppas inte undersökningen blev allt för "blodig" för plånboken, för försäkringskassan ersatte väll lite? Fått något pris på vad hålen kommer att kosta att åtgärda?

Okej, det kanske är så att det har gjort sin nytta att du fick tänderna plastade eftersom du ju bara haft två hål.

Sara Modigh

27 maj 2013 16:33

Ingen tandsten vad jag vet, och jag tror att jag hade några början till hål.
Jag fick undersökningen gratis , men lagningen kommer gå på 1400 och det ersätter inte försäkringskassan vad jag vet.

 
Ingen bild

Pelle

27 maj 2013 21:13

Okej, skönt att du inte hade tandsten i vart fall, annars brukar rökare lätt få det annars.

Då får du borsta extra noga och köra med tandtråd och allt du kan så de inte blir större så de behöver lagas.

Oj varför fick du undersökningen gratis för?
Båda två lagningarna eller 1400 kronor styck?

Du har inte kollat upp om du kan skaffa sån tandvårdsförsäkring så du får all tandvård till fast pris. För du borde ju få låg premie när du bara har två plomber i munnen?

Sara Modigh

28 maj 2013 00:28

Jag fick undersökningen gratis eftersom jag gick med i den där "frisktandvård" där man får gratis undersökningar till ett fast årligt pris. Båda lagningarna kommer att gå på 1400 nånting.

Nu kommer jag inte svara på mer kommentarer från dig, för detta bryter ner mig helt totalt. Jag kan inte sitta och tänka på det värsta jag vet dygnet runt hela tiden. Jag kan inte sova, jag mår illa hela tiden. Jag MÅSTE tänka på annat så jag kan samla kraft till det jag måste genomgå.

 
Ingen bild

Pelle

30 maj 2013 21:53

Ber om ursäkt.
Skall inte förstöra för dig mer. Det kommer att gå bra för du har den kämpaglöden i dig och styrkan. Det kommer att gå galant.

Du får gärna skriva att inlägg om det när du har fixat det omman skall fasa för att laga eller ej för jag är lite skrajsen som dig.

Trevlig veckoslut.

Sara Modigh

31 maj 2013 00:07

Tack, Skriver om det om jag orkar :)
Ha en bra helg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards