En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2013

Du får inte vara svag

Av Sara Modigh - 4 oktober 2013 14:00

En sak som jag tänkt på gällande attityder som finns mot personer med psykisk ohälsa är att man inte får vara svag. Man får inte vila, man får inte ligga i sängen en dag för att återhämta sig, man får inte lyssna när både kropp och psyke skriker "Jag orkar inte", för då "vill man vara sjuk". 


Man får inte uttrycka sina tankar " jag klarar inte detta", "jag orkar inte" för då är man lat och vill vara sjuk.. förmodligen för att man vill ha uppmärksamhet. 


Men tänk dig själv att du blir tvingad upp på ett tak, hela samhället skriker på dig "flyg, flyg, flyg" men du har inga vingar. Du vet inte hur man flyger. Sakta men säkert puttas du närmare och närmare mot kanten. Paniken du känner när du tänker "Jag kan inte flyga" är samma känsla som många med psykisk ohälsa känner när de tänker "jag kan inte".

Sen kanske det faktiskt visar sig att du kan flyga, men du trodde inte det innan. 

Men om man kastas ut i förtid, innan man är redo att lyfta sina vingar så kommer man stötta. Man måste ha modet och kraften att orka flyga om man ska komma till sitt mål. 


Ibland behöver man få tid att finna tryggheten, man behöver vila i sin sjukdom för att hitta styrka och kraft för att orka kämpa emot den. Tror ni inte att folk med fysiska problem någon gång sagt "jag klarar det inte" eller "jag orkar inte" när de kämpat. Betyder det då att de ville vara sjuka?


Det är okej att vara svag ibland!


Sen vet jag inte som svag är rätt ord. För jag har aldrig behövt vara så stark som jag har behövt vara de dagar när man lever en minut åt gången för att stå ut och kämpa sig igenom ångest och depressioner. 

Man får jobba så otroligt hårt bara för att orka existera och det är det jag tror väldigt många människor inte inser eller kan förstå. Att det kan vara så extremt jobbigt att bara gå upp och titta lite på tv att man är helt slutkörd efteråt. Men det är så det ofta är när man har en svår depression eller mycket ångest. 


 

 
 
Cassandra

Cassandra

7 oktober 2013 22:35

Hade jag vart troende hade jag Skrivit Amen. Ett bra ord ibland om man vill hålla sig kort. Dina tankar är tankar andra borde tänka lite oftare, kände mig tacksam att läsa detta inlägget, behövde lixom det då jag legat i soffan i snart två månader utan att ha någon ork till någonting

http://Livetojag.wordpress.com

Sara Modigh

7 oktober 2013 22:42

Jag sprider mina tankar ihop om att de ska infiltrera andras hjärnor och få ett fäste så att fler människor får mer förståelse för vad psykisk ohälsa är.

 
Ingen bild

Mina

27 januari 2014 04:25

Ja och så verkar det gå som mode att säga att man egentligen är svag men man gör en massa saker ändå. Att man bara spelar teater att man är stark. Och så säger man typ "jag har svårt för att vara svag, förmodligen för att jag har aldrig fått vara svag och liten, snyft snyft".
Men alltså vem fan vill va svag? VARFÖR vill man vara svag? Förstår man ens vad som menas med svag när man säger såhär?

Varför vill man ha mer eller större svagheter än man har lixom? Jag fattar inte
En som är svag påriktigt vill nog bli av med sin/sina stora svagheter
Medan vissa snyftar för dom aldrig har fått vara svag eh ?

Sara Modigh

27 januari 2014 05:06

Klart ingen VILL vara svag. Men alla har vi perioder i livet där vi anses svaga eller känner oss svaga.
Jag tycker att det är en svaghet att inte våga visa sig svag. Alla är inte starka i allt jämt och ständigt även om de låssas som det. Alla har styrkor men också svagheter.

Ett ord kan ju betyda så mycket och det kan tolkas in så oerhört mycket i ordet "svag". För mig handlar det mycket om de prestationer vi förväntas prestera. Vi ska jobba heltid, sköta hem och familj. Vi ska engagera oss i välgörenhet och hålla bra kontakt med vänner och bekanta. Lite husdjur ska vi ha och ta hand om, samtidigt som man ska motionera och gå på några kurser och föreläsningar för att hålla oss väl utbildade och glöm för all del inte utseende, Vi måste ju se bra ut..Alltid, Jämt och ständigt!.. Jag menar på att det är okej att släppa den biten då och då. Det är okej att inte vara den där superstarka människan som klarar allt.. Det är okej att vara "svag".

Det finns otroligt många som mår dåligt över den press de känner att vara den där starka supermänniskan som kan allt och då är det väl inte så konstigt att man känner att man behöver få vara svag en stund?
Att erkänna för sig själv att det är okej att vara svag eller tillåta sig själv att känna sig svag kan vara en befrielse som hjälper mot all den prestationsångest man känner.

Sen kan som sagt ordet och innebörden tolkas på många sett och jag antar att vi tolkar det olika.

 
Ingen bild

Mina

27 januari 2014 18:37

jag tänkte inte på en person som försöker bli perfekt stark. jag tänkte mer på dom som är svagare än normen och bara försöker bli stark nog för att bli accepterad och trevlig att va runt och kunna ta ett jobb, kunna klara sig lixom.

Alltså jag tänker att en psykiskt svagare människa är helt enkelt en människa som har fler svagheter eller sämre svagheter att ha, som gör att personen inte klarar av livet lika bra som normen. som hamnar utanför och ingen vill ha för den inte lever upp till förväntningarna för den helt enkelt inte har dom styrkor som krävs och bla bla bla

Sara Modigh

27 januari 2014 18:47

Samtidigt måste ju dessa människor få känna att det är okej att de är "svaga". (jag anser inte att man är svag bara för att man har en sjukdom) Att känna sig tvingad att leva upp till en norm är grymt begränsande i sin utveckling. Ibland måste man acceptera att man inte fungerar på samma sätt som andra när man har en funktionsnedsättning exempelvis.
Jag tror att alla har olika definitioner på vad en svag människa är.
För mig är en svag människa en människa som inte vågar stå för sina åsikter, människor med mycket fördomar eller människor som är elaka för att bygga upp sitt eget självförtroende.
Medans en stark människa för mig är någon som fortsätter att resa sig upp trots alla motgångar den haft i livet.

 
Ingen bild

Mina

28 januari 2014 16:15

Jo jag gillar ju din artikel. & håller med om att man borde sluta pressa psykiskt sjuka så mycke. Säga vad dom ska klara osv

Men det jag menade var att "mode-ordspråk" som "Jag är ju eg svag, jag bara spelar stark" är ex på såna som får personer som inte klarade av att göra samma saker (=sjuka/svaga)att se fula ut (får det att låta som att dessa inte anstränger sig) tycker jag

och som alltså bidrar till fördomarna att psykiskt sjuka/svaga är personer som inte anstränger sig. Som gör så att folk vill pressa dessa mer

Så upplever jag det iallafall

Sara Modigh

28 januari 2014 16:22

Då förstår jag mer hur du menar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards