En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 18 februari 2014

Porrskadade kvinnor

Av Sara Modigh - 18 februari 2014 13:30

 

 

 


Jag hittade ett par forumsinlägg, som är sådana inlägg som poppar upp med jämna mellanrum på dem flesta forum. En kvinna som är ledsen och sårad av sin partners porrtittande. 


Vi lever i ett samhälle där kvinnor objektifieras inte bara inom porren. Vi omges ständigt av retuscherade och sexualiserade kvinnokroppar. Som visar att kvinnan är ett objekt till för männens njutning. 

 

Det är bara att titta i media hur kvinnor vs män framställs:

 

 


Vi blir påverkade av denna samhällssyn på hur kvinnor ska vara och hur hon ska bete sig.

Många kvinnor får det inlärt och inpräntat redan i unga år att hon ska objektifieras och att hon är till för mannens njutning.

När då din partner väljer att objektifiera någon annan upplevs ett svek, och man känner en otillräcklighet eftersom man känner att man inte duger. Man känner sig bortvald eller ersatt med andra kvinnor och man upplever också en skam. För man har ju lärt sig att man ska vara en sexuell njutning för män och om då din partner väljer att titta på andra tjejer istället för dig, Ja då har du misslyckats som kvinna.

Det är aldrig kul att känna att man inte räcker till eller att man inte är tillräckligt sexig eller attraktiv för sin partner. 


Det är många kvinnor som är "porrskadade" i dagens samhälle.



Kvinnors känslor värderas alltid lägre än mannens lustar. Det finns många kvinnor som mår dåligt av att partnern tittar på porr. Men delar man med sig av de känslorna så ses man som ett kontrollfreak som "förbjuder" mannens sexualitet.
Men det handlar inte om förbud utan att visa respekt för sin tjej.

Men när det kommer till mannens sexualitet försvinner all form av respekt, för mannens njutning är alltid viktigare än kvinnans välbefinnande.
Män framstår ofta som djur med noll kontroll över sina lustar. Han ska titta på porr för det är hans rättighet som man, vilket samhället gärna säger. 

Kvinnor våldtas, utsätts för sexuella trakasserier, utnyttjas sexuellt och så vidare, med bortförklaringar om att hon får skylla sig själv för att hon klädde sig i kort kjol!


Många män beter sig som att de är slavar under sina egna lustar, men faktum är att det handlar om en bristande respekt för kvinnor. Kvinnor ses som ett objekt endast till mannens njutning och det har gått så långt att även kvinnor ser sig själva som sexobjekt som ska finnas för att tillfredsställa sin man. 


Jag har svårt att förstå de män som väljer porren framför sin partners känslor. Varför är det så viktigt att titta på och fantisera om andra kvinnor om det är något som sårar din partner? 

Frågan är egentligen inte om porr är rätt eller fel i många av dessa foruminlägg, utan det handlar om det svek man upplever. Många kvinnor mår otroligt dåligt av att partnern kollar på porr. Framför allt blir man sårad för att partnern väljer att fortsätta trots att han vet hur mycket det sårar. Älskar man verkligen sin tjej om man frivilligt sårar någon så djupt? 


Det spelar ingen roll egentligen vad det är som sårar, väljer man att fortsätta såra sin partner så visar man ju bara gång på gång att partnerns känslor är oviktiga, och att inte bry sig om i fall man sårar sin partner är ett stort svek.
Fundera på varför du tycker att det är viktigare att sitta vid datorn eller mobilen och kolla på porrbilder än att måna om ditt förhållande! Varför är porren viktigare än din fru?



Jag tycker inte att just porrbilder eller filmer är så farligt. Även om det ibland i vissa perioder påverkat mig mycket negativt eftersom jag precis som många andra inte kunde låta bli att jämföra mig med porrens ideal. Idag tycker jag inte att det är lika hemskt, även om jag ofta önskar att jag vore sexigare och där med en "bättre kvinna" (jävla porrideal som får mig att känna attt jag inte duger).  Men det handlar ju just om det osäkerheter som samhället skapat för så många kvinnor.

Jag tycker för det mesta att det är helt okej att titta på porr även om man är i ett förhållande. 

Så länge det är nån porrbrud som man aldrig har nån verklig kontakt med och ingen blir sårad av porrtittandet så ser jag inget fel med det.


Det är när jakten på sexuell tillfredsställelse börjar involvera "riktiga" fysiska personer som jag tycker det är fel. 

Jag har levt i ett förhållande med otrohet, och det är fruktansvärt.

Speciellt när det tillslut innebar att jag blev smittad av en könssjukdom.





Det är inget jag vill uppleva igen!

 

 


 

 
 
Sara

Sara

19 februari 2014 02:44

Jag tycker inte heller det är en sån stor grej med att min partner tittar på porr. Vore skillnad om det vore, live, chatt med mera. Alltså på riktigt med en "riktig" person/personer, då skulle jag inte bli glad.
Jag tycker inte om idealet på porrbrudar och att det ska vara så hetsande med att vara smal, stora tuttar och allt det där men jag tror det är bara är fantasier, snyggt att titta på men i verkliga livet så upplever jag att killar vill ha former och "riktiga" kvinnor.
Hoppas du förstår vad jag menar :)

http://hungryeyes.bloggplatsen.se

Sara Modigh

19 februari 2014 09:53

Jaa, Jag förstår precis och tycker som du :)
Sen är det inte hela världen om partnern tycker nån porrbrud är sexigare, för oftast är man ju inte med sin partner enbart för utseendet :)

 
frida

frida

19 februari 2014 13:29

Jag håller helt med dig! Det är ett sjukt samhälle vi lever i. Jag har också varit med om det och har känt mig väldigt otillräcklig.

http://knuttisen.blogg.se

Sara Modigh

19 februari 2014 16:46

Jaa, Precis!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards