En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 24 april 2014

Tips till anhöriga.

Av Sara Modigh - 24 april 2014 13:15

Många gånger är det svårt att veta hur man som anhörig till någon med en psykisk ohälsa kan hjälpa och stötta den som mår dåligt. I boken "Panikångest och depression" finns det en lista som Christian Dahlström har skrivit ihop efter att ha ställt frågan "Vad är det bästa anhöriga kan göra för att stötta dig med psykisk ohälsa?"  Det han då kom fram till var dessa fem tips som jag nu kommer skriva min tolkning av:


1. Håll kontakten

När man drabbats av en psykisk ohälsa är det väldigt vanligt att man drar sig undan och isolerar sig. Det är då viktigt att anhöriga att höra av sig ofta och ser till att hålla kontakten. Många som mår psykiskt dåligt orkar inte själva hålla igång en kontakt och drar sig ofta undan så att andra ska "slippa dem". Egentligen kanske man vill ha kontakt men tabut kring psykisk ohälsa hindrar dem från att våga vara med andra och riskera att visa att man inte mår bra. För mig har det många gånger handlat om en rädsla att bli bortstött eller vara jobbigt genom att må dåligt. 

Jag vågar aldrig ta första steget för att ta en kontakt. Jag sitter snällt hemma och väntar på att någon annan ska kontakta mig. Jag vill inte tvinga mig på någon. Tyvärr har detta lett till att jag väntat förgäves. Det är inte många som har hört av sin och när det väl händer kanske det bara är nån enstaka gång per år. 
Något som skulle hjälpa mig är om personer som tycker om mig och vill träffas eller bara prata en stund hör av sig till mig istället. För jag klarar det inte. 


2. Lyssna

Det är viktigt att man som anhörig finns där och lyssnar när den som mår dålig vill prata. Det är många gånger svårt att våga öppna upp och prata så när man väl vågar är det inte kul att bli avbruten eller att den man försöker prata med byter ämne. Det har hänt mig många gånger att jag försöker öppna upp mig och att det inte blir mottaget särskilt bra.  Det är viktigt att hålla öronen öppna och finnas där när den som mår dåligt vill avlasta sin smärta. 


3. Prata öppet 

Det är väldigt viktigt att som anhörig prata öppet om psykisk ohälsa. Det är stora tabun att prata om vilket kan göra att den som mår dåligt kan känna sig väldigt tyngd av tabut och det kan då leda till att den som mår dåligt håller allt inom sig, drar sig för att söka hjälp och också drar sig undan från allt för att dölja sin problematik.  Genom att prata öppet vet den som mår dåligt att det finns platser där tabut inte är lika stort. En plats där man kan vara öppen och det bidrar till att man så småningom mår bättre,

 


4. Läs på 

Ett av i min mening de viktigaste delarna! Att läsa på om psykisk ohälsa. Många som mår dåligt har väldigt svårt att förklara hur de mår och varför de mår om de gör. Att då okunskapen är så stor kring psykisk ohälsa leder ofta till problem att förstå hur den sjuka mår och fungerar. Ofta kommer då kommentarer i stil med "ta dig i kragen" eller "skärp till dig". Dessa kommentarer hjälper ingen. Snarare tvärt om. Att känna sig oförstådd och få kommentarer om att man ska rycka upp sig gör att man känner sig väldigt dålig. 


5.Ge praktisk hjälp

Ibland kan det vara skönt att få hjälp med praktiska saker som att till exempel städa eller laga mat. Ofta om man drabbas av psykisk ohälsa kan man känna sig väldig handlingsförlamad. Man har ingen ork och man mår för dåligt för att riktigt kunna se vad som behöver göras, eller åtminstone orka bry sig om vad som måste göras. Att då som anhörig komma förbi och laga lite lunchlådor och se till att den som mår dåligt får i sig lite mat kan vara otroligt värdefullt för den som mår dålig.  

 
 
Alice Follin L

Alice Follin L

24 april 2014 18:06

Superbra punkter. Matbiten känner jag verkligen igen, så himla viktigt att få i sig näring även (eller kanske särskilt!) när man mår dåligt. Det är guld värt att få hjälp med maten. Hade nog svultit ihjäl utan min älskades hjälp och jag BER verkligen för att alla som mår dåligt har möjlighet att få stöd med matbiten. Och alla andra bitar så klart!

http://alicefollinl.blogg.se

Sara Modigh

25 april 2014 09:02

Jaa, jag håller med. Jag har alltid haft svårt att äta. När jag mådde som sämst levde jag i princip på cola och cigg för man orkar liksom inte tänka på mat och att ställa sig för att göra mat kommer inte ens på tanken.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - Torsdag 19 april 14:16

         

Av Sara Modigh - Tisdag 17 april 13:30


Jag önskar jag hade en bild som kunde illustrera den där känslan av att hela huvudet exploderar i frustration. För just så känner jag i detta ögonblick.  Jag känner frustration över alla dessa uttjatade meningar om hälsa som människor upprepar likt...

Av Sara Modigh - Lördag 14 april 12:30

Ångesten är hög just nu, jag känner mig ensam och dålig. Saker från mitt förflutna gör sig påminda och jag mår så dåligt. Jag är trött på att känna mig bortvald så fort något bättre dyker upp. Det känns som om jag aldrig räcker till. Jag är bara en r...

Av Sara Modigh - Tisdag 27 mars 16:59

         

Av Sara Modigh - Torsdag 1 mars 16:45

     

Om Mig


Mitt namn är Sara, jag är i tjugoårsåldern och lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att minska tabun

Fråga mig

128 besvarade frågor

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Instagram

Kategorier

Arkiv

Senaste kommentarerna

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se