En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2015

Jag får DAMP på alla jävla psykopater

Av Sara Modigh - 6 augusti 2015 13:30

Vad är det första du tänker på när du hör ordet psykopat?

Jag gissar att många av er tänker på en man till att börja med, en rätt läskig och elak sådan.
Antagligen våldsam och kriminell.


En annan tanke man kan ha är att det är en jobbig och irriterande människa som är helt dum i huvudet och har helt sjuka värderingar. Någon som man tycker är en psykopat.


För just "psykopat" är en sådan där grej som har blivit ett skällsord.  

Ungefär såhär:

    


Den här kommentaren där psykopat används flitigt såg jag härom dagen i ett kommentarsfält.

Den kom som ett svar på en kommentar som löd så här:

"Måste vara jobbigt att vara så jävla bitter som du är. Puss och kram på dig!"

Att kvinnan som i princip skrev "vad bitter du är" skulle vara psykopat på grund utav den där kommentaren är ju bara helt befängt. 

Bara för att någon gör något du finner olämpligt, elakt eller dumt så gör det inte personen till psykopat.

 


För hur ser egentligen verkligheten ut?

 


En stor del av de som är drabbade av psykopati är män, och många av dessa män blir våldsamma, kriminella och kanske använder sig av droger. Men det är också många som med sin charm och målmedvetenhet manipulerar sig till höga chefspositioner. 

En psykopat vet vad han vill och gör allt för att nå dit. Så den där jättetrevliga mannen som är så charmig kan lika mycket vara psykopat som den där galna yx-mördaren som tidningarna skriver om. 


Att vara psykopat är ju inget som man kan rå för, inget man själv kan kontrollera och det är ju egentligen väldigt liten en grupp människor som faktiskt är drabbade av psykopati på riktigt.


Vad är egentligen psykopati?


När man är drabbad av psykopati har man en oförmåga att förstå och särskilja känslor. 

Det innebär att den drabbade har svårt att identifiera och beskriva egna och andras känslor, vilket leder till en nedsatt empati.

Psykopati är ofta förknippat med oförmåga att behålla en anställning och inblandning i konflikter på arbetsplatsen. Missbruk och kriminalitet är vanligt, detta delvis beroende på att en av de dominerande särdragen för en psykopat är brist på impulskontroll.

Psykopati finns egentligen inte som en enskild diagnos utan det är en psykisk störning som kan ingå i ett flertal olika diagnoser, bland annat Antisocial personlighetsstörning, Narcissistisk personlighetsstörning, Borderline personlighetsstörning, Histrionisk personlighetsstörning och så vidare. 

Alla dessa personlighetsstörningar ger ju personen som är drabbad massor av olika problem och ibland är psykopati ett av problemen. 



Så bara för att du stöter på någon som du tycker uppför sig dumt, säger något elakt eller är otrevlig så gör det inte personen till psykopat!



 

Och när man säger DAMP, ja vad tänker ni på då? 

Ett barn som har svårt med motoriken och har lättare koncentrationssvårigheter?

Ni kanske tänker på barn som bråkar eller kanske på någon som ni tycker är jätteknäpp, utåtagerande och jobbig?


Eller så kanske ni tänker på frustration och ilska som ibland uppstår "Jag får DAMP på det här"

    

Eller när något inte fungerar som det ska:

    


DAMP har så länge varit ett slit och släng-ord så dess riktiga betydelse sedan länge suddats ut i vårt språk.


För vad är egentligen DAMP och vad innebär det?


DAMP är för det första en neuropsykiatrisk diagnos som står för "Deficits in Attention, Motor control and Perception",  vilket sammanfattar diagnosen rätt bra. Nedsättning i koncentrationsförmågan tillsammans med nedsatt motorik och nedsatt förmåga att tolka sinnesintryck.

Man kan säga att DAMP är som ADHD med motoriska och perceptuella svårigheter.


Det handlar alltså inte alls om att saker inte fungerar och/eller att man blir irriterad på något. 



Och på tal om att bli irriterad, så såg jag även den här kommentaren:

    



"Du har någon slags Borderline eller?"

Det baserar du på att hon säger ifrån när du beter dig som ett svin?

Det är stor skillnad på att ha borderline och att ha skilda åsikter. 


Borderline är en personlighetsstörning som kännetecknas med att den drabbade har väldigt intensiva känslor och ofta svänger i sitt humör. Detta leder till många impulsiva beslut.

En person med Borderline kan också se sig själva som helt igenom värdelösa eller onda. De kan känna sig illa behandlade eller missförstådda. Känslor av att vara uttråkad och tom inombords är också vanliga och självdestruktivitet finns hos många som är drabbade. 


Det handlar alltså inte om att någon är lite arg eller irriterad på dig när du säger dumma saker.


Bara för att ni har en hätsk diskussion med olika åsikter innebär det inte att den andra har en psykisk diagnos för oftast är faktiskt ilskan eller irritationen människor känner befogad.

Har du någonsin tänkt på det?



 


Oavsett om personen som du tycker är dum, konstig, elak(eller vad det nu är) har diagnos eller ej så är det inte relevant. Människor kan bli arga, upprörda, frustrerade och säga konstiga eller elaka saker med eller utan diagnos och diagnosen är väldigt sällan anledningen som ligger i grund till det som sagts. 


Att skylla på att en person man gjort arg eller ledsen har en psykisk diagnos är bara ett sätt att frånta sig själv sitt eget ansvar för hur man behandlar sina medmänniskor.

Och att uttala sig på det där sättet, att "diagnostisera" människor som man tycker är dumma leder enbart till fördomar och förtryck mot en redan utsatt grupp i samhället. 


För människor med psykisk ohälsa ÄR en stigmatiserad grupp. De uppfattas av många som aggressiva, farliga, elaka, galna, konstiga och behandlas också där efter. 

Det är ju inte så konstigt när jargongen är som den är. När människor använder diagnoser som ett sätt att kränka människor eller diagnostisera deras oönskade beteenden. 



Jag vet att jag förmodligen pratat om det tidigare i bloggen. Men just det där med att människor "diagnostiserar" andra med psykiska diagnoser och problem när de anser att en person gjort något fel är något som jag tycker är för jävligt.

Det enda som händer är att diagnoser får dåligt rykte. Precis som psykopati, DAMP, ADHD, Asperger, Borderline och så vidare har fått och det leder enbart till att människor som är drabbade av dessa problem på riktigt utsätts för fördomar och förtryck. Det gör också att diagnoserna och problemen man kan få av dessa diagnoser trivialiseras och okunskapen inför dessa diagnoser är skrämmande låg.  


Att använda psykiska problem som punchline eller ord som man slänger sig med lite hur som helst på skoj är att sparka nedåt. För många som är drabbade av dessa problem har det väldigt svårt i livet.

Dessa diagnoser är inga skämt, det är inga ord till för att få dig att framföra en poäng, det är är inga skällsord och det är definitivt inte din rättighet att slänga om kring dessa diagnoser hur som helst utan att tänka på de som faktiskt är drabbade av psykisk ohälsa och hur dina ordval påverkar dessa individer. 

 

Vi glömmer att det faktiskt finns personer som lever med dessa problem och kämpar med det dagligen.

Människor som utöver de psykiska problem de drabbats av även måste kämpa sig igenom fördomar och okunskap.

När man är drabbad av psykisk ohälsa så döms man på förhand och det man döms efter är diagnosen man har, och det som människor associerar till det ordet som de hört och de sammanhang de hört det i. 

 

För även om du kanske inte tänker på det så har vi alla människor en väldigt stark associationsförmåga.

Hör vi ett ord i ett specifikt sammanhang tillräckligt många gånger börjar vi associera den situationen med det ordet. 

DAMP till irriterade och frustrerade människor, ADHD till bråkiga killar, Psykopati till alla som begår hemska brott eller är elaka, Borderline till tjejer som blir arga eller Asperger till kufiska personer, 

och så glömmer vi människorna bakom dem riktiga diagnoserna. 


Jag är bara en av många som är drabbad av psykisk ohälsa och jag vet av egen erfarenhet hur det känns att bli dömd efter ord som folk inte förstår och bara förknippar med dåliga saker för att det bara är i samband med dåliga saker som de hört ordet. 


Jag är inte det du associerar med ett ord eller dina fördomar, så döm mig inte efter din okunskap!

 

 
 
Maria

Maria

8 augusti 2015 15:24

Nu har miamiamia.bloggplatsen.se varit i farten och stulit detta inlägg. hon har stulit av mig också. Suck.

http://www.borderlinelivet.blogg.se

Sara Modigh

9 augusti 2015 11:45

Ja, jag är inte förvånad. Hon stjäl ju alla sina inlägg

 
Ingen bild

ANTON

8 augusti 2015 23:43

Bra skrivet :)

Sara Modigh

9 augusti 2015 11:45

Tack så mycket :)

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

9 augusti 2015 13:14

Tråkigt med såna kommentarer (byt lösenord om du tror att någon är inne i din blogg).

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

Sara Modigh

9 augusti 2015 13:40

Har aldrig sagt att jag tror någon är inne i min blogg.
Däremot är det en kvinna som finns här på bloggportalen som stjäl alla inlägg hon publicerar från andra bloggare och hon brukar ofta kopiera mina texter och låtsas som om hon har skrivit dem.

 
Isabelle och Lucas

Isabelle och Lucas

9 augusti 2015 19:09


Hejsan !!!.

Jasså duuuu så det är känt att dendära Mia själ från andra ?????.... jag tänkte prcis skriva att jag ibland kollat på hennes blogg å frågat henne om stulna blogginlägg som hon säger att folk stjäl från henne lr nåt å då har hon inte svarat på dom Kommentarerna...

Nu vet jag hur det ligger till då att det är hon som stjäl från andra för att jag känner ju igen detta från från hennes Blogg !!!!.

Kan du inte Anmäla henne fett regält till Bloggplatsen så att hon blir av med sin Blogg helt å aldrig får Blogga mer !!??

// Mvh Isabelle //

http://www.---0o0---llsabellell---0o0---.bloggagratis.se

Sara Modigh

9 augusti 2015 19:19

Vi är jättemånga som har anmält henne, men supporten här på bloggplatsen verkar vara obefintlig då ingen har fått svar när de mailar om sina problem de upplever.

 
Isabelle och Lucas

Isabelle och Lucas

9 augusti 2015 20:15

ÅÅhh.. Hejsan tackar för snabbt Svar från Dig :-) hehe.

Det var ju Enormt dåligt att dom inte svarar ju... skumt !!!!!!!!

Har ni även försökt Ringa till dom utan resultat då lr ??!!

Tänker att kanske är som så att om ni gjort anmälan nu på Sommaren då kanske dom är på Semester å svarar när dom kommer tbx om några dar lr nåt borde d väl vara dax för folk ???!!!

http://www.---0o0---llsabellell---0o0---.bloggagratis.se

Sara Modigh

9 augusti 2015 22:46

Nej, jag har inte något nummer och funderar snarare på att kontakta polisen istället.

 
Isabelle och Lucas

Isabelle och Lucas

10 augusti 2015 08:41


Hej Sara Morr morn :-) !!!.

Förlåt för sent svar men jag somnade i sängen å vaknade för nån timma sen kan man säga typ !!!!!!.

Ja du kan testa med att kontakta Polisen för kolla nu vad hon skrivit på sin Blogg !!!!!!!!!!!!

Hon har lagt upp min Kommentar som jag skrivit till dig här fast hon har ändrat om den lite det är så hon håller på hon snor texter och formulerar om dom lite med vissa ord å så leker hon att det är hennes egen text !!!!!!!

Fast vad kan man förvänta sig typ på ett sätt då hon har massa olika psykiska Diagnoser.... å ja det blir lite knas i livet då du vet !!!!!!!!!

Jag tror inte Polisen kommer göra nåt men man kan ju Testa !!!!

Förhoppningsvis så kanske hon tar sitt förnuft till fånga på nåt sätt och slutar skriva på Bloggen och ägnar sig åt nåt annat i Livet :-) hehe.

// Med vänlig hälsning Isabelle //

http://www.---0o0---llsabellell---0o0---.bloggagratis.se

Sara Modigh

10 augusti 2015 11:51

Jag tycker det viktigaste är att informera alla som läser om vad hon sysslar med, för om folk slutar läsa hennes blogg så tröttnar hon nog.

 
Isabelle och Lucas

Isabelle och Lucas

10 augusti 2015 13:12


Aha ok ja får väl se då om hon gör det lr inte.

http://www.---0o0---llsabellell---0o0---.bloggagratis.se

Sara Modigh

10 augusti 2015 15:34

Ja precis

 
Emma

Emma

10 augusti 2015 23:09

Så sjukt bra inlägg! Blir så fruktansvärd arg när folk inte vet vad de snackar om oavsett vad det gäller. Dessa typexempel har jag tänkt på många gånger. Blir så trött. Och precis som du säger så sker endast en stigmatisering av sjukdomarna. Detsamma gäller deprissioner. Där missbrukas begrepp som "Jag känner mig deprimerad", "Jag är deppig" etc. Att vara deprimerad Är något fruktansvärt och inget skämt. Ibland fattar jag inte hur vissa människor är funtade ärligt talat.

http://emmakrlsn.wordpress.com

Sara Modigh

11 augusti 2015 12:28

Ja "jag är deppig" har blivit ett så överanvänt begrepp att folk inte längre kan förstå hur illa en depression faktiskt är.
Det är stor skillnad på att bli ledsen eller frustrerad över vardagliga saker som att tappa bort sina nycklar, missa bussen eller bråka med en kompis och att vara sjuk i en depression.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards