En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 12 april 2016

Multipel skleros vs Förkylning

Av Sara Modigh - 12 april 2016 17:15

Låt mig förstå det här rätt, jämförde du just precis din tredagars förkylning med att leva med Multipel skleros? En sjukdom som aldrig någonsin går att bli frisk ifrån och som jag kommer behöva leva med i resten av mitt liv. En sjukdom som försvårar varje aspekt i mitt liv.

Allt från att gå på toa till att ta mig upp ur sängen på morgonen är en kamp för mig. Jag lever med ständig smärta, myrkrypningar och mycket svår trötthet. Jag har problem med allt från värmekänslighet till att jag inte klarar av fysisk ansträngning utan att trigga igång restsymptom från gamla skov.

Men ja, det är säkert samma sak som att ha huvudvärk och en snorig näsa.


Vad är egentligen en förkylning, om vi bryter ner symptomen på en förkylning kanske vi kan titta närmare på hur många av de symptom du har när du är förkyld som lever jag med varje dag!


Huvudvärk - är ett vanligt symptom på förkylning, det har jag på grund av min MS flera gånger i veckan. Riktigt svår huvudvärk som är väldigt handikappande i vardagen. Det enda jag kan göra är att ligga med en kall kompress över halva ansiktet och försöka sova bort huvudvärken. 


Snor - Det har jag en hel del då jag ofta gråter av smärta, frustration, rädsla för framtiden och känslan av att inte vara förstådd. Jag är ofta väldigt ledsen men jag döljer det så gott jag kan. 

Jag gråter nästan aldrig när någon kan se eller höra det. 


Trötthet - Jag har något som heter fatigue, det är en extrem trötthet som är förknippad med skador i hjärnan efter till exempel en stroke eller som i mitt fall, ett symptom på min MS. 

Denna tröttheten är en trötthet som inte går att vila bort. Det finns ingenting som hjälper mer än att försöka spara på sin energi och prioritera rätt så jag inte råkar trötta ut mig för mycket. 


Feber - Jag har väldigt sällan feber, men sedan jag fick min MS har jag fått en värmekänslighet som gör att om jag utsätts för värme som är för stark för min kropp får jag en känsla som är väldigt lik feber. Jag blir överhettad, mår jättedåligt och måste kylas ner så fort som möjligt. 

Den här värmekänsligheten är ett av mina svåraste problem då det är så omfattande. Det känns ofta som om hela hjärnan kokar och det bränns över hela kroppen. Det kan räcka med att sitta för nära ett värmeljus eller stå under en lampa för att jag ska bli dålig. 


Hosta/ irriterad i halsen - Hosta är tack och lov ett symptom som jag ännu inte drabbats av, men det finns en risk att drabbas av kronisk hosta med den här diagnosen. 

Jag har däremot ett restskov som dyker upp då och då, och det är känslan av att ha något som sitter fast i halsen.  Det kommer när jag varit mycket stressad under ett tag och alltid i samband med att andra restskov dyker upp. Det känns som om jag har en tablett eller liknande som sitter fast i halsen. Fruktansvärt obehagligt. 


Värk i kroppen - Det lever jag med dagligen. Jag har alltid ont, mestadels på grund utav nervsmärtor som känns som om det brinner i huden. Men också ibland i form av smärta som känns som "växtvärk" och som sätter sig i olika leder så som knän, höfter, käkar och så vidare. 

Jag hatar den smärtan för ingenting hjälper. Jag vet inte hur många gånger jag gråtit av smärta och bara fått vänta ut den värsta stormen för att det inte finns något annat att göra. 



Jag säger inte att en förkylning inte är jobbig, men ibland får man fan tänka sig lite för innan man talar.

Att överhuvudtaget ens jämföra en förkylning med att leva med en kronisk sjukdom som sakta men säkert bryter ner någon annans hjärna får ju mig att undra om du överhuvudtaget har en hjärna. 


Du mår dåligt i ett par dagar, men jag mår dåligt varje dag och jag kan inte göra annat än att acceptera min livssituation.

Idag var jag och fick mitt tjugoåttonde dropp av bromsmedicin för att kämpa mot den här sjukdomen. 


        

 
 
Maria

Maria

13 april 2016 09:50

Jag fick ett sms här om veckan av en fd vän där hon skrev att hon inte hört av mig på länge och frågade hur det var.
- si så där skrev jag, jag har legat på psyk i 7 månader, hur är det sj?
svaret blev - aha, oki. Med mig är det dåligt har varit förkyld till och från sen jul.
Sen inge mer. Varför fråga. Jag skulle gärna varit förkyld till och från om jag sluppit det helvete jag levt i.
Så jag förstår din frustration.

http://www.borderlinelivet.blogg.se

Sara Modigh

13 april 2016 13:11

Ja, låter dock inte i mina öron som din vän rent ut säger att det är mer synd om henne än om dig i alla fall.
Att gå och vara förkyld i flera månader är ju så klart jobbigt och det har hon rätt att tycka.
Det är jobbigt att vara förkyld, men ibland tror jag att människor som är mitt i en förkylning har svårt att inse att det finns många om har det bra mycket värre.
Men bara för de finns dom som har det värre tar ju inte det bort deras smärta.
Men ibland kanske de borde försöka tänka lite mer på vem de tala med och vad de säger.
Att säga till någon med en kronisk sjukdom att deras lilla förkylning är lika illa eller ännu värre tycker jag är helt fel, men att säga att jag mår dåligt för jag är förkyld är alla människors rättighet.

Det din vän gjorde som jag reagerade på är snarare det faktum att hen inte verkade veta hur hen ska agera när hen får veta om din situation. Att hen inte vet vad hen ska säga och då istället drar sig tillbaka. Det är något man tyvärr ser alldeles för ofta när det gäller att ha drabbats av psykisk ohälsa.

 
Maria

Maria

14 april 2016 14:39

jo absolut är det jobbigt att vara förkyld. Jag skrev tillbaka till hen att jag förstog att det måste vara jätte jobbigt för hen. Men just det att jag bara fick ett aha, oki. Då jag berättade hur jag hade det.
Jag tycker också att det är skitjobbigt att vara förkyld, men jag vet att det går över om ca en vecka.

http://www.borderlinelivet.blogg.se

Sara Modigh

14 april 2016 15:57

Ja, det är problematiskt att det finns många som inte vet hur de ska agera i en situation där de mäter en människa som mår dåligt. Det är tyvärr alldeles för vanligt och jag måste tyvärr erkänna att även jag är dålig på att hantera sådana situationer.
Man vet inte alls hur man ska agera, vad man ska säga eller göra.

 
Cecilia Johansson

Cecilia Johansson

14 april 2016 15:29

Bra förklarat om vad MS gör med dig när du är förkyld. ;) Trist att vara sjuk dock.

Kram

http://www.ceciliajohansson.nu

Sara Modigh

14 april 2016 15:35

Nu har du nog misstolkat mitt inlägg :P
Har inte förklarat vad MS gör med mig när jag är förkyld, utan jag har förklarat att de en person som är förkyld upplever under ett par dagar lever jag med varje dag så det är många symptom som är liknande.

 
100 änglar

100 änglar

16 april 2016 11:28

Hemskt hur folk kan använda allvarliga sjukdomar i en mening som förkylning. Det gör mig arg. Jag reagerar ofta på när folk säger "jag får DAMP" eller "Jag får ångest av det här" När dom tycker att något är "jobbigt"

http://hundraanglar.blo.gg

Sara Modigh

18 april 2016 12:46

Ja, det tycker jag också, jag har varit för kyld många gånger och jag vet att det är jobbigt, men de som aldrig haft MS kan inte ens föreställa sig hur det känns och jag lovar att det är bra mycket värre än att ha en förkylning i några dagar.

Jag blir också irriterad när folk använder diagnoser som depression, DAMP och så vidare för att beskriva en känsla som är helt normal. Alla känner vi ångest, sorg och frustration i vissa situationer. Det är helt normalt, men att använda en diagnos som beskriver en sjukdom då dessa känslor INTE funkar som de ska tycker jag är väldigt illa.
För dessa diagnoser handlar inte om att man har en normal känsla som är en reaktion på en specifik sak eller händelse, det är att dessa känslor spårar ut och man förlorar all kontroll. Det är skillnad på att ha ångest över all man måste göra när man har det extremt stressigt på jobbet och att ha ångest varje dag för varje litet moment man ska göra.

 
Ingen bild

Sabina hällström

11 december 2019 13:52

Hej jag känner igen mig själv betydligt kan man säga och det är verkligen både intressant och viktigt att att man upp märksamar denna hemska diagnos min mamma har haft två strokear och jag lider av panikångest socialafobi adhd PTSD sen fick jag reda på att jag har MS för ett år sen varje dag blir en kamp och det är verkligen viktigt att det blir uppmärksammat att den diagnosen blir man aldrig fri från utan man har den livet ut det finns bara bromsmediciner och jag har mycket sämre immunförsvar sen jag började med bromsmedicin fick min diagnos som 29 åring jag tror faktiskt att det är väldigt svårt för folk som inte har MS att sätta sig in i hur den diagnosen påverkar människan i deras vardag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards