En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 19 maj 2016

Naken vs Naken

Av Sara Modigh - 19 maj 2016 19:00

Nakna kroppar och objektifierande av kvinnor är något vi möts av dagligen både i reklam på tv, internet och tidningar. Du behöver inte gå långt för att se en halvnaken kvinna i media.

Överallt möts vi av bilder på kroppar. Det har blivit en så stor norm så man knappt ens tänker på det. 


Men så fort en tjej lägger ut en liknande bild på sig själv på internet så ropas det om bristande självrespekt och ett desperat behov av att samla likes på Facebook. Men är det så konstigt egentligen att tjejer lägger upp sådana bilder?

Jag menar, under hela vår uppväxt har vi ju sett kvinnor på det sättet. Vi har lärt oss sedan vi var barn att vackra kvinnor står i underkläderna på reklampelare. Vi har sett kända kvinnor dansa runt i små bikinis i sina musikvideos och vi har sett allt det där "sälj grej med tjej" dag in och dag ut så länge vi kan minnas. 

Så jag kan förstå varför tjejer tar efter det som de sett i tidningar och reklamer under hela sitt liv. 

Det jag däremot inte förstår är varför man skammar kvinnor som klär sig "utmanande", och varför kallas det ens för utmanande?  Vad exakt är det som är utmanande egentligen?

Vad är det egentligen som är så fel med att visa lite hud? En kropp är ju bara en kropp.


Hur kommer det sig att en halvnaken (eller helt naken för den delen) kropp kan vara så provocerade om kvinnan själv har valt att vara det? 

Vad är egentligen problemet med att en kvinna väljer att trivas i sin kropp? Vad är problemet med att känna sig trygg i sin kropp och vad är problemet med att kvinnor klär sig som de själva vill vara klädda? 

Vill jag bära urringade toppar så är ju det mitt val. Att jag till nittio procent bär korta blommiga klänningar är mitt val! Hur kan någon annan ha rätten att bestämma över tyget jag omger min kropp med? 


Hur kommer det sig att kända kvinnor kan dansa runt i underkläderna i musikvideos, men när en vanlig tjej lägger upp en bikiniselfie så är hon en uppmärksamhetssökande slampa som saknar självrespekt? 


Skulle jag helt plötsligt sakna självrespekt för att jag byter kläder?

 

Är det verkligen våra kläder som är den avgörande faktorn i självrespekt och vad är ens självrespekt egentligen? För mig är självrespekt att vara sig själv och följa sin egen väg. Att må bra i sin egen kropp och inte ta skit från andra.  

Är det då min vilja att lägga upp en bild på mig själv i bikini så är väl det mitt val? 


Vi föddes ju alla nakna så vad är det som är så hemskt med hud egentligen?

Det är väl för att någon gång på vägen när vi växer upp slutar en naken kropp att bara vara en naken kropp, och istället sexualiseras kroppen.  Speciellt kvinnors nakna kroppar sexualiseras, och kvinnor som beter sig sexuellt skammas. 

Det är faktiskt väldigt problematiskt att kvinnors sexualitet är så tabu, och att kvinnor till exempel ses som slampor och män som kungar om de har flera lösa förbindelser. Vad är det egentligen som är så otroligt hemskt med att en kvinna som gillar sex har sex med flera personer? Vad spelar det för roll om en kvinna är öppen med sin sexualitet och vågar njuta av sex? 

Varför är "Emma" en hora medan "Markus" inte är det, fast de har haft sex med lika många personer och gillar samma saker? 


Jag tror att det faktum att jag som ung haft ett så destruktivt förhållande till sex gjort att jag idag kan se de strukturer som gjort det möjligt. De strukturer som säger att en kvinna som ligger runt är dålig och äcklig. En hora som inte är värd mer än att knullas och kastas bort. 

En attityd som jag använde flitigt för att skada och straffa mig själv för jag trodde att det var sant. 


Så kan vi inte bara sluta skamma varandra och låta människor göra vad de vill med sina kroppar.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards