En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Direktlänk till inlägg 19 februari 2018

Dagen då jag tog mitt liv

Av Sara Modigh - 19 februari 2018 16:15

Jag var nitton år gammal, för många en ung tjej med hela livet framför mig. 

Men för mig fanns det ingenting att leva för. Jag kunde inte se en framtid som för mig skulle vara värd att leva för. 

Depressionen jag hade gjorde mitt liv becksvart, tankarna i mitt huvud var så destruktiva och jag kunde inte kontrollera dem. Tankar om att jag var en börda, och att alla i min omgivning skulle må mycket bättre om inte jag fanns. 

Jag kunde inte se någon lösning på alla mina problem. 


Jag kände mig så värdelös, så äcklig, dum och i princip varenda negativt adjektiv jag kunde komma på.

Så en dag bestämde jag mig, nu får det vara slut. Jag står inte ut mer... 

Tankarna på självmord hade följt mig väldigt länge, jag vet inte vad det var som gjorde att just den där dagen blev dagen då jag skulle dö. Men så blev det.

När Jakob hade lagt sig tog jag en överdos av mina mediciner och hoppades på att döden skulle komma.  


Detta är snart tio år sedan, så mycket har hänt sen dess. Mitt liv är egentligen så mycket mer stabilt än det var då. Men ändå jag befinner mig ännu en gång där nere i mörkret. Jag är där på botten som jag trodde jag hade lyckats ta mig upp från. 


Det är mörkt nu, väldigt mörkt. 


Destruktiva tankar och beteenden är återigen en del av min vardag. 

Jag kan inte fly ångesten, jag kan inte fly från mina tankar på att döden är min enda utväg. 



 
 
Ingen bild

Åsa Syrén

19 februari 2018 17:19

Sara du är inte ensam, du är inte ensam! Jag är med här nere i mörkret och jag ville att du ska veta att vi är åtminstone två. kram

 
Ingen bild

Jakob

19 februari 2018 17:28

Jag älskar dig! Även om jag är dålig på att visa det och dum i huvudet

 
Ingen bild

Paulina

19 februari 2018 18:02

Jag älskar dig också! Du är bra, fin och värdefull! Du är älskad av många! Även om det kanske inte alltid känns så. Jag hoppas du kan ta dig upp ur mörkret igen! Puss och kram på dig! /P

 
Ingen bild

Zara

20 februari 2018 16:46

Styrkekram <3

 
Danijela

Danijela

24 februari 2018 11:38

Hej Sara. Jag har precis startat ett blogg för att dela med mig som du gör nu och vill säga till dig att jag har också varit där du är nu.. Har du nån medicin? I detta skede var det bara tabletter som hjälpte mig

http://Danijelat.blogspot.se

 
Ingen bild

Sanna

25 februari 2018 22:48

Hej! Ge aldrig upp! Fortsätt att skriva och få utlopp via bloggen ! Det berör och du har med stor sannolikhet många läsare som känner med dig men också känner igen sig i din beskrivning av hur man mår när man tampas med depression . Styrkekram !!

 
Jannike Hempel

Jannike Hempel

26 februari 2018 22:05

Kom in på din blogg och läste ditt inlägg. Och vill bara skicka en StyrkeKram till dig. ❤️

http://www.jannikehempel.se

 
Ingen bild

Aiham

12 april 2018 22:15

Jag hoppas du får det hoppet som kommer att upplysa ditt hjärta Du är inte ensam Jag hoppas att du fortsätter skriva

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Modigh - 27 april 2021 20:34

När man äntligen hittat något som fungerar, när jag äntligen börjat få kontroll på min sömn och min dygnsrytm. Vad händer då?  Jo, läkemedlet jag tar för att hjälpa mig komma till ro och bli trött på kvällarna ska nu inte längre subventioneras till...

Av Sara Modigh - 21 april 2021 14:30



Det har gått en lång tid sedan jag skrev sist, och det är mycket som har hänt under det senaste året. Jag har flyttat till en egen lägenhet, jag har fått en ny kontakt inom psykiatrin kallat Voss-teamet och jag har fått boendestöd som hjälper till oc...

Av Sara Modigh - 17 februari 2020 20:15

   ┏━━━━━━༻❁༺━━━━━━┓ MS-plack   Corpus callosum (Hjärnbalken ) - Multipla halvcentimeter stora förändringar   Centrum semiovale (Centrala...

Av Sara Modigh - 13 februari 2020 12:36

Det är så svårt att hitta mening med det här. Livet känns så hopplöst men vi har en vacker värld.  Så varför kan jag inte leva som jag bör. Vill känna att jag tillhör men är bara till besvär.    Så kan du lyfta mig från hålet jag har fastna...

Av Sara Modigh - 20 december 2019 04:47

Jag måste sova, men jag kan inte. Alldeles för mycket tankar snurrar runt inom mig. Jag får inte tyst på dem vad jag än gör. Så fort jag sluter ögonen kommer tankarna och med dem kommer ångesten. Jag vet inte vart jag ska göra av allt som virvlar...

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards