En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under december 2013

Av Sara Modigh - 7 december 2013 06:00

Vad är din favorit på julbordet?  

Min favorit på julbordet är helt klart köttbullarna, och strax där efter kommer potatisgratängen och prinskorvarna. 

Sedan brukar min farmor göra något som jag inte vet vad det kallas med vitkål, ananas och grädde som man äter till julmaten och det tycker jag faktiskt om även fast det känns konstigt att äta grädde till maten :D

Är det någon mer som äter det?


Vilken är eran favorit på julbordet?


Av Sara Modigh - 6 december 2013 22:15

 

Jag hatar när man får frågan "Vad är det du vill ha hjälp med och vad tycker du att vi ska göra?" från psykiatrin. OM JAG HADE VETAT DET HADE JAG VÄL INTE BEHÖVT ER HJÄLP! Det är ert jobb att hjälpa personer som mår psykiskt dåligt. Borde ni inte veta vad ni ska göra?

Altså är det på riktigt meningen att jag som patient helt själv ska stå för behandlingsplanen?


Hur är det meningen att det ska fungera? Jag kan inte ens räkna alla gånger jag fått sådana kommentarer. Blir så sur... Gör ert jobb och erbjud mig den hjälpen som finns istället!

Om jag visste exakt hur man skulle göra för att må bättre tror ni inte att jag skulle mått bra nu då i så fall? Jag tycker inte att det är jag som patient som har skyldigheten att hitta boten, vad är då meningen med psykiatrin?


Jag vet inte vad ni har för resurser, Jag vet inte vad ni har för behandlingar att erbjuda, Jag vet inte vilka behandlingar som rekommenderas till vilka problem! Så varför är det jag som ska berätta det? 

Det värsta är ju ändå att de flesta av dessa frågor fick jag av BUP, jag var alltså bara ett barn, hade ingen diagnos (för det var fel att sätta diagnoser på barn),, hade ingen aning om va psykisk ohälsa var eller hur det fungerade. Hur kan man då som psykolog, läkare eller kurator vänta sig ett svar på den frågan? 


 

Av Sara Modigh - 6 december 2013 06:00

     

 

Vilken är din favorit julsång?


Julsånger.. Låt mig tänka. 

Det finns ju en hel del att välja på.

När jag var liten tyckte jag väldigt mycket om "Låt mig få tända ett ljus" och "Mary´s Boy Child"

 

Idag tycker jag nog bäst om denna:


It was christmas eve babe 
In the drunk tank 
An old man said to me: won't see another one 
And then they sang a song 
The rare old mountain dew 
I turned my face away and dreamed about you 
Got on a lucky one 
Came in eighteen to one 
I´ve got a feeling 
This year´s for me and you 
So happy christmas 
I love you baby 
I can see a better time 
Where all our dreams come true. 

They got cars big as bars 
They got rivers of gold 
But the wind goes right through you 
It´s no place for the old 
When you first took my hand on a cold christmas eve 
You promised me broadway was waiting for me 
You were handsome you were pretty 
Queen of new york city when the band finished playing they yelled out for more 
Sinatra was swinging all the drunks they were singing 
We kissed on a corner 
Then danced through the night. 

And the boys from the NYPD choir were singing Galway Bay 
And the bells were ringing out for christmas day. 

You´re a bum you´re a punk 
You´re an old slut on junk 
Lying there almost dead on a drip in that bed 
You scumbag you maggot 
You cheap lousy faggot 
Happy christmas your arse I pray god it´s our last. 

And the boys of the NYPD choir's still singing Galway Bay 
And the bells were ringing out 
For christmas day. 

I could have been someone 
Well so could anyone 
You took my dreams from me 
When I first found you 
I kept them with me babe 
I put them with my own 
Can´t make it out alone 
I´ve built my dreams around you 

And the boys of the NYPD choir's still singing Galway Bay 
And the bells are ringing out 
For christmas day.

 

 

Vilken är eran favorit julsång?

Av Sara Modigh - 6 december 2013 02:27

Dagen idag har varit rätt lik gårdagen, fast jag har inte haft lika ont i kroppen eller huvudet. Tog tempen i dag och låg på 36,9 och igår hade jag 37,3 så kanske är därför jag känt mig lite bättre idag. Är ju som sagt väldigt värmekänslig nu för tiden och jag kan bara tacka min lyckas ande att det inte är sommar just nu. Jag är faktiskt rädd för hur jag ska klara sommaren. Om jag är lika värme känslig som nu så kommer jag inte kunna gå ut alls. Vet inte om ACn funkar i bilen vi har, för jag tycker inte att det blir kallt. Inte på samma sett som ACn vi har i sovrummet i alla fall. Aja, den dagen den sorgen.

Av Sara Modigh - 5 december 2013 14:45

 

Något som jag har otroligt svårt för är att komma på saker som jag är bra på.

Jag tycker inte att jag är bra på något för det går alltid att vara bättre. 

Det är väl något jag borde jobba på.

Men hur gör man det? 

Jag tycker ju oftast att jag är oduglig till allt, och inte kan något alls. Jag har väldigt höga krav på mig själv när det gäller allt jag gör, vilket gör att jag aldrig känner mig nöjd för åter igen kommer tanken "det kunde varit bättre"


Sen har jag ett dåligt drag där jag direkt blir väldigt kritisk om någon typ skriver "min blogg är bäst" eller "läs min blogg för den perfekta blogg upplevelsen" som många skriver i sina bloggar. Tror aldrig jag tyckt någon av alla dessa bloggar varit bra. Kanske det beror på att jag själv är så kritisk mot mig själv?


Visst min blogg kanske inte är den sämst i värden och jag har blivit bättre på att blogga.

Men jag tycker fortfarande inte att jag är tillräkligt bra även om just bloggandet är en av få saker som jag faktiskt tycker att jag är bra på. 


Men jag måste försöka lära mig att se saker som jag är bra på, även om det är att inte vara bäst. Man kan vara bra på saker även om man inte är bäst, och även om andra tycker att du är dålig så behöver det ju inte betyda att du är dålig!

Av Sara Modigh - 5 december 2013 06:00

 


Vad är det bästa med julen?


Det bästa med julen enligt mig är tiden innan julafton. När folk börjar sätta upp ljusstakar och julstjärnor i fönsterna.

När det blir mörkare och mörkare. Det blir kallt och snön börjar falla. 

Alla hus blir pyntade och det börjar visas julfilmer på tv och det kommer julavsntt i alla tv-serier man följer. All den mysfaktorn som kommer innan med bak av lussebullar och pepparkakor som fyller luften med en lukt av jul. 

 

Vad tycker ni är det bästa med julen?

 

Av Sara Modigh - 5 december 2013 02:10

Vaknade av att det plingade på dörren och precis som alltid kommer hjärtklappningen, men idag upptäckte jag något läskigt. Det kändes verkligen som om mitt hjärta slog konstigt. Det var som små mellanrum mellan var tredje hjärtslag. Har aldrig känt så förut, så det hjälpte ju inte direkt mot min ångest.
Mådde ganska bra under dagen men jag känner mig ofta febrig trotts att jag aldrig har temperatur över 37,5.
Vet inte varför men idag har jag haft extra ont i kroppen. Det är jobbigt. Har vart väldigt trött och är väldigt Värmekänslig. Trots att det är vinter så måste jag sova under en takfläkt med en kall handduk på huvudet.

Av Sara Modigh - 4 december 2013 16:59

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards