En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under december 2013

Av Sara Modigh - 21 december 2013 06:00

 

Ett vinter minne

 


Det var en gång en vinter för några år sedan. Jag och Jakob gjorde oss färdiga för att flytta men jag bodde fortfarande hemma. Åter var 2008 och det var natten då den första snön hade kommit. 

Vi begav oss ut för att bygga en snögubbe. Det var väldigt svårt då det knappt var kramsnö. Men efter hårt slit fick vi ihop en liten snögubbe.

 

Vi döpte honom till Ulf-Rudolf. 

Men dagen efter hände det otänkbara. Ulf-Rudolf blev KIDNAPPAD!

Vi hittade honom senare i vår grannes trädgård.

 

Någon orkade inte bygga en egen snögubbe så de tog våran istället.

Vi beslöt oss då för hämnd.

Vi halshögg Ulf-Rudolf på skämt

 

Nu vågar de inte sno några mer snögubbar tänkte vi då :)

 

 

 

Har ni något speciellt vinter minne?

Av Sara Modigh - 20 december 2013 12:45

Jag skriver ju mycket om psykisk ohälsa för att bryta tabun och fördomar mot folk med psykiska olikheter. Stigmatiseringen mot psykiskt sjuka tror jag många gånger beror på okunskap och rädsla. 

Men jag är väl egentligen inte bättre än många andra när det gäller sådant. Jag sprider inte hat och jag förtrycker ingen, men det finns människor som jag hyser lite extra rädsla för. Inte för att de är farliga utan på grund av något som de egentligen inte kan rå för. Jag tror för min del att det just handlar om att det är något ovanligt och som jag inte har mycket kunskaper om. 


Jag önskar att jag vore en starkare människa så att jag kunde jobba bort det. För jag inser ju att genom att undvika en viss sorts människor för att jag finner dem obehagliga är exakt det som många gör mot mig, innan de ens lärt känna mig som människa. 

Jag dömer en individ efter ett handikapp istället för efter en personlighet.


Jag skäms något otroligt över detta!


Hur ska man jobba på något sådant egentligen? Kanske jag borde söka upp människor med just de specifika "egenskaperna" som skrämmer mig för att lära mig att de är människor precis som du och jag? Kanske leta efter bloggar eller läsa mer om sådant på internet så att jag får mer kunskap. För jag tror att okunskap är en av de faktorer som gör att det skrämmer mig. 


Jag är i alla fall medveten om att det är fel och jag vill jobba på det och det är ett steg i rätt riktning. 


 

Av Sara Modigh - 20 december 2013 06:00

 

Har du handlat färdigt alla julklappar?

 

Ja det hoppas jag   

Nä men jag har köpt julklappar. Beställde allt från internet i början av december. 

För jag hade verkligen inte energin att ta mig ut och leta i allt shoppingkaos som råder i jultiderna.

Känner mig rätt dålig för tycker inte att jag lyckats hitta några bra julklappar. Det är ju så svårt att veta vad man ska köpa till alla. Men det är väl tanken som räknas. 

En dålig present är bättre än att bli bortglömd i alla fall ;)

 

Har ni handlat färdigt än? eller har ni några sista minuten klappar att handla?

Av Sara Modigh - 19 december 2013 23:44

Det har vart en rätt intensiv vecka hittills. Varit på sjukhuset tre gånger på fyra dagar. I måndags fick jag kolla min syn, i tisdags fick jag genomgå en MR och idag fick jag åka in och ta ett blodprov på grund av lite strul med det förra provet. Idag har jag även vart hos en optiker på stan och kollat ut glasögon. Jag är väldigt trött nu, men glad att jag klarat av allt för det tyder ju på att saker börjar gå åt rätt håll.
Jag har dock rätt mycket ångest. Jag är stressad över många saker, vilket inte är så roligt. Jag fryser och svettas samtidigt och jag mår illa. Men jag hoppas att jag kan ta det lite lugnt i morgon och vila mig lite inför jul.

SYMPTOM

Utmattning 2
Huvudvärk 1
Svårt att röra vänster sida 3
Akut kissnödig 2
Talsvårighet 2
Brännande känsla 5
Värmekänslig 5

Av Sara Modigh - 19 december 2013 14:45

Det värsta du varit med om är ändå det värsta du varit med om!

Det är något som vi alla måste ha i åtanke ibland. Bara för att du har varit med om något som du anser vara värre så gör inte det mitt lidande mindre.

Jag har pratat om detta tidigare och visst finns det väl nivåer av vilken grad pissighet man har i livet. Men när du är med om något för första gången och man känner att "detta är det värsta jag någonsin vart med om" då är ju det också det värsta. Det kanske kan hända saker som är värre. Men känslorna tar inte hänsyn till sådant. 

Det är okej att må dåligt för att föräldrarna skiljer sig likväl som det är okej att må dålig för att en förälder dör, även om det ena scenariot för majoriteten av människor skulle klassas som värre. 


Första gången man t.ex drabbas av en svår depression eller panikattack, när man inte vet vad det är, vad det innebär eller hur man ska hantera så är det ju både jobbigare och svårare. Jag minns fortfarande min första djupa depression. Det var fruktansvärt och så hemskt även fast det "bara" var en depression. 


Idag vet jag ju mer och hanterar ångest och depressiva episoder på ett helt annat sett även om mitt liv idag är långt mycket svårare än det var när jag var 13 år.


Jag tror att de flesta har något i sitt liv som de kan se tillbaka till och tänka på som är det värsta de varit med om. Vissa kanske inte varit med om saker de tycker är jättehemska och andra har varit med om samma sak och tycker att det var fruktansvärt. Allt handlar ju om vad man värderar i sitt liv. 


Säg att någon är jätteledsen över att dennes gammelmorfar dött. Jag har sett kommentarer i stil med "det var ju bara din gammelmorfar" , vadå bara? De kanske hade en jättenära kontakt och just den "bara gammelmorfadern" var den enda människan som personen litade på och trivdes med. Jag blir så arg när jag ser sådant!



Det värsta i ditt liv är inte det som någon annan skulle klassa som värst. 

 

Av Sara Modigh - 19 december 2013 06:00

     Brukar du rimma på paketen?

 

Nej det brukar jag inte göra. det är inget som vi i vår familj gjort under min uppväxt. Det händer att mormor gjort julklapps rim några år. 

Jag tycker att jag är alldeles för dålig på att komma på roliga rim för att jag ska våga. Men kanske får testa nått år? 

Årets julklapp skulle ju vara en Råsaftscentrifug. Hur skriver man ett julklappsrim till det?

"Jag tyckte allt att jag var riktigt slug

när jag köpte denna klappen som kan hjälpa dig med ditt råsaft-sug"

 

(ni får låna rimmet om ni vill    )

 

 

Brukar ni rimma på julklapparna?

 

Av Sara Modigh - 18 december 2013 14:30

Nu verkar det som om Fluffis har gått och blivit sjuk. 

Han får hostattacker då och då. Typ en gång varannan dag hostar han jättemycket. 


 

Vi har ringt och pratat med en veterinär som trodde att det förmodligen är kattsnuva. Jag vet ingenting om det egentligen. Men är det inte kattsnuva som ingår i vaccinationerna? 

Jag vet inte. Men jag är rädd nu. Vill inte förlora honom.

Tänk om han har fått hjärtsvikt och där med lungödem? 

Vore ju precis min lycka om det vore så :(


Av Sara Modigh - 18 december 2013 06:00

 

Hur luktar julen?

 

Jag förknippar julen med en doft av stearinljus, lussekatter och pepparkakor. 

Det ligger ofta en speciell doft över julen eftersom man har så många saker som man bara äter till jul eller tar in till jul. Som till exempel granlukten, den förknippar jag också med jul. 

 

Bara så att alla vet så smakar dock inte julgranen lika gott som den luktar.

 

När jag var liten så lyssnade jag på någon Astrid Lindgren saga på talbok , minns inte vilken det var. Men det an ha varit Emil i Lönneberga. Där sa de i  alla fall att man kunde äta granbarr. Så jag gick och smakade på vår julgran.

Det var inte alls gott!

 

Jag tycker även att vintern har en speciell lukt. Det luktar snö och blöta kläder, vilket då också är lite juligt. 

En doft som jag verkligen inte gillar men som hör julen till är lukten av glögg. Får migrän till tusen om jag dricker sådant, ibland räcker det med att vara i samma rum som folk som dricker glögg. Även apelsiner med nejlikor i har jag svårt för på grund av min migrän. 

 

Hur luktar din jul?

Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Skapa flashcards