En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under december 2013

Av Sara Modigh - 24 december 2013 06:00

  En julhälsning

 

idag vill jag bara hälsa alla en riktigt god jul. Jag hoppas att er jul kommer bli trivsam och att allt kommer gå bra. 

Jag har satt ihop ett litet bildspel med gamla julbilder tillsammans till en julsång som jag sjunger.


 

Av Sara Modigh - 24 december 2013 00:16

Nu är det officiellt julafton, så god jul på er! Jag ligger i sängen och ska sova. Är rätt trött och har lite ont i kroppen för det har vart mycket nu de senaste dagarna. Idag har vi vart på Skatteverket och hämtat min nya legitimation. Fick sitta och vänta i en timme. Sen var vi tvungna att göra ett ärende på A6 också, vilket varenda människa i stan också verkade göra. Sen har vi slagit in julklappar, skrivit kort och jag har målat mina naglar så att de ska bli julfina. Blev dock inte så bra med mina skakningar som jag har nu :p

Men man ser i alla fall vad det ska föreställa.
GOD JUL PÅ ER ALLA!
Nu är det dags för mig att sova

Av Sara Modigh - 23 december 2013 11:23

Imorgon är det julafton, Känns det som det?

Jag tycker inte att det känns som jul.Det bara regnar ju och regnar.


Jag hittade en lite rolig tävling som kanske kan skänka lite julstämning :)

 

Skulle ni också  vilja vara med och tävla kan ni gå in på Candy's eller Retrolovers blogg för att läsa mer om hur ni deltar.

 

Det går i alla fall ut på att ta juliga bilder på sina djur och det gillar ju jag så här kommer några bilder från mig:

 


 

 

 

 

 

 

     

 

 

Av Sara Modigh - 23 december 2013 06:00

  Brukar du göra några julpyssel?


Nej. Det brukar jag inte göra. Jag har för det mesta svårt att pyssla då jag inte har någon konstnärlig talang och samtidigt väldig höga krav på mig själv.

Men samtidigt saknar jag att pyssla. Vi brukade pyssla väldigt mycket som barn.

Göra egna julgranskulor, bakade pepparkakor som i dekorerade , vi brukade göra pepparkakshus och marsipan figurer. 

 

Har ni några tips på bra julpyssel?

Av Sara Modigh - 22 december 2013 13:23

Sitter hemma ock känner mig ovanligt bitter på livet. Hur skulle mitt liv sett ut idag om vårdcentralen tagit mig på allvar? Inte bara nu i år utan också förra våren när jag sökte hjälp för smärtan i mina knän som väldigt säkert beror på min MS. Jag fick inte ens komma till vårdcentralen trots att jag ringde och förklarade att jag hade haft ont i knäna i två års tid "Det är bara lite ångest, det går nog över snart" blev svaret i telefonen. Idag kan jag knappt gå, Tack så jävla mycket liksom. 

Efter ett par timmar ute så ligger jag och skakar av smärta i flera timmar innan jag kan somna och jag är extremt utmattad. Den trötthet jag känner kan inte beskrivas med ord. Det känns som om jag går in i en vägg. Det tar bara stopp och jag känner mig nästan döende. Eller snarare så önskar jag att jag kunde få dö så att jag får vila.

Visst detta kanske hade kommit förr eller senare ändå. Men om vården lyssnat på mig kanske jag hade fått diagnosen tidigare och då också medicin tidigare och då hade förmodligen sjukdomen bromsats en aning och jag skulle ha varit mycket friskare just nu. 


Har ju tänkt att jag ska anmäla Råslätts vårdcentral just på grund av det bemötande jag fått där ifrån.

Inte bara för min skull utan för alla andra med psykisk ohälsa som inte blir tagna på allvar.


Om jag gör en anmälan kanske de bättrar sig lite så att jag vågar söka hjälp där för mina blåmärken. (får ju i perioder väldigt mycket blåmärken helt utan anledning)

 Den där vårdcentralen ger mig kalla kårar. Fy vad jag hatar den.  Har så många gånger blivit avfärdad där ifrån "för att det bara är psykiskt", noll gånger har det varit psykisk i slutändan. 


Jag är så arg på detta! 

Dessutom känner jag mig så otroligt otrygg när jag vet att om jag blir sjuk så får jag inte hjälp, jag har ingenstans att vända mig. För vårdcentralen skyller allt på psyket. Även ont i knäna!

Av Sara Modigh - 22 december 2013 06:00

 

Vilken är din favorit julfilm?

 


Min absoluta julfilm genom tiderna är The Santa Cluse med Tim Allen. Tror inte att någon missat den filmen. Men det är i alla fall en komedi där en pappa råkar skrämma jultomten så han trillar ner från ett tak och då blir han själv den nya jultomten och måste lära sig att vara jultomten.

Detta är den julfilm som jag sett flest gånger.


Jag tycker mycket om julfilmer överlag. 


Så vilka julfilmer är era favoriter?

 

Av Sara Modigh - 21 december 2013 14:00

Rör mig inte tack!

Jag får kalla kårar genom min rygg och paniken växer sig så stark

Det är ett obehag jag inte förstår, men att bli berörd är något som jag verkligen tycker är hemskt. En kram hej och hejdå klarar jag av. Men inte er än så tack, Speciellt om vi inte känner varandra väl. Klappa mig inte på kinden, lägg inte armen över mina axlar. Jag tycker att det är hemskt. Jag får panik.

När vi pratar vill jag inte stå för nära och jag vill inte ha någons ansikte nära mitt. Spänn inte ögonen i mina, Försöker du se in i min själ?


Jag vet inte vad obehaget kommer ifrån, eller varför det är så.. Eller jo det beror väl på min Asperger. Fast nu så ska det väl inte heta Asperger längre utan "autismspektrumtillstånd" -för det var ju inte det minsta krångligt att säga. 

Vet egentligen inte vad detta namnbyte ska vara bra för. 


Min hjärna känns virrig och hoppig i dag. En tanke hoppar till en annan för att på samma millisekund hoppa till den tredje. Jag är uttråkad och trött.


När jag ändå är helt virrig och pratar om femtioelva olika saker i ett inlägg så passar jag på att påminna er om insamlingen jag håller i. Pengarna går till Neuroförbundet och då främst till forskning om MS. Skänker ni några kronor kan ni hjälpa till i forskningen att hitta bättre bromsmediciner eller kanske till och med ett botemedel :)


 

Av Sara Modigh - 21 december 2013 13:03

Ja, nu nalkas julen med stormsteg, men jag har ingen riktig julkänsla än. Kanske är det för att det bara regnar?

Men nu börjar den årliga julångesten göra sig påmind. Men den är inte lika hemsk som den varit andra år. 

Men jag är trött och har ont i hela kroppen. Jag är rädd för hur min kropp ska orka med allt som ska hända. 

Jag är bara smärtfri om jag ligger hemma framför tv:n hela dagarna. Denna veckan har jag var ute ett par timmar 4 av 5 dagar och i natt när jag skulle sova så hade jag så ont att jag bara låg och vred och vände mig från halv elva till halv sex på morgonen innan jag kunde somna. 

Har fortfarande rätt ont, men inte så pass att jag ligger och skakar av smärta i alla fall.


Önskar att jag får vara smärtfri över jul nu.




Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards