En blogg om psykisk ohälsa, MS och Livet

Alla inlägg under februari 2014

Av Sara Modigh - 16 februari 2014 14:00

Usch vad obehagligt det är med folk som skickar vännerförfrågningar på Facebook eller andra sidor och sen direkt när man accepterar skriver massa obehagliga saker. 

Jag har inget emot nya vänner på Facebook eller Dayviews. Men snälla respektera att vi inte känner varandra så väl att det är okej att säga precis vad som helst. 

 

 


Bara nej nej nej! Jag vill inte höra sådant från totala främlingar!


Därför att:

1. Jag är inte intresserad

2. Jag är upptagen

3. Jag tycker det är jävligt opersonligt och känns som ett "jag skriver så till alla om hopp att få ett knull" meddelande.

4. Jag vill inte höra det!

5. Jag tycker det är obehagligt.

6. Du känner inte mig

7. Det är respektlöst

8. Jag vill bli sedd som människa och inte som hur knullbar jag är.

9. Det är en besvikelse när man har ett trevligt samtal med någon och det i alla fall slutar med att man får glåpord efter sig när man säger "Nej tack, Jag är inte intresserad"

För

10. NEJ! Jag vill INTE knulla med dig!




Av Sara Modigh - 15 februari 2014 14:00

Jag kan för första gången i mitt liv ärligt säga att jag är stolt över mig själv.  

 

Jag har nog aldrig tänkt på mig själv som duktig eller stark. Men i dag kan jag faktisk ärligt känna mig nöjd över det jag åstadkommit. Jag tror att det är jätteviktigt att kunna känna sig stolt över sig själv och det man gjort, även de små sakerna. 

 

Jag har aldrig riktigt reflekterat över att jag aldrig känt mig stolt. Men nu när jag gjort det för första gången i mitt liv undrar jag ju naturligtvis varför jag aldrig haft den känslan innan.

Jag antar att det har med min självbild att göra. Jag har alltid känt att inget jag gör är tillräckligt bra. Jag har nedvärderat mig själv och nästan mobbat mig själv för att jag inte är tillräckligt bra på något.

Men jag tror att jag nu när jag mår lite bättre kan acceptera mina fel och brister bättre och därför också kan acceptera att inte vara bäst och ändå vara stolt över mig själv. 

 

Jag inser ju nu att jag faktiskt har saker att vara stolt över. 

 

Det är en väldigt härlig känsla och jag känner mig nästan hög. Jag har aldrig tidigare upplevt något liknande. 

 

Jag önskar att jag hade kommit till insikten att man inte behöver vara bäst för att betyda något tidigare. Jag önskar att jag hade kunnat vara mer stolt över mig själv. Jag tror att alla skulle må bättre överlag om de faktiskt värderade sitt eget värde högre. Allt man gör har betydelse och varje litet framsteg är något man borde vara stolt över. 

Förändringar sker inte över en natt. Men jag hoppas att jag kan lära mig att se och vara stolt över fler saker i mitt liv. Man kan ju liksom inte gå ner 40 kilo i veckan för att kunna vara stolt.

 

Det gäller nog att hitta sina egna saker att vara stolt över. Stora som små.

 

Har ni något som ni är speciellt stolta över?

Av Sara Modigh - 14 februari 2014 14:30

Hej kom och testa min nya diet..

  

"Sträck på dig och se glad ut och skaffa lite självförtroende för du är vacker som du är" dieten ;)


Nej, men har ni någon gång tänkt på hur före och efterbilder i media framställs?

Jag har tittat lite på Supersize VS Superskinny,

Om ni inte vet vad det är så är det i alla fall en tv-serie där en "supersize" byter diet med en "superskinny" för att själva inse hur dåliga och farliga matvanor de har och det ska då få dem att vilja ändra matvanorna. I slutet av programmet kommer de tillbaka efter en månad med dem nya dieterna och de är alltid så fina och vackra..

Men är det verkligen så radikala förändringar som man kan tro? 

I början är alla osminkade, alla hudproblem syns tydligt och allt filmas i grått tråkigt ljus och de filmas i dem mest osmickrande underkläder. Gärna med olyckliga miner i ansiktet för att visa hur bedrövligt allt är. 

En månad senare kommer de tillbaka till kliniken. Har gått upp/ner ett par kilo och det är självklart jättebra då det tyder på att de gjort en förändring som i längden kommer ge bättre hälsa. 

Men jag tror att det ger falska bilder av hur verkligheten ser ut. För när de kommer tillbaka är det oftast med en ny fin frisyr, nyfärgat hår, jättefina sminkningar och nya kläder..Och så det viktigaste av allt, en bättre hållning och ett leende på läpparna. Det kan göra underverk!


"I verkliga livet" går inte förändringar så fort. Många ger upp för att de inte ser resultat direkt, eller provar varenda ny diet som blir populär utan att kunna hålla fast vid den tillräckligt länge för att det ska funka/ går ner i vikt för att lika snabbt gå upp allt igen. Jag är ju inte förespråkare för någon diet överhuvudtaget. Jag tycker att man bör äta allt man vill men med måtta. Ät inte mer kalorier än du gör av med och försök äta så mycket frukt och grönt som möjligt är min taktik. Ändra ditt sätt att äta för alltid istället för att i perioder gå på pulverdieter, soppdieter, äppeldieter osv för då är risken väldigt stor att man går upp igen när man börjar äta som vanligt igen.


Jag kan bara säga en sak och det är låt det ta tid. Stressa inte upp er för att vågen står still. 

Det viktigaste är inte hur du ser ut eller hur snabbt du ser resultat. Det viktigaste är att du är mån om din hälsa. Att du tar beslutet att äta mer hälsosamt för att må bättre i längden. Om det bidrar till en kroppsform du vill ha så är det bara ett plus i kanten.


Av Sara Modigh - 14 februari 2014 09:45

Jaa, Jag antar att man inte kan räknas som en seriös bloggare om man inte nämner att det är den där alla hjärtans dag idag. Gissar att det inte är någon som missat det med tanke på Facebook, nyhetstidningar, reklam och bloggare som alla skriver om det ;) 


Jag ska inte fira det på nått sätt, har inte köpt något till Jakob och tvivlar på att nån annan köpt nått åt mig.. Men än är jag inte gift så ni får väl passa på.. Sista alla hjärtans dag innan jag gifter mig ;)


Haha.. 


Ska ni fira alla hjärtans dag på något speciellt vis? 


 

Av Sara Modigh - 14 februari 2014 04:54

Jaha, nu var det länge sedan jag skrev ett vanligt vardags inlägg igen. Det går framåt i bröllopsplanerna. Idag har vi planerat vigseln tillsammans med prästen, beställt hem blanketterna för hindersprövning och jag har kollat på skor. Känns som om det är otroligt mycket som ska göras på kort tid. Jag vet inte om det är den stressen eller om jag är på väg att få ett nytt skov, för jag börjar nämligen känna av lite konstiga symptom i min kropp. Både lite rester av gamla skov och även lite nytt. Jag hoppad verkligen att det inte är så att det är ett skov på gång för jag hinner inte bli sjuk nu.
Men som sagt, känner mig inte helt hundra även om det är så små saker att det inte stör mig så mycket i vardagen. Man blir ju nervös nu när jag vet hur extremt handikappad jag har varit under andra skov. Vore ju en mardröm om man måste ställa in bröllopet pga ett ms-skov.



SYMPTOM

Förlorar energi fort utan förvarning 6

Värmekänslig 6

Kalla och myrkrypiga händer när jag håller armarna högt. 3

Konstig känsla i vänstra foten. Känns som det kommer små knäpp med myrkrypningar. 1

Stela muskler som är nära att få kramp. 3

Svidande hud. Ryggen, fötterna och benen 4

Pirrande känsla i nedre delen av benen. 2

Svag i kroppen. Främst vänster sida. 5

Lhermittes tecken? Extremt svagt, men har börjat känna att jag får lite mer myrkrypningar/ pirr om jag böjer fram huvudet mot bröstet.

Feberkänsla med huvudvärk så fort jag går över 37,0 grader. 8

Tryckande känsla i huvudet när jag böjer mig framåt. 7


yrsel när jag ställer mig upp. 5


Sus i öronen 2


Tinnitus? Knäpper till och börjar tjuta då och då. 5

Av Sara Modigh - 13 februari 2014 13:00

Alla har vi ju hört talas om *Placebo, Han som kan göra underverk och få oss friska med tankens kraft. Men många vet inte att placebo har en ond tvilling vid namn Nocebo.

*Nocebo är motsatsen till placebo. Nocebo är när tankens kraft gör oss sjuka. 


Det finns ett fall, där en deprimerad man var med i en blindstudie för att prova ett nytt läkemedel mot depressioner. Han blev först bättre vilket gjorde honom övertygad om att han hade det aktiva läkemedlet. Några veckor förflöt och allt var frid och fröjd. Tills en dag då hans förhållande gick i kras. Mannen blev genast deprimerad igen och i ett desperat försök att göra slut på sitt liv svalde han ner en hel burk av sina piller. 

Han påverkades väldig negativt, och han ringde själv efter ambulans eller om någon annan gjorde det. 

han fördes i ilfart till sjukhuset för att behandlas. Men läkarna stod helt maktlösa. Ingen förstod vad som var fel. För efter att ha kontaktat de som höll i studien för att få veta var det var för kemikalie mannen tagit så fick de veta att mannen åt sockerpiller. 


I detta fallet reagerade mannens kropp kraftigt för att den var övertygad om att ett gift intogs. 

Detta visar att den inställning vi har gentemot den behandling vi får kan vara avgörande för om den kommer att fungera eller inte. 

Jag tror att det är väldigt viktigt att tro på att medicinen eller behandligen man får kommer att fungera.

Jag kommer på onsdag att börja med Tysabri och än så länge har jag goda förhoppningar om denna medicinen. Har hör många som tycker att den är väldigt bra och att de får god hjälp av den. MEN den ha också hemska biverkningar och jag vet ju att jag har lätt att drabbas av biverkningar. Men jag ska verkligen försöka tänka positivt och se om det gör någon skillnad. Det är inte många som klagat på biverkningar från Tysabrin så det känns ju lovande i alla fall :)


Men något jag reagerade på är detta:

 


"Om du har alla tre riskerna som beskrivs ovan är chansen att du får *PML större."

Vadå chans? Det är väll en RISK?! För ingen vill väl få en dödlig infektion i hjärnan?  :P


Men jag tror verkligen att Tysabri kommer vara väldigt bra för mig. Det är ju en av de starkaste bromsmedicinerna som finns just nu. kliniska prövningar har Tysabri ungefär halverat utvecklingstakten för de funktionsnedsättande effekterna av MS och även minskat antalet MS-skov med ungefär två tredjedelar. När man får den kanske man inte märker någon förbättring, men Tysabri kan ändå fungera så att det hindrar min MS att bli sämre.

 

 

* Placebo - place´bo, inom medicinen benämning på något som används i en behandlingsåtgärd men som inte anses ha någon reell biologisk effekt på en sjukdomsprocess eller på sjukdomssymtom.


* Nocebo - noce´boeffekt, negativa verkningar i samband med medicinering eller annan behandling som beror på negativa förväntningar hos den som behandlas.

 

* Progressiv Multifokal Leukoencefalopati

Av Sara Modigh - 12 februari 2014 19:06


Hjärnkoll

 

Tydlig attitydförbättring till psykisk ohälsa på fem år

Hjärnkoll - 2014-02-12 09:35 CET

Idag presenterar Hjärnkoll en omfattande befolkningsundersökning som visar att allmänhetens attityder och beteende gentemot personer med psykisk ohälsa har förbättrats betydligt mellan åren 2009-2013.  Särskilt stor är förbättringen i kampanjlänen Västra Götaland, Uppsala och Västerbotten där 13 av de 21 attityder som undersökts blivit positivare, jämfört med 9 av 21 för hela landet.

- Det är glädjande att attitydförbättringen är så genomgripande. Omgivningens attityder och beteende är avgörande för att motverka både stigmatiseringen och diskrimineringen mot personer med psykisk ohälsa. Därför är det viktigt att vi alla funderar över vår inställning till psykisk hälsa och ohälsa när det gäller våra kollegor, vänner, grannar, vår släkt och inte minst oss själva, säger Rickard Bracken, projektledare för Hjärnkoll.

Sedan 2009 genomför Hjärnkoll en årlig undersökning som mäter befolkningens attityder, kunskap och beteende till personer med psykisk ohälsa. Resultatet för 2013 visar att allmänheten är markant positivare idag än för fem år sedan. De största attitydförändringarna är att man är mer positiv till att personer med psykisk sjukdom ska vara delaktiga i samhället och att psykiatriska verksamheter bör bedrivas i öppna vårdformer. I Hjärnkolls ursprungliga kampanjlän Västra Götaland, Uppsala och Västerbotten är attitydförbättringen större än i resten av landet. 13 av de 21 attityder som undersökts har blivit positivare, jämfört med 9 av 21 för hela landet. Man är idag också betydligt mer positiv till att vara granne med, umgås med och arbeta med personer med psykisk ohälsa.

- Psykisk ohälsa är väldigt vanligt. Det är den vanligaste sjukskrivningsorsaken enligt Försäkringskassan. Genom att förändra våra egna attityder och beteenden kan vi förbättra livsvillkoren för oerhört många människor, säger Rickard Bracken.

Hjärnkoll arbetar koncentrerat i åtta kampanjlän där 340 ambassadörer skapar samtal om psykisk ohälsa: Västra Götaland, Uppsala och Västerbotten sedan starten 2009, Skåne sedan 2011 samt Örebro, Värmland, Jämtland och Norrbotten sedan hösten 2012. Hjärnkoll är del av regeringens psykiatrisatsning.

Befolkningsundersökningen som är genomförd av Centrum för Evidensbaserade Psykosociala Insatser (CEPI) består av en webbenkät med fyra olika frågeformulär där de svarande tar ställning till en rad påstående om attityder, kunskap och beteende till personer med psykisk ohälsa.

Läs hela undersökningen För mer information och för att intervjua en ambassadör kontakta Hjärnkolls projektledare Rickard Bracken, 08-600 84 11, rickard@handisam.se

Hjärnkoll är en nationell kampanj som arbetar för ökad öppenhet kring psykisk ohälsa med målet att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiskt funktionssätt. Kampanjen drivs av myndigheten Handisam och nätverket Nationell samverkan för psykisk hälsa (NSPH). Läs mer påwww.hjarnkoll.se

 
 

Läs på Mynewsdesk

Tydlig attitydförbättring till psykisk ohälsa på fem år

Resurslänkar

Läs rapporten  

 
 

Om Hjärnkoll

Hjärnkoll är en nationell kampanj som jobbar för att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykisk hälsa.

Så här ser det nämligen ut: Tre av fyra i Sverige har erfarenhet av psykisk ohälsa, antingen egen eller som närstående. Tr...

Besök nyhetsrummet »

Presskontakt


Rickard Bracken

Projektledare
rickard@handisam.se
08-6008411

Håll dig uppdaterad

Genom att följa Hjärnkoll på Mynewsdesk får du alla deras senaste nyheter i ett smidigt flöde på din översiktssida. Där samlas nyheter från alla företag du väljer att följa.

Du kan även välja att få dem som e-post i realtid.

Tjänsten är helt gratis!

Följ oss

Hjärnkoll tror att du kan vara intresserad av den här informationen. Vill du inte längre ta emot material från Hjärnkoll, använder du länken nedan för att avregistrera dig.

 

Av Sara Modigh - 11 februari 2014 15:30

Nu var det länge sedan jag hade ett "veckans tips". Tycker det känns dumt att försöka tvinga fram saker att typsa om så hedanefter kommer jag bara tipsa om saker jag verkligen rekomenderar. Så det blir nog inte tips en gång i veckan :P


Denna veckan vill jag tipsa om Modkat.

 


 Det är en kattlåda som jag tycker är extremt bra!

Vi hade ju mycket problem med att katterna krafsade ut sanden. Speciellt Fluffis kunde stå och kraffsa tills nästan all sand var utanför lådan.

ModKat har ingången till lådan i taket så det går inte att kraffsa ur sand. Taket har också små hål som sanden katten har på tassarna när den hoppar upp (om den hoppar upp på taket vill säga) lossnar och trillar ner i lådan igen. 


Det är ju en rätt dyr kattoalett om man säger så. Men jag tycker helt klart att det var värt pengarna. 

Vi köpte den första i december 2011 och var lite nervösa att katterna inte skulle acceptera den. Men i samma ögonblick denna kattlåda kom in i vårt hem började alla tre katterna använda den lådan och lät dem andra lådorna vara.  Så vi köpte en till bara någon månad senare. Vi har en "vanlig" låda också men ingen av katterna har ens rört den under de senaste åren. 


Så jag ger ModKat Fem av Fem Fluffisar

 


Om Mig


Hej! Mitt namn är Sara och jag lever med ett flertal diagnoser. Vardagen är inte lätt när man lider av psykisk ohälsa och alla fördomar man stöter på i vardagen gör inte saken lättare. Jag bloggar om psykisk ohälsa för att öka kunskap och minska tabun

  Polyhymnia__@hotmail.com

Copyright

 

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Gilla bloggen på Facebook

 

Min instagram

Kategorier

Arkiv

Följ bloggen

Follow on Bloglovin saramodigh

 

Länkar

Hjärnkoll

Gör som jag, visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter. Visa ditt stöd på www.hjarnkoll.se

 

RSS

Follow

Gästbok

Dela Bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards